Step Up

[COUPLE OF LUNCH]
JC: So Iz, ape bende yg seronok sangat nie sampaikan ajak aku keluar lunch awal?
Iz: Takde lah, cume aku ade masalah sikit nak mintak pendapat ko..
JC: Huh, setakat pendapat, bole je aku kasik, kalau nak mintak pendapatan aku tu, harap maap la yer..

Iz mengacau2 air kopinye sambil mengerut2kan dahi, dilihatnye air, dilihatnye aku, dilihatnye air dilihat balik kat aku..

JC: Hah!! Apsal? 20 hari ko godak air ko tue pun, takdenye aku nak paham ape bende yg ko nak sampaikan..
Iz: Berat gak kes nie, cite die mcm nie, kakak sedare aku ajak tidur rumah die..
JC: Aku paham, nie mesti kakak sedare ko nak suruh ko cat rumah kan.. Ko tak tau nak tolak camne..
Iz: Bukanlah.. Kak Hani nak suruh aku..
JC: Yer, aku tau, die nak suruh ko angkat perabot2 die kan.. Keje berat tue..
Iz: Takde lah, perabot sume dah angkat dah..
JC: Die nak suruh ko jage anak die Rita tue, then die nak pi tengok wayang dengan Abg Cass ? Ala, 3-4 jam je..
Iz: WOI!!! Ko nak dengar cite aku ke tidak? Cube jangan potong line aku..
JC: Okay. Okay.

[COUPLE OF WEEKS EARLIER]
Abg Cass dan Kak Hani sama mcm orang kebanyakan di Kuala Lumpur, kerja siang, balik malam.. Masing2 makan gaji, sama juga macam kebanyakan orang yang duduk KL. Hidup di kotaraya ni banyak panca roba. Bukan senang. Banyak masalah kena pikir, contohnya: sampah tak di angkatnya hari2, habis berbau.. Kenalah beli pewangi rumah, nak pakai duit. pokok jiran sebelah rumah dah masuk dalam kawasan rumah, habis berterabur daun2 kering. Nak di marah, takut kena tempeleng. So, sebab tak nak gaduh, kenalah beli leaf blower, kena pakai duit. Keluar2 rumah, kena bawa kereta elak lubang2 atas jalan raya, kalau silap langgar, alamatnya rim bengkok, kena tukar rim kereta, kena pakai duit. Lepas dah elak2 lubang2 tu, sangkut plak dekat traffic. Nak lalu jalan tiada traffic, kena lalu tol yang kadang2 heavy traffic gak. Kenalah keluar duit. Then, sampai je opis parking kereta, kena plak bayar parking, parking merata2 nanti kena saman, kena bayar saman. Pendek kata, duit lagi. So, ini lah masalah “besar” penduduk KL.

So, lepas beberapa tahun bertungkus lumus si Abg Cass dan Kak Hani berkerja mcm orang tak tentu hala. Tetiba Rita (si anak) pun tanya, “Baba, Mama, kawan2 Rita sume dapat hadiah. Rita nak rumah baru la.” So, Abg Cass pun pergilah properties hunt. Habis segala website, forum, facebook dalam internet digeledah. So lepas berbulan2 mencari, dapatlah dia satu rumah 2 tingkat di area2 Seri Kembangan.

Actually Iz beritahu aku nama taman rumah tu, tapi aku lupa apa nama taman tu, so korang imagine je la mana2 taman yg menyeramkan korang di area2 Seri Kembangan or kalau susah sangat, bayangkan je la rumah korang sendiri.

Then, lepas semua perkara2 jual beli rumah dah settle, dapat lah dorang beli rumah tu, ikatlah loan berpuluh-puluh tahun. Walaupun rumah second hand, NVM, puas hati. So, Kak Hani pun ambiklah cuti beberapa hari sebab nak settlekan hal pindah rumah. Nak kemas and stuff, rumah sendiri, kenalah effort lebih. Di belilah cupcake berkoyan2 sebab nak kasih jiran sebelah menyebelah. Then, lepas dah settle semua and hari pun dah nak petang, Kak Hani pun duduklah kepenatan membelek2 majalah sambil Rita tidur diatas karpet. Tengah2 duduk sambil melepaskan lelah, dia ternampak mcm ada seorang perempuan di seberang jalan rumahnya. Wanita tu tengok je ke rumah Hun, jeles agaknye sebab die dah beli rumah tu. So, NVMlah, it is not a big deal la kan. Kak Hani pun sambung lah belek2 majalah.

Esoknya, Abg Cass dah start kerja so Kak Hani tinggallah rumah dengan Rita. Tengah2 sibuk mengemas2 bilik di tingkat atas, Kak Hani perasan yg si Rita ni sibuk tengok ke luar tingkap.

Kak Hani: Rita, tengok ape tue?
Rita: Mama, ade orang kat gate luar la.

Kak Hani pun berjalanlah ke tingkap, tengok2 perempuan yg semalam tu ada dekat depan pagar rumah dia berdiri memandang ke dalam. Kak Hani ni benganglah, “Ni mesti skandal husband aku ni tengah usha rumah ni, Biar aku rembat betine ni dengan penyapu!!!” Kak Hani pun terus turun ke bawah sambil mendukung Rita. Di capainya penyapu di tepi pintu terus dia keluar dan dan dan dan. Perempuan tu hilang. Malam tu, Abg Cass balik kerja, habis dibebelnya tanpa sebab oleh Kak Hani.

[THE LADY]
So, Abg Cass yg dimarah tanpa sebab ni terpaksalah membelanja Kak Hani makan. Esok malam, di bawanya Kak Hani dan Rita ke restaurant di KL untuk dipujuk tanpa sebab. Takpalah, dari sibuk pening2 memikirkan apa yg tak kena, belanje je lah makan ke, beg ke. Nanti eloklah tu. So, di sebabkan namanya pun dinner, diorang sampailah ke rumah agak lewat. Dalam pukul 11 lebih mcm tu. Lepas je parking kereta kat rumah, si Rita pun dah tertidur, so Abg Cass pun angkatlah Rita.

Abg Cass: Hani, bukak pintu dulu.

Hani pun turunlah and bukaklah pintu dan terbanglah Rita ke dalam rumah sambil diangkat oleh husbandnya. Abg Cass pun terus naik ke tingkat atas untuk meletakkan Rita di atas katil. Kak Hani memunggah semua beg2 tangan yg berjaya di paw, then pergilah ke pintu sebab nak kunci. Toleh je ke arah pintu Kak Hani ternampak perempuan semalam tu betul2 kat depan pintu rumah dia.

Kak Hani: WAIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!! CCCCASSSSSSSSSSSSSS!!! (suara Kak Hani menjerit memanggil hubby dia sambil berlari ke atas)

Abang Cass yg ingat apa benda berlari ke arah dia dari tangga, terus terjun ke bawah katil Rita. Lepas je nampak kelibat wifey dia, terus dia mengeluarkan kepala.

Abg Cass: Awat Hani oii!! Hang nie peranjatkan aku je la!!! Aduyai, sakit jantung aku
Kak Hani: (menangis) Ade perempuan kat depan pintu rumah!!

Dicapainya pedang plastik Rita terus Abg Cass turun ke bawah sambil menghunus2 pedang tu. Kak Hani yg mengikut di belakang Abg Cass sambil memegang2 baju lakinya. Macam biasalah. Tiadalah penampakan berlaku di situ. Abang Cass pun terus kunci pintu rumah dan berjalan ke seluruh rumah untuk memastikan tiada siapa yang masuk dalam rumah dia.

Abg Cass: Dah, takde sape2 dalam rumah nie.. Confirm..
Kak Hani: Hani takutlah, Cass..
Abg Cass: Alah, mainan perasaan je tue.. Dah2, pegi tidur.

Then tidur lah mereka berdua.

Esok hari pun tiba, Abg Cass dah keluar pergi kerja dan tinggallah Kak Hani dan Rita di rumah. Maka, Kak Hani sibuk menjalankan aktiviti suri rumah sementara ni terlupalah peristiwa semalam dek kerana ke-busy-annya. Bak kata pepatah, jerat tak pernah melupakan pelanduk, tapi ramai manusia dah terlupa macam mana nak pasang jerat. So pepatah ni kian dilupakan. Anyway, Kak Hani pun sibuk la menyapu sampah, mengemop lantai, membasuh kain, menonton televisyen, bermain internet, menyidai kain balik, melipat baju dan lain2 kerja biasa yg dilakukan oleh suri rumah.

Lepas semua dah settle, Kak Hani pun masuklah ke dapur untuk memasak. Di keluarkan kuali dan dituangkannye minyak.. Di masukkan nya ikan ke dalam kuali tersebut.Tapi, kalau masak ikan goreng je tak masak nasi, tak jadi juga kan.. So, Kak Hani pun nak masaklah nasi. Dia pun palinglah dari kuali gorengan ikan tu untuk mengambil beras. Elok je die paling, betul2 perempuan tu ada dekat belakang dia tengah memandang ke lantai sambil rambutnya menutup muka beliau.

Dan gelaplah permandangan Kak Hani.

[AFTERMATH]
Iz: So, ko nampak tak permasalahan aku di sini JC ? Aku kene pegi rumah Kak Hani tanpa aku rela..
JC: Hurm, aku tak nampak ape2 permasalahan di sini..
Iz: Isk, masalahnye, rumah kakak sedare aku tue keras!! Takkan aku nak tidur sane plak?? Ko nampak tak masalahnye?
JC: Aku still tak nampak la ape2 masalah kat sini..
Iz: Kakak Sedare aku.. Rumahnye.. Keras.. Aku!! Haku!! Di ajaknye tidur sane!! Ko paham..
JC: Ni bukan masalah aku.. So, aku tak nampak ade ape2 permasalahan disini!!

Iz: JC!! JC!! Ko nak pi mane tue? Aku tak abis cite lagi lah!!
JC: Dah aku tak nampak ape2 masalah pun, tue yg aku nak balik.. Lagipun time lunch dah abis..
Iz: Kalau yer pun nak balik, aku kan naik dengan ko, nak tak nak kene la bawak aku balik sekali.. Dalam kete aku sambung story occay?
JC: Alaaa Iz, aku tak nak la!! Aku tau dah ape ending cite ko nie!!
Iz: Aik, mcm mane ko tau dah!! Kamon la, kasik la aku chance!!

So Iz pun sambunglah cite die lagi tanpa belas kasihan. Bahaya yg aku rasa bakal menimpa aku jika terus melayan Iz tidak diendahkan sama sekali. Haihh la nasib!!

[MASTERCHEF]
Rita: Mama, mama!! mama!! Jangan tidur kat dapur.. Banyak asap dan berbaulah dapur ni!!

Kak Hani pun bangun sambil mengosok2 matanya. Di lihatnya seorang wanita yg agak berumur berdiri tercegat dibelakang Rita. Terus die peluk Rita dan jerit!!

Kak Hani: Jangan ganggu kami!! Jangan ganggu kami!! Pi la kacau jiran sebelah rumah kami!!
Unknown Makcik: Hoi Hani!! Ape dah jadik nie ?

Rupa2nya, Mak Poah rumah sebelah datang sebab nampak asap dari dapur rumah Kak Hani..

Mak Poah: (jerit) Hani!! Ko dah kahwin brape tahun ?
Kak Hani: 3 tahun mak cik. Kenape ?
Mak Poah: Dah 3 tahun kahwin, masak ikan goreng pun tak reti, hitam dah nie Hani oii.. Dah la tue, di tidur nye plak mase tengah memasak.. Sape lah ajar ko buat mcm nie Hani oii!! Tak bahagia keluarga kalau mcm nie. Bla Bla Bla Bla Bla..
Kak Hani: Tapi Mak Poah, bukan saye tidur atas lantai, saye nampak hantu tadi, pengsan la Mak Poah.
Mak Poah: Hani oii, Mak Poah nie dah veteran.. Selame2 Mak Poah hidup, tak pernah lagi dengar alasan hangus mase masak ikan goreng sebab nampak hantu. Meyh sini mak cik ajar ko mcm mane nak masak ikan goreng dengan betul.. Haih la budak2 mude zaman sekarang nie.. Tak gheti2!! Mule2, kenelah masukkan ikan nie dalam kuali.. Macam nie hah!! Bla Bla Bla Bla Bla..

Dan Mak Poah terus membebel kat Kak Hani sambil mengajar dia memasak ikan goreng.. Malam hari pun tiba, dan Abg Cass pun baliklah ke rumah. Hani pun sebagai isteri yg solehah terus meluru ke depan pintu (more too isteri yg ketakutan).

Kak Hani: Cass, Cass, tadi kan, Hani kena kacau lagi la kat dapur.
Abg Cass: Iskk, yeker? Kacau camne tue ?
(Kak Hani pun menceritakanlah segala2nye kat Abg Cass, dari bende tue ade kat seberang jalan, sampai la belakang badan die)

Abg Cass: Iskkk, Hani nie, macam2lah, semalam u tuduh i ade skandal.. Hari nie kat belakang u plak..
Kak Hani: Betul bang, die betul2 ade blakang Hani.. And then, Mak Poah datang rumah selamatkan Hani.. Btw, die ajar masak ikan goreng..
Abg Cass: So, makan ikan gorenglah kite malam nie yer?
Kak Hani: Takde lah, pizza hut delivery.. 8 ekor ikan Mak Poah goreng, sume hangus jugak..

[X FACTOR]
Di sebabkan Kak Hani tersalah order Pizza dalam kuantiti melampau. Maka malam tu masing2 mengalami kesakitan perut. Dan terbangunlah Kak Hani tengah2 malam sebab nak meredakan kesakitan di perutnya.

Kak Hani: Cass, Cass, teman Hani pi toilet.
Abg Cass: Huh? Nak buat ape ?
Kak Hani: teman je la!!
Abg Cass: cangkung ke duduk ?
Kak Hani: (tergelak kecik) cangkung la Cass!!
Abg Cass: nanti nombor naik, beritau aku.

Dan disebabkan Kak Hani berasa tension dengan perangai Abg Cass yg tak mahu juga nak bangun dari tilam, dia pun pegi la ke toilet sorang2 untuk melunaskan hajat. Then, setelah semua pelaburan telah selesai. Kak Hani pun keluar dari bilik.

TONG TANG TONG TANG TONG TANG!!! (bunyik periuk2 dari dapur tingkat bawah berlaga2)

Tikus agaknya berlari2 kat dapur tu. Biar je lah. Bukannya apa pun. Then, bunyi plak air paip di buka tutup dari arah dapur. Kak Hani pun turunlah tangga sedikit dan menjengguk ke arah dapurnya. Terus di ternampak orang keluar dari dapur menuju ke ruang tamu sambil membawa gelas. Dan lembaga tersebut duduk di atas sofa and minum air.

Kak Hani: (dalam hati) Haih la Cass, suruh teman pi toilet tak nak, die pegi minum air boleh plak..

Kak Hani pun tunggu lah Abg Cass minum air sambil duduk di tangga dengan rambutnya di juraikan ke depan. Konon2 nak teperanjatkan hubby dia la. Then, tunggu punya tunggu, terlentuk2 kepala dia kat tangga. Hoh, laki dia ni minum air romantik sangat. Tak jadi lah nak takutkan, sebab Hani sendiri dah mula rasa seram duduk kat tangga rumah dia berlagak mcm ibu Juon, padahal dia hanyelah ibu Rita. Then, dia pun amik keputusan naik balik ke atas untuk tidur balik.

Kak Hani: Cass, jangan lupe basuh gelas balik tau!! Nanti ade lipas!!

Masuk ke dalam bilik terus Kak Hani terjerumus pengsan ke atas katilnya sebab dia ternampak Abg Cass tengah tidur sedap2 dan bukanlah tengah minum2 kat sofa bawah. Perkataan terakhir dia dengar adalah bunyi gelakan Abg Cass.

[AFTERMATH]
Iz: Betul JC, lepas je Kak sedare aku nampak bende tue kat dalam dapur, bende tue ade plak kat ruang tamu rumah die..
JC: So, kesimpulannye, ko cakap je la tak nak tidur rumah Kak Hani..
Iz: Hishh, tak bole la, nanti die terase plak..
JC: So, boleh tak aku stopkan cite ko kat sini?
Iz: Jangan lah weyh, ade lagi yg dasyat terjadi.. Aku nak cite ngan ko lagi nie..
JC: Aku tak nak la Iz, aku rase tak sedap hatilah dengar cite ko.. Selesaikan kat sini jelah yer..
Iz: WOI!! Jangan Jangan Jangan, aku nak cite gak lagi!!

[HOUSE OF THE GOLDEN ROSES]
Susulan dari kejadian tu Kak Hani pun bertubi2 mengasak Abg Cass mengenai rumah mereka tidaklah lembut seperti rumah2 orang lain. Tapi mcm biasalah, Abg Cass samada buat2 tak dengar atau memang tak dengar cakap Kak Hani. Sebabnya simple, rumah baru beli, ikat loan berpuluh2 tahun. Bukan senang nak lepaskan rumah macam tu je. Apa2 pun kena tunggu certain2 period nak jual balik. Maybe 4 tahun, maybe 5 tahun, mengikut bank masing2. So, dari dia dok memikirkan benda2 yang tak munasabah, baiklah dia pikir tiada apa2 yg berlaku dalam rumah tu.

Then, Kak Hani yang senantiasa dalam ketakutan terpaksa plak hidup dalam ketakutan. Di dalam rumahnya, tandas ada 2. Satu di tingkat atas, satu lagi di tingkat bawah. Tandas di tingkat bawah jenis cangkung, manakala di tingkat atas jenis duduk. Pintu tandas ni plak mengadap ke dapur gas rumahnya. Di satu petang yg hening pada hujung minggu. Kak Hani pun mcm biasalah menjadi suri rumah dan ibu yang baik pun menggorenglah cucur dengan jayanya. Tiba2 bulu romanya meremang, teringat plak kisah hantu yang berada di belakangnya sewaktu dia menoleh. Tapi takpa lah, petang2 mcm nie mestilah tiada benda yang berani nak kacau, hantu kan takut kena cahaya matahari (pemikiran habis positif Kak Hani). Tengah2 dia kushyuk menggoreng tu tiba2 dia terasa mcm ada benda dekat belakang dia. Dia pun tolehlah kepala perlahan2 dan ternampaklah satu lembaga kecil sedang melihat die dari bawah. Berderau darah Kak Hani.

Rita: Mama, mama. Mama masak ape tue? Boleh tak Rita main dekat rumah Mak Poah..

Heh, Rita rupanye.. “Janganlah menakutkan mak, nak.. Mak dah tua..” Bisik hati Kak Hani.. Lepas kasik green light, Rita pun dengan gembirenye berjalan2 ke rumah Mak Poah..

/Current/
JC: Jap, jap, jap.. Iz, ko tau tak sekarang nie time keje.. Apsal ko menempek kat meja aku cite bende2 tak berpekdah nie?
Iz: Ala, keje aku dah siap la.. Aku site visit la meja ko jap.. Jom pi minum petang..
JC: Hoi, ko dah gile? Aku banyak keje nie, lagipun tak sampai 15 minit kite balik lunch.. Syuh!! Syuh!! Pi main jauh2.. pi duduk meja ko!!!

Iz pun pergi ke meja dia. Tetiba, Skype aku berbunyi.

RING RING RING RING (Skype call)

JC: Selamat tengahari. Boleh saya tahu siapa di talian?
Iz: JC, Iz nie, aku sambung cite aku dalam Skype plak..

Aduyai la, gigih betul si Iz ni nak bercerita. So, aku terpakselah buat kerja sambil dengar dia bercerita.

/Story/
Kak Hani yg sama gigih memasak ni pun teruskanlah memasak sambil bulu romanya meremang. Tapi dia cuba abaikan perasaan dia, bak kata Abg Cass, maybe mainan perasaan. Yerla, seumur hidup dia, mana pernah nampak hantu, bila dah ada anak satu barulah berpeluang nak nampak. Then, dia terdengar bunyi pintu bilik air terbuka. Bila dia toleh, tengok Rita tengah terbongkok2 main air kolah dekat dalam bilik air tu. Di sebabkan bilik air bawah ialah bilik air cangkung, so Kak Hani pun risaulah karang2 termasuk kaki si Rita dalam lubang jamban, tak ke susah.

Kak Hani: RITA !! Jangan main kat dalam tue.. Keluar!!
Rita: Hehehe (sambil berlari keluar bilik air)

Kak Hani pun sambung lah memasak. Then, bunyi balik pintu bilik air tertutup sambil bunyi air dikocak2 lagi di dalam bilik airnya.

Kak Hani: RITA!! Kan mama dah cakap, don’t play with water!! Haih la budak nie!!

Kak Hani pun gegas dan bukak pintu bilik air. Ditendangnya pintu bilik air tersebut sebagai menunjukkan mukhadimah garang kepada Rita. Tapi, yg menunggu Kak Hani di dalam tu bukanlah Rita. Hanya sepi dan neglected. Kak Hani pun terpinga2 sendirian di dalam bilik air. Oleh kerana tidak mahu didapati dalam keadaan bengong atau membazir masa di dalam bilik air sendirian. Dia pun menarik tali flush jamban tersebut. Keluar je dari bilik air, mcm biasalah, cucurnya pulak berbau hangit. Terkocoh-kacahlah seorang ibu menutup api sambil mengangkat2 cucur badak hitam dari kualinya. Then, dia dengar pulak bunyi pelik dari arah ruang tamu. Mcm bunyik kaca pecah. So, dia pun pergilah ke ruang tamu sebab risaukan kalau2 Rita terlanggar mana2 pasu yg diterimanya sebagai hadiah kahwin pecah berderai terkena kaki. And, no Rita there, just sepi and neglected lagi. Yang ada cumalah serpihan kaca gelas di atas lantai. So Kak Hani pun berhajat nak ambiklah penyapu yg diletakkan di sebelah pintu bilik air. Sampai je di bilik air, ekor mata Kak Rita macam ternampak kelibat kanak2 sebaya Rita sedang berdiri di dalam bilik air. Dengan automatically, Kak Hani pun masuklah balik ke dalam bilik air tu lagi dan sekali lagi, sepi dan neglected. Dan Kak Hani pun sekali lagi flush jamban tersebut.. Then, dia pun pergilah ke ruang tamu nak membersihkan kaca yg berselerak. Tapi, jangankan kelibat kaca, hanyalah kelibat sepi dan neglected saja yg kelihatan. Kak Hani yang merasakan dirinya separa bengong pun letakkanlah balik penyapu dia dekat tepi bilik air balik. Dan melihatlah dia ke dalam bilik air yg sepi dan neglectednya itu, cume kali ni, bukanlah sepi dan neglected seperti biasa, tapi ada seorang budak perempuan kecik yg menghulurkan tangannya seperti meminta sesuatu kepada Kak Hani. Budak yg berambut ekor 2 di kiri kanan tu perlahan2 bergerak ke arah Kak Hani dengan mukanya yg pucat seolah2 dia yg ternampak hantu. Budak yg mcm seorang budak tapi tak macam budak2 normal yg lain nie automatically membuatkan Kak Hani sedar yg benda yg didepannya bukanlah seorang budak. So, Kak Hani pun menirulah keadaan muka budak tersebut (pucat) dan berlari2 secara lintang pukang ke luar rumah.

Setelah semua kaki kerusi, meja dan bucu pintu di langgar Kak Hani, dia sampai di luar rumah. Sampai dekat luar dumah dia melihat Mak Poah, Rita dan husbandnya sedang bersiap2 nak naik kereta.

Mak Poah: Hani, alang2 ko dah ade kat luar nie, makcik cakap teruslah yer.. Mak cik nak bawak Rita pi Jusco(nama lama kepada AEON) kejap yer..

Kak Hani: OK, Mak Poah.. (sambil menunjukkan isyarat OK pada tangannye)
Mak Poah, Husband dan Rita: Bai bai!!

Kak Hani pun melambai2 diorang sambil terhencut2. Tetiba, Kak Hani sedar yg keretanya di pakai oleh Abg Cass untuk keluar membeli gula, pada 2 jam yg lepas. Lahabau ko Abg Cass, pergi beli gule sampai 2 jam!! So, option dia nak cabut lari, tergendalah. Nak di tunggangnya motor Abg Cass, karang ter-wheelie 13 tiang sebab tak tahu tunggang. So Kak Hani pun masuk balik ke rumahnya untuk menelepon husband bertuah beliau. Suasana dalam rumahnya yg tetiba gelap dan suram membuatkan bulu roma Kak Hani meremang semaksimum mungkin.

[STEP TO OBLIVION]
Dia pun mencapai telepon sambil mencari2 contact number husbandnya lalu menekan butang dial.

Kak Hani: Hello, Hello, Cass!!!! Cass!!!

Laa belum di angkat rupanya. Then, bunyi telepon di angkat.

Kak Hani: Hello, Hello, Cass!!!! Cass!!!

BZZTTT BZZTTTT BZZTTTT (bunyik noise line)

Kak Hani: Hello, Hello, Cass!!!! Cass!!! Dengar tak nie, cepatlah balik!!! Hani kene kacau lagi!! (Sambil jalan menuju ke pintu rumah)
Suare perempuan: Hello!! Hello!!

Eyh, perempuan plak yg angkat. Kak Hani yg berperasaan cuak, mula berperasaan kewanitaan. Apasal perempuan yang angkat telepon husband aku ni!! Mesti skandal beliau!!

Kak Hani: Hello!! Cass mane!! Nie sape??
Suare perempuan: (mengilai) Ekekekekekekeke~~
Kak Hani: Oiiii!! Bagi phone kat laki aku la kamjad!!! Mane laki aku!!!
Suare perempuan: (menangis) wuu wuu wuu!!
Kak Hani: Jangan main2lah!! Woi!!

Then, tetiba suara menangis dari dalam phone tu semakin kuat dan kuat dan semakin kuat lagi. And akhirnya, suara tu keluar dari phone dan seolah2 datang dari bahagian dapur rumah Kak Hani. Kak Hani tanpa berpikir panjang, terus berlari lintang pukang untuk keluar dari rumah puaka tersebut. Suara tu seolah2 mengejar Kak Hani dari arah dapur. Kak Hani yg hanya 3 langkah nak sampai dari pintu nya menoleh ke belakang untuk menyaksikan siapa yg menangis2 dari arah dapur rumah beliau. Kak Hani ternampak dalam sekilas imbasan, kelibat seorang perempuan berambut panjang di pintu dapur rumah beliau tengah menunduk. Sebab pemandangan yg ankerr tersebut, Kak Hani terus toleh semula kehadapan untuk keluar dari pintu rumahnye. Tetapi kali ni kelibat perempuan tersebut berada di hadapan pintu rumahnya yg hanya 3 langkah saja lagi. Perempuan tersebut mula mengangkat kepalanya dan sebelum apa2 terjadi. Gelaplah pemandangan Kak Hani.

[EMERGENCY]
Abg Cass yg baru pulang dari membeli gula sampai di hadapan rumahnya dan turun dari kereta untuk membuka pagar. Di lihat pintu depan rumah terbuka luas dan sesusuk tubuh terbaring di hadapan pintu. Dengan perasaan cuak, cuak dan cuak lagi. Abg Cass terus berlari masuk ke dalam rumah dan ternampaklah dia isteri kesayangannya pengsan di pintu rumah. Oh no!! Musibah apa yg menimpa isteri kesayangan beliau kali ni.

Di lihatnya sekeliling rumah, macam tiada apa2 yang berlaku.

Abg Cass: Rita!! Rita!!

Jeritan Abg Cass tidak berbalas. Perasaan takut lagi melanda dirinya. Adakah anaknya diculik? Adakah rumahnya disamun? Adakah Rita lari dari rumah selepas memukul ibunya hingga pengsan? Mustahil!! Anak dia kecil lagi. Abg Cass dengan pantasnya keluar rumah dan di panggil pulak jiran2 sebelah rumahnya.

Abg Cass: Mak Poah!! Mak Poah!! Mane kome2 nie sume??

Di capai hand phone di sebelah Kak Hani dan mendail nombor Mak Poah..

BIT TIT TRIT BIT PIT (sfx: nombor dialing)

Abg Cass: Hello Mak Poah, tau tak Rita kat mane?
Mak Poah: Hah, sayur nie nak dua.. Ikan beli le banyak2 sikit..
Abg Cass: Hello!! Hello!!
Mak Poah: Abangnye~~ Ikan la, yg abangnye ambik tue sotong.. Awat la tak belajo2!!
Rita: Nenek!! Nenek!! Rita nak cokelat!!
Mak Poah: ok. Ok, nanti belikan mama sekali yer..

Huh, lega hati Abg Cass, walaupun Mak Poah tersalah tekan dan tak bercakap2 lansung dekat phone, tapi dia tahu yang Rita ada bersama Mak Poah. Dia pun mengangkat Kak Hani masuk ke dalam keretanya. Lepas dah di kunci rumah dan pagar, terus dia pergi ke klinik yg berhampiran nak check keadaan Hani. Sampai di klinik, Hani ni disahkan kekurangan air dan disyorkan ke hospital dimasukkan air. Banyak kali pengsan gamaknya. Sementara Kak Hani yang tengah lemah tak bertenaga tu di hurung ke hulu ke hilir oleh Abg Cass, dia pun bentanya hubby-nya..

Kak Hani: Cass.. U pegi mane? I call U tadi, sore pompuan..
Abg Cass: Pegi beli gule la, mane lagi.. Mane ade sore pompuan, lagipun hand phone I tertinggal kat rumah.. Isk, u nie tak abis2 la..

Then lepas masukkan Kak Hani ke wad and semua dah settle, Abg Cass pun telepon la adik sedara beliau..

BIT TIT TRIT BIT PIT (sfx: nombor dialing)

Iz: Hello Kak Hani!! Hawau yuu!!
Abg Cass: Hawau yuu tengkorak hang!! Kakak hang masuk spital nie, kurang air!!
Iz: Heh?? Betul ke? Hospital mane?
Abg Cass: Ko boleh tak datang sini jap amik kunci rumah and then pi rumah balik amik baju2 Kak Hani kat rumah kitorang..
Iz: Alright, Alright.. lagi sejam sampai.

So, si Iz dan keluarganya pun pergilah ke Hospital dimana Kak Hani di tahan untuk mengambil kunci. Sampai2 je kat hospital, tetiba kaki Iz terasa berat. Di call nya balik phone Kak Hani.

BIT TIT TRIT BIT PIT (sfx: nombor dialing)

Iz: Hello, Abg Cass, dah sampai ni. Kat mane?
Abg Cass: Aku dekat kantin nie, datang sini, cepat!! Ade masalah besar nie!!

Iz pun berlari dan terus berlari menuju ke kantin sebab Abg Cass cakap ada masalah besar. Air mata mula bergenang di kelopak mata Iz memikirkan 1001 perkara buruk terjadi dekat kakak sedaranya. Sedih dan pilu. Tiba di kantin, di lihatnya Abg Cass duduk bersandar sambil termenung seorang diri. Keadaan ni membuatkan Iz dan keluarganya lagilah pilu. Iz berlari2 dan memeluk Abg Cass..

Abg Cass: (terperanjat) Hoi!! Awat hang mcm tersampuk nie?
Iz: Bertabahlah abang sedaraku.. dunia hanyalah tempat tumpangan sementara, akhirat jua lah tempat yg kekal selama2nya..
Abg Cass: Pale otak hang!! Aku terlupe bawak wallet, nak bayar air nie takde duit dah!! Ko bayarkan dulu..

Itu rupanya masalah besar ko!! Lepas tamat sesi sedih-pilu-komedi tersebut Iz ditugaskan balik ke rumah Abg Cass untuk mengambil barang2 keperluan. Pesan Abg Cass.

Abg Cass: Hang ingat, ambik je baju2 dalam bakul baju.. Baju yg die basuh tue maknenye die pakai la tue.. Lagi satu, amik Rita kat rumah jiran, bawak die datang sini.. Handphone dengan wallet aku jangan lupe plak.. Deposit admit wad nie pun aku tak bayar lagi..

So, Iz dengan adik perempuan dia pun pergilah ke rumah Abg Cass untuk menunaikan tugasan yg diberikan.

Iz sampai ke rumah Abg Cass dengan adiknya, perkara pertama di lakukan adalah mengambil Rita dari rumah jirannya. Maybe Rita yg hari2 duduk rumah kakak sedarenya lebih mengetahui selok belok rumahnya. Dia pun berjalan menuju ke rumah jiran Abg Cass.

Iz: Assalamualaikum!! Assalamualaikum!! Jiran Abang Cass!!! Jiran Abang Cass!!

Then, muncullah makcik pertengahan umur datang ke arah gate.

Aunty: Yer!! Nak apa!!
Iz: Aunty, Rita mane, Abang Cass suruh ambik anak die lah..
Aunty: Sini rumah, tiada Rita!! U sape?
Iz: Aunty, jangan main2lah, maknye si Rita masuk spital!! Kang saye kopakkan pagar rumah Aunty nie karang!!

Sambil Iz dan adiknya bertekak2 dengan jiran rumah Abg Cass, keluarlah Mak Poah dari rumahnya.

Mak Poah: Hui!!! Rita kat sinilah!! Tu rumah Muthu!!

Salah rumah rupanya. Lepas say sorry dengan aunty tu, Iz pun pegilah ke rumah Mak Poah untuk mengambil Rita. Then, mcm biasalah, tak kan nak ambik je, kenalah jemput masuk dan makan kek di rumah Mak Poah. Tetiba Mak Poah membuka cerita.

Mak Poah: Yeker, si Hani masuk spital.. Kurang air katenye? Yer la, mak cik pun nampak ibu si Rita nie mcm x brape sihat.. Kesian~~
Iz: Aik, x sihat mcm mane tue Mak Poah? Cube cite sikit..

/Story Mak Poah/
Mak Poah yg melihat Kak Hani mengoder Pizza hut delivery tu tak tahan melihat anak muda yg hensem menghantar delivery tersebut, lepas Kak Hani masuk ke dalam dengan Pizza berkoyan2. Mak Poah terus memanggil delivery boy yg hensem.

Mak Poah: Anak, anak.. Sini jap.. Anak hantar ape tue ?
PDB: Antar Pizza la makcik, takkan antar surat plak.. Pos laju tak jalan malam2 mcm nie..
Mak Poah: Eyhhh.. Delivery ke? Mcm best je, boleh tak anak orderkan skali makcik pizza..
PDB: Isk, saye nak kene hantar tempat lain nie.. Mane bole orderkan makcik, lambat balik Pizza..
Mak Poah: Yeker, taperla kalau mcm tue.. Ape jiran sebelah ni order?
PDB: 4 regular Hawaian pizza..
Mak Poah: Kalau mcm tue, makcik nak order 6 lah!!

Then, seperti Kak Hani, Mak Poah yg teroberdos Pizza nie pun mengalami kekejangan perut pada malam itu. Dia pun terbangun lah malam2 untuk ke toilet. Then, dalam perjalanan dia ke toilet, dia pun terdengar bunyi yg agak pelik datang dari rumah Kak Hani. Di intainya dari tingkap biliknya dan mendapati lembaga perempuan sedang bertenggek di atas bumbung awning rumah Kak Hani. Lembaga yang sedang bertenggek tu kaku sambil mengeluarkan bunyi-bunyian pelik. Bunyi-bunyian yg disifatkan sebagai meroyan dari Mak Poah.
/End of Story Mak Poah/

Iz: Eyhhhhhhhhh… Tak kan lah Kak Hani nak bertenggek atas awning rumah pepagi bute Mak Poah oii!!
Mak Poah: Betullah, tak kan Mak Poah nak tipu pulak, kalau bukan Kak Hani sape lagi..
Adik Iz: Mak Poah tak terpikir ke!! Malam2 buta, bertenggek atas awning sambil meroyan2.. Tue bukan Kak Hani tue.. tue ponti.. mfffpfpmfmfffm (mulut Adiknye ditutup dengan brutal oleh Iz)
Mak Poah: Huihhh!! Selisih, zaman cyber nie, manelah ade antuu.. Merepeklah..

[TRIPLE EMERGENCY]
Diorang pun ambik keputusan meninggalkan Mak Poah yg tengah menerangkan pasal apa itu zaman cyber dan mcm mane register facebook lalu pergi ke rumah Kak Hani. Sampai je dalam rumah yg gelap katup tersebut. Iz merasakan badannya seolah2 berat umpama ada satu tenaga yg menekan2 badannya ke bawah. Then, dia pun berjalan menuju ke suis sambil memetik suis. Lepas di petik suis ruang tamu, masuk ke dapur dan memetik suis dapur. Pendek kata, semua suis lampu yg di jumpa, di bukanya. Maka terang benderanglah rumah Abg Cass. Then, mereka pun memulakan misi mengutip semua barang2 yg diperlukan dalam rumah tersebut. Tengah sibuk2 mengutip2 barang. Iz terdengar bunyi orang berlari2 di tingkat atas, di sebabkan penceritaan Mak Poah yg tak masuk akal tadi, di abaikan je lah bunyi tersebut. Then dengar adiknya bertanya.

Adik Iz: Bang, baju2 semua ni nak letak mana? Rita, mana beg baju mama?
Rita: Beg baju kat dalam bilik tingkat atas.

Disebabkan Iz yg baru terdengar bunyi pelik dari tingkat atas, dia membuat keputusan untuk tidak naik ke tingkat atas.

Iz: Err.. Letak jelah dalam beg plastik ape2..
Adik Iz: Isk, tak kanlah.. Pi je lah naik atas ambik.. Pemalas la abang nie..
Iz: Errr.. Ko ikut je lah cakap aku, jangan banyak tanye bole tak? Lagipun, aku kan abang!!

Disebabkan tak berpuas hati dengan perangai abangnya, berlakulah pertengkaran kecil antara Iz dan adiknya. Sedang2 sedap bergaduh mulut. Tiba2 mereka2 terdengar suara gelakkan kecik dari tingkat atas.

Hihihihihi Hihihihihi~~ (sfx: Suare gelakkan kecik dari tingkat atas)

Apa lagi, terperanjatlah adik beradik Iz. Adik Iz terus merapatkan diri ke badan abangnya.

Adik Iz: Bang.. Sape kat tingkat atas tue?
Iz: Hoi!! Ko jangan banyak tanye boleh tak?? Cepat kutip barang2 nie..

Tengah diorang bergegas kutip barang2 untuk keluar dari rumah puaka tersebut, tiba-tiba Rita menuju ke tangga. Terus Adik Iz menarik tangan Rita.

Adik Iz: Hoii!! Nak pegi mane?
Rita: Nak naik atas..
Adik Iz: (cuak) Nak naik atas buat ape Rita??? (separa menjerit)
Rita: Kawan Rita panggil Rita main2 kat tingkat atas tue.. Rita nak naik

Rita terus meronta2 suruh lepaskan tangannya dan Adik Iz yg tengah mengelabah mcm apa terus mengenggam tangan si Rita sampai biru tangan budak tue digenggamnya. Seboleh2, matanya tak nak melihat ke tingkat atas rumah tersebut. Iz yg tengah tahap kelam kabut mengemas barang2 terus huru hara lepas dengar perbualan Rita dan adiknya. Terus dia pergi ke dapur untuk mencari beg plastik untuk mengisi baju2 Kak Hani. Jumpa je plastik beg kedai runcit Ah Seng dan Adik Beradik, terus dia paling untuk keluar dari dapur and ternampaklah dia seorang kanak2 perempuan yg tak serupa kanak2 berdiri di hadapan pintu toilet sedang membelakangkan dia. Belum pun sempat kanak2 tersebut menoleh, berdesup si Iz keluar dari rumah meninggalkan Adiknya yg menjerit2 memanggil. Seminit dua selepas itu, adik dia keluar dari dalam rumah sambil mendukung Rita yg menangis2. Masuk dalam kereta, terus Iz menekan minyak sekuat2 hati untuk blah dari tempat tersebut. Tak sampai 1 minit memecut. Adiknya menjerit2.

Adik Iz: BERHENTI!!!! BERHENTI!!!! STOP!!!!

Iz yg brek emergency sampai tersenget sikit kereta dia, bertanya kepada adiknya.

Iz: Hoi!! Awat hang nie meroyan sangat jerit2 nie hoi!!!
Adik Iz: Pintu rumah dengar pagar tak tutup lagilah!! Patah balik!!
Iz: Taknak!! Taknak!! Ko pi kunci!! Aku tak nak jejak lagi kat rumah tue!!

Lepas berlaku pertengkaran antara Iz dan adiknya, diorang ambil keputusan untuk patah balik and lock everything up. Disebabkan Iz-kan abang. So, dia lah yg terpaksa mengunci semua pintu dan pagar rumah tersebut. Sambil menendang2 pasu2 bunga dan kakinya beberapa kali termasuk ke dalam longkang. Iz berjaya mengunci pintu rumah tersebut dan sampai ke dalam kereta. Sampai je dalam kereta, dia terdengar pulak gelakan high pitch.

Suare: HEHEHEHEHEHEHEHEHE!!!
(Adik Iz yg bergelak sakan rupenye)
Iz: Hoii!! Apsal gelak!!
Adik Iz: Yer la bang, ko pi langgar sume pasu bunga Kak Hani pastu siap masuk dalam longkang lagi ape kes?? HAHAHAHAHAHAHAHA!!

[CODE RED]
Iz yg masih dalam keadaan kurang darah tak dapat membalas kritikan adiknya. Terus menuju ke hospital. Sampai je kat hospital, sedara mara ramai yg menunggu di lobi hospital.

Abg Cass: Betullah ko nie Iz.. Di letaknye dalam beg plastik camni.. Haihh laa~~
Abg Cass: Dah-dah, abang nak kasik barang2 nie kat kakak ko then lepas tue kite pi makan2 jap..

Lepas je Abg Cass kasik sume barang2 kat Kak Hani, mereka pun bergeraklah pergi tempat makan. Jam dah menunjukkan jam 1 pagi.

Abg Cass: Dah lewat dah nie, ape kate korang tidur je lah rumah Cass..
(Iz dan Adiknye menggeleng2kan kepala selaju mungkin sehingga terlihat bayang 3 kepala pada badan mereka)
Ibu Iz: Eloklah tue, malas pulak nak balik rumah, tumpang yer Cass..
Iz: Errr.. Taperlah, lagipun esok dah keje.. Nanti susah plak..
Ibu Iz: Ala, esok cutilah.. Kak Hani masuk spital, kite pun x sempat nak lawat, esok bole lawat die..
Makcik makcik dan pakcik pakcik Iz: Yer kami sokong!!!

Iz dan Adiknya menepuk2 dahi sambil menuju ke rumah Abg Cass. Guruh berdentum di langit menandakan hari nak hujan. Kadang-kala terdengar bisikan dari suara2 ghaib.

[OCTOPUS VALLEY]
Masuk je rumah, Iz rasa tak sedap badan, macam nak demam. Tapi disebabkan majoriti vote mengatakan tidur di rumah tersebut. So, nak ke tak nak, kenalah dia tidur rumah puaka itu lagi. Disebabkan Iz yg kunun2nya berhati mulia or just takut melampau sampai tak boleh bercakap, tak dapatlah beliau cerita pasal ke-anker-an rumah tersebut kepada sanak saudaranya. Yang tahu macam mana dasyatnya rumah tersebut hanyelah Iz, adiknya dan Kak Hani. In which, salah satu watak dah terbaring dekat katil hospital. Iz kemudian ditugaskan oleh Abg Cass mengambil tilam dan toto di tingkat atas. Masa Iz tengah naik tingkat atas, berdesup adik dia balik sampai terbalik tong sampah rumah Abg Cass dan Muthu di sebatnya.

Tengah2 Iz mengangkat tilam dan toto untuk turun ke bawah tiba2 dia dengar suara orang menjerit.

WARGHHHHHHHH!!!!!!!!! WARGHHHHHHHHHHH!! (sfx: sore orang scream)

Berderau darah Iz, dipeluknya tilam dan toto sekuat hati sambil menutup mata. Tetiba dia dengar suara Abg Cass.

Abg Cass: Hello, nape Hani?

Ceh, bunyi ringtone Abg Cass rupanya. Nasib baik tilam2 yg dipegangnya empuk, kalau keras mcm batu, dah di hempapnya Abg Cass yg tengah riang gembira on the phone dgn Kak Hani.

Abg Cass: Iz, aku nak kene pi spital sat la, Kak Hani suruh belikan roti and air.. Jagekan Rita yer..

Iz pun angguk2 kepala. Hamlau punya abang sedara, dah la suruh orang tidur rumah dia yang anker, dia plak syok2 pi ngedate dengan bini kat hospital. Lepas diorang semua membabai Abg Cass, Iz pun baringlah di atas tilam yg dibentangkan tadi.

Jam menunjukkan sudah pukul 1 pagi, Abg Cass yg dah keluar meninggalkan Iz dan sepupu2nya yg lain bergelimpangan di atas tilam hampar. Bilik atas dah penuh di occupied. Then, tetiba Pak Long turun ke bawah. Terus dia terpa ke arah pintu sambil memulas2 tombol macam tergesa2 nak keluar. Iz terus duduk sambil memandang ke arah Pak Long.

Iz: Pak Long, nak kemane?
Pak Long: Iz, ko bangun lagi ke? Apsal pintu nie tak boleh bukak?

Iz angkat bahu, dia pun bangun dan berjalan ke arah Pak Long. Di try pintu tu, dan result dia sama, still tak boleh terbuka. Lepas puas memikirkan apasal pintu tu tak boleh terbuka2 tetiba, bunyi macam suara berlari2 dari tangga. Iz pun jenguk ke arah tangga and Mak Long dan 2 anaknya dah turun sambil bawa beg baju bagai. Muka masing2 pucat lesi. Keadaan tu buat Iz makin cuak, sah makcik pakcik dia terkena penangan rumah tu. Ape kes Pak Long?

/Story Pak Long/
Lepas kepenatan drive dan berada di Hospital, Pak long sekeluarga siap sedia untuk berehat2. Tetiba pintu bilik diketuk bertubi2.. Pak Long pun buka la pintu, mcm biasa la, sepi dan neglected. And then diorang start prepare nak tido balik, diketuk lagi pintu. Melompat orang tua tu buka pintu, tak juga ternampak apa2. Then, dia pun checklah bilik sebelah, kut-kut Rita main2. Tengok elok je budak tu tidur dengan family Iz. So, untuk mengelakkan syak wasangka yang lebih teruk, dia pun baringlah balik. Ingat nak sambung tidur, tapi harapan tinggal harapan, bunyi pintu diketuk lagi. Abaikan jelah, maybe bunyi angin ke, Mak Long kentut ke. After a long time, tiada bunyi ketuk2 pintu and mambang tu beralih dekat tingkap. Diketuknya tingkap bertalu2, tingkap tingkat 1 kalau diketuk tu ada 2 petanda, samada si Sudin baling batu nak ajak bercanda mesra ataupun mambang tingkap. Tapi, memandangkan Sudin tiada kena mengena dalam cerita ni, so terpaksalah Pak Long tolak logik no.1, kena pakai logik no.2 iaitu mambang tingkap. Pak Long pun perlahan2 dekatkan badan dengan wifey dia. Di lihat wifey dia dah muka pucat lesi. Dalam 10 minit tingkap diketuk mcm orang gila. Pak Long terkeluar darah pahlawannya.

Pak Long: HOI!! JANGAN KACAU LA!!

PELEPAAPPP!!! (sfx: bunyik tepukan padu)

Merah muka Pak Long kena ketuk dengan telapak tangan wifeynya. Hah, mendapat!! Siapa suruh gatal2 meroyan tak tentu arah. Sambil Pak Long memegang2 mukanya yg merah, mereka sekeluarga terdengar bunyi hilaian sayup2 datang dari arah belakang rumah. Maka melompatlah mereka sekeluarga dari atas katil dan terus meluru ke pintu. Suara hilaian yang makin kuat datang ke arah tingkap membuatkan meraka sekeluarga tengok tingkap. Maka, penampakan lembaga yang berupa seorang wanita dari arah luar tingkap bergerak slow motion melintasi tingkap sambil bersuka-ria (mengilai) pun berlaku. Perkara ini membuatkan tulang belulang kaki mereka ghaib dan mereka terjerepuk diatas lantai.
/End of Story Pak Long/

[RUNNING WILD]
Dah nak 20 minit diorang cuba nak bukak pintu. Memula clockwise, then counter-clockwise, memula pakai satu tangan, then pakai dua tangan, akhir sekali pakai 2 tangan dan 2 telapak kaki dok pulas tombol rumah, tak berjaya juga nak terbukaknya. Pak Long yang tengah panic in the disco tetiba teriak azan. Terpelanting Iz ke tepi akibat terperanjat. Then barulah pintu tu boleh terbuka. Tapi after effect dari teriakan Pak Long tu adalah beberapa sepupu Iz yang tengah tidur kat bawah terjaga. Ada yang termanggu2, ada yang terus nak pergi ambil air sembahyang sebab dah nak masuk waktu ingatnya, dan ada pula yg menarik semula selimut untuk menyambung tidur.

Pak Long yang tanpa berpikir panjang terus keluar dan menekan alarm keretanya yang berada di luar pagar..

PIT PIT, TLIT PIT (sfx: bunyik alarm kete)..

Tersenyum Pak Long memikirkan yg dirinya dan keluarganya bebas dari ganguan lahanat rumah ankerr tersebut. Dia pun berlari2 ke arah gate.

Pak Long: KAMJAD KO CASS!! DIMANGGANYE GATE NI!!! HAMJADAH!!

Rupa2nya, Abg Cass yg mengutamakan safety first telah memangga gate beliau. Tapi, Pak Long nekad, ditendangnya gate tersebut menggunakan sebelah kaki dan melompat ke luar gate sambil masuk ke dalam kete. Pak Long start engine kereta sambil menekan2 minyak, deruan bunyik kete Pak Long di waktu malam membuatkan beberapa tingkap rumah kawasan sekitar menyala sebentar. Then, telepon nya berbunyi.

Pak Long: Hello!! Jangan kacau, aku tengah takut ni!!!
Mak Long: Abahnye, mane kawan dengan anak nak lompat gate nie keluar.. Awak masuk balik ke dalam, tunggu Cass balik!!
Pak Long: (mengigil) I tak nak, kalau U nak duduk dalam tue, U duduklah, I duduk dalam kete je!!

Setelah habis sesi diplomacy Mak Long (actually bebel dan marah2), Pak Long terpaksa akur dan dipanjat semula gate untuk masuk ke rumah. Masing2 berkumpul di ruang tamu. Family Iz dan Rita masih lagi di tingkat atas tidur, tapi disebabkan tiada siapa yang berani nak naik kejut derang. Iz dan sedaranya buat2 tidak tahu perkara ini. Masing2 tak nak bagi cadangan suruh panggil, takut sendiri kena naik tingkat atas yg ankerr. So, masing2 just duduk dekat atas sofa sambil Pak Long sibuk telepon Abg Cass suruh dia cepat balik. Lepas agak lama menunggu dia ruang tamu, diorang dengar macam ada orang berlari2 di luar rumah. Iz yg secara automatically terus pergi ke pintu untuk menutup pintu rumah tersebut, dalam pada dia menarik daun pintu tu, ekor mata dia macam terlihat ada seorang budak perempuan kecil tengah berlari2 dekat gate. Di abaikan terus tanpa kompromi.

[ENTER SANDMAN]
Sambil2 duduk di ruang tamu mengenang nasib masing2 (termenung), tiba2 diorang dengar bunyi gate terbukak and kereta masuk.. Hembusan nafas lega Pak Long yg bunyinya macam ikan paus memancut air dibelakang badan dah dengarnya, terus di terjahnya ke pintu mcm sorang isteri yg tak sabar2 menanti kepulangan suami tersayang yg baru pulang dari medan perang. Sampai je di pintu, tetiba pintu rumah di ketuk dengan kuat bertubi2. Terkebelakang orang tua tu di buatnya. Apasal Abg Cass nak ketuk pintu rumah sendiri, dia kan ada kunci. And bunyi ketukan yg sangat kuat umpama dipukul oleh wrecking ball yg di tunggang oleh Miley Cirus sendiri membuatkan masing2 yakin yg si pengetuk bukanlah Abg Cass. Bulu roma masing2 mula mencanak kembali setelah sekian lama rileks. Iz pun jengah dari tepi tingkap untuk memastikan bahawa yg mengetuk tu Abg Cass. Kosong, sepi dan neglected, tiada pun kelibat Abg Cass, kelibat kereta yg seketika tadi mcm baru masuk pun tiada, lengang driveway Abg Cass. Iz yg terpedaya dengan trick murahan mambang rumah tersebut terduduk sambil bersandar di dinding.

Pak Long: Abg Cass ko dah balik ke Iz ?

Iz menggeleng2kan kepala umpama orang yg putus harapan. Pak Long mengapai kolar tengkok baju Iz sambil mengoncang2kan beliau berkali2.

Pak Long: Abg Cass dah baik ke Iz ? Jangan tipu Pak Long!! Jangan!! Jangan!! Aku tak sanggup lagi berada di rumah angker nie.

Then, pintu rumah puaka tersebut di ketuk bertalu2 lagi dengan kekuatan super. Perlahan2 Iz dan Pak Long menundukkan kepalanya untuk melihat dari celah pintu untuk melihat yg berada di belakang pintu tersebut adalah sepasang kaki yg berbulu amat lebat. Terbeliak mata diorang, reverse sambil merangkak selaju cahaya ke arah Mak Long yg duduk di atas sofa. Then, tiba2 diorang nampak Rita turun dari tangga. Semua mata pun tertumpu ke arah Rita.

Rita: Kawan Rita dah datang.. Dia nak masuk, boleh tak Along Iz bukakkan pintu..

Mereka semua terbelolok memandang Rita, sambil terdengar bunyi samar2 dari arah langit.

[AFTERMATH]
/Current/
JC: Iz, aku nak balik dah.. Esok lah sambung..
Iz: JC, aku takutlah balik sorang2 maghrib2 nie, ikut ko balik rumah boleh tak ?
JC: Eyhhhhhhhhhhhh~~~ Ain’t nobody got time for this!!!

To Be Continued………

Baca part akhir sini

11 thoughts on “Step Up”

  1. Merapu,annoying,bosan..bahasa dah ok dah..tp masalahnya readers dtg sini nak baca crta seram..bukan nak baca kisah komedi yang merapu. Tapi dari segi penulisan ok.

    Reply

Leave a Comment