Atukku Diekori Hantu

Assalamualaikum buat pembaca FS, terima kasih kepada admin kerana telah menyiarkan kisah saya ini. Saya mie(bukan nama sebenar) akan berkongsi kisah yang berlaku kepada datukku.Kisah ini diceritakan oleh bapaku dan pakcik makcik ku yang berada di tmpt kejadia ketika itu. Semoga pembaca mendapat mesej yang saya sampaikan.

Kisah 1: Atukku di ekori hantu

Kisah ini diceritakan oleh bapaku sendiri ketika dia berumur belasan tahun. Pada suatu petang, atukku membawa keluarganya ke Tanjung Karang (Kuala Selangor) untuk menghadiri satu majlis perkahwinan adiknya. Mereka pergi kesana pada waktu tgh hari kerana kebiasaannya orang kampung itu mengadakan majlis pada waktu malam. Untuk pengetahuan datukku tinggal di Kuala Lumpur. Semasa pergi tiada masalah yang menimpa mereka.

Ketika pulang, mereka melalui jalan kampung
Ketika pulang, mereka melalui jalan kampung. Jalan ini mempunyai banyak kawasan estet dan ladang2 serta pusat penternakan.Pada lebih kurang pukul 1.20, datukku memandu ditemani radio sahaja kerana nenekku dan adik beradik bapaku semua sudah tidur kerana kepenatan. Tiba2 dia terlanggar sesuatu. Apabila diperiksa dia terkejut kerana apa yang dilanggar bukanlah kecil tetapi seekor lembu. Datukku hairan kerana semasa memandu tadi tiada pula kelihatan lembu dihadapannya. Dia pun bersangka baik lalu berkata ” mungkin aku terlelap tadi”.

Datukku pun berjumpa dgn pemilik lembu tu dan meminta maaf atas kecelakaan yang baru menimpa. Pemilik tu kata ok , dia pun meminta maaf kerana lembunya merayau di jalan pada waktu mlm. Selepas bersalaman, datukku pun menyambung perjalanan utk pulang. Mereka tiba di rumah lebih kurang pukul 2.10 pagi. Ayahku dan adik beradiknya terus tidur.

Tiba2 pada pukul 4 pagi , mereka terdengar suara ngilaian yg sgt bingit membuatkan penghuni rumah itu semua terjaga
Tiba2 pada pukul 4 pagi , mereka terdengar suara ngilaian yg sgt bingit membuatkan penghuni rumah itu semua terjaga. Suara itu datang dari atas bumbung. Mereka sepakat utk tidak melayan suara itu. Akhirnya suara itu mulai menyurut. Utk seketika tiada apa2. Tiba2 ada bunyi ketukan di pintu rumah diikuti salam ‘*knock *knock *knock assalamulaikum, ada orang tak.’selepas itu mereka mendengar bunyi barang2 yang jatuh di sekeliling rumah. Apa yang menghairankan, rumah itu tiada haiwan peliharaan. Bunyi barang2 itu akhirnya berhenti apabila azan berkumandang lebih kurang pukul 5.50 pagi. Jadi mereka bertarung dengan benda itu selama hampir dua jam.

Keesokannya nenekku bertanya kepada jiran disekelilingnya, adakah mereka mendengar suara ngilaian itu. Kata mereka satu kampung sudah kecoh dgn suara mengilai yang sangat kuat. Atukku merasakan hal ini mungkin terjadi disebabkan dia yang melanggar lembu itu ketika pulang semalam. Mungkin lembu itu mempunyai pendamping. Mlm itu juga mereka membuat bacaan yasin bagi menghalau benda yang datang semalam itu. Malam berikutnya rumah lain pula yang akan diganggu oleh makhluk itu. Selepas seminggu barulah tiada gangguan yang dialami oleh penduduk kampung itu.

Kisah 2: Siapakah itu?

Pada suatu malam atukku pulang lewat dari tmpt kerja. Lebih kurang pukul 2 pagi barulah dia balik. Kehadirannya disambut oleh nenekku yang menanti kepulangannya sambil menonton tv. Apa yang membuat nenekku hairan, dia hanya mendiamkan diri apabila masuk ke rumah. Dia menukar pakaian dan terus tidur.Nenekku berfikir mungkin dia terlalu letih bekerja dan nenekku terus tidur disisinya.

Selepas setengah jam,tiba2 nenekku terdgr satu ketukan pintu. Nenekku terjaga dan mendapati suara itu mirip suara datukku. Dia punpergi utk membuka pintu dan mendapati datukku berdiri di muka pintu. Dia hairan jika ini datukku, siapakah yang masuk tadi. Apabila diperiksa, tiada siapa2 yang berada di atas katil. Setelah menceritakan kisah itu kepada datukku, dia mengatakan bahwa itu adalah hantu raya yang saja mengganggu ketenteraman orang. Nenekku tk dpt tidur sehingga waktu subuh setelah mendengar penjelasan datukku.

Sekian sahaja kisah yang aku ceritakan. Semoga pembaca wattpad terhibur dgn apa yang aku cuba sampaikan. Terpulang kpd anda untuk mempercayainya atau tidak. Yang baik datang drpd Allah, yg buruk dtg drpd saya sendiri.

Retold by: mie

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

fahmie
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

19 comments

  1. pengalaman sebenar x memerlukan cerita yg panjang….
    pendek tp jalan cerita smpai. straight to the point…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.