#AHMAD – Hantu Valak di rumah sewa bahagian 1

Assalamualaikum semua. Ya aku Ahmad kembali lagi. Ini kali ketiga aku menulis di fiksyen shasha. Harap admin post la yer. Aku nak ceritakan pengalaman aku semasa remaja dulu kala, masa zaman bujang. Haha sebelum kawen aku bekerja di sebuah syarikat di Negeri Sembilan. Biasalah bila bujang, share rumah dgn kawan² kerja. Pengalaman yg aku nk kongsikan kali ni berbeza sedikit sebab banyak bende yg tak dpt dijawab hingga sekarang. Maaf kalau byk certain ayat yg korang takleh nk terime. Aku berkongsi so aku sedaya upaya utk buat korang faham. Aku bahagikan cerita aku kepada 2 bahagian kerana kekangan masa. So let begin the story.

Aku, Mirul, Hazim dan Ali mnyewa di sebuah kawasan taman perumahan. Kawasan taman perumahan agak suram kerana berdepan dgn tangki air dan dikelilingi hutan. Pada bulan pertama kami tinggal disana, Alhamdulillah tiada apa yg berlaku. Semuanya bermula pada bulan ketiga apabila Ali membawa aweknya masuk ke rumah kami. Siapa awek tu? Haaaa ceritanya begini. Jeng jeng jeng.

Cerita Ali: Ali balik agak lewat dri kami bertiga kerana ada beberapa dokumen yg perlu disiapkannya secepat yg mngkin. Selepas mngunci pintu pejabat, Ali pulang bersama moto ex5 demak kesayangannya. Sedang asyik bersiul smbil menunggang motor, Ali ternampak seorang perempuan di tepi jalan melambai tgn kepadanya. “Ya Allah, apakah ini jodoh yg turun dari lngit?” senyum Ali didalam hati. Dengan segeranya dia berhenti disebelah perempuan tu, mmbuat muke ala² shukri yahya dan bertanya, “bayo bil dkt telekom, hai Assalamualaikom!” pantun bengap Ali.

Perempuan itu hanya tersnyum saja dan terus menaiki motor Ali tanpa berkata apa². Ali ni pon satu tau, dia punye mantol sampai pegi bawak balik perempuan tu ke rumah kami. Ali tiba di halaman rumah dgn perempuan tersebut. Kami hairan melihat dan tertanya siapa perempuan tersebut. Dia perkenalkan dirinya dgn nama “CIK MURNI”. Dah mcm nama minyak masak dah hahaha. Kami meminta Cik Murni duduk sebentar di ruang tamu smbil menonton televisyen. Aku , Mirul dan Hazim menarik Ali ke dapur utk berbincang.

“Apehal der kau bwk balik awek kt rumah siap pelawe masuk lagi.” tanya ku. “Lawa pulak tu haih geram pulak aku.” tambah Mirul. “Malam ni kite kenduri besar besaran mat! Hahaha” jawab Ali dgn nada perlahan krn bimbang Murni dgr percakapannya. Ya aku dlu memang jahat, sebab aku bersubahat dgn rakanku utk merogol awek yg di bawa balik oleh Ali tu. Tetapi sekarang aku dah taubat. Imam muda tau tak buat lgi bende jahat. Buat bende jahat kt bini je sekarang kahkahkah. Alright! Perancangannya Ali ingin meletakkan sesuatu kedalam minuman Murni supaya dia tertidur dan kami akn mngendurikannya.

Setelah air mabuk boleh buat tidur dah siap. Kami melawa Murni utk minum. Murni rebah di atas sofa selepas beberapa minit menelan air tu. Berdegup jantung bai sbb msetu first time aku nk buat jahat kt ank dara orang. Mirul yg bertanggungjwb memikul Murni ke bilik dan diletaknya di atas katil. Kami berbincang seketika diluar bg menentukan siapa yg akn memulakan upacara haram itu. Ali berkeras utk memulakannya krn dia yg membawa pulang Murni. Kami berat hati terpaksa melepaskan Murni pd Ali dahulu. Selepas 10 minit, Ali keluar dgn muke yg puas. Jilake punye mmber.

Mirul pun tanpa membuang masa masuk bilik dan mngunci pintu. Baru beberapa saat mirul masuk, kemudian, “panggggggg!!!!” pintu bilik dibuka dgn kuat. Mirul lari dgn muke yg pucat ke luar rumah dgn hanya memakai seluar pendek. What is happening? Kami menjengah kedalam bilik utk melihat Murni. Alangkah terkejutnya kami Murni duduk tersipu malu dgn muke ala ala valak berambut ikat diatas. Memang sebijik muke valak. Tp valak ni versi yg tersenyum la. Kami tak tunggu lama lalu kami membuka langkah seribu kluar rumah. Ya Allah betullah kalau kite buat jahat sekejap je Tuhan balas. Kami berhenti di simpang utk keluar dri perumahan utk berbincang. Mengah oi lari tak cukup nafas.

Kami melihat Ali sudah lain mcm riak wajahnya. Sebab dia je yg sentuh si Murni tu. Haha pdn muke ko nk sgt merasmikan itu la balasannya. Kami menenangkan Ali sementara memikirkan jln utk mnghalau Murni keluar dri rumah. Kami mmbuat perancangan utk mengambil kunci motor, wallet dan henset, then cabut dri rumah. Kami perlahan-lahan masuk ke dalam rumah dan memerhati sekeliling. “Abang cari ni ke?” berderau d***h mndgr suara Murni di dapur smbil jarinya menunjukkan smua wallet, kunci motor dan henset kami di atas meja dapur. Pandai tu dia kumpol brg kami jilake. Mirul pengsan di tempat kejadian krn takut sgt. Ali dan hazim dah lesap tak nmpk byg. Aku? Haha menyirap btol kn bile nmpk hantu kaki tak bole grk? Rse nk lari pakai tgn je. Siapa tak takut bile muke hantu tu mcm valak versi melayu. Tgk kt pawagam pon dah kecut perut ni kan pulak real dpn mata dia bagi.

Dengan kekuatan yg tak seberapa aku cube melawan daya yg mmbuatkn kaki aku tak boleh bergerak. Berjaya. Haha nangis gembire aku dalam hati masa tu. Aku berlari ke luar rumah lalu aku tersungkur rebah menunduk meraung. Apabila toleh belakang. Si Murni valak ada dibelakangku! Akan bersambung ke bahagian 2. Yg benar. Ahmad.

Ahmad
Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

12 thoughts on “#AHMAD – Hantu Valak di rumah sewa bahagian 1”

  1. Salam Admin FS. Just satu teguran. Sy xtau tahap pemikiran admin mcm mana smpi ceita mcm ni pun dipublishkan. Takde input yg berfaedah pon dari cerita ni. Cerita macam ni x payahlah upload dlm FS. Dahla ayat berterabur bercampur pulak dengan kata-kata makian. Pastu dengan bangga pulak tu bukak aib sendiri. Agak-agakla…

    Reply
  2. Geli lah aku baca cerita ni. Orang yang tulis cerita ni dah memang bodo, admin lagi bodo. Mat rempit mana tah sesat.Tak payah la kau tulis seterusnya. Menyirap d***h je. Bodo punya admin

    Reply
    • Pencerita hantar cerita ni sbg pengajaran.. yg baca tu jgn la otak kuning sgt.. diharap FS jgn la blok sambungan cerita ni nanti.. moga2 dgn perkongsian ni kita dapat pengajaran dan muhasabah diri.. bro bila nak sambung Valak ni.. cepat2 sambungggg..

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.