Assalamualaikum semua. Pertama sekali, saya ingin memperkenalkan diri saya sebagai CL (Bukan nama sebenar). Maaflah jikalau bahasa yang saya gunakan ni agak berterabur. Saya harap admin dapat terima cerita saya ni. Saya ingin berkongsikan satu kisah seram yang pernah terjadi pada diri saya. Bersesuaian dengan tajuk cerita saya, “Sakat”.
Baiklah, tanpa membuang masa, saya mulakan…
Sekitar tahun 2007, di mana pada ketika itu saya merupakan pelajar darjah lima di sebuah sekolah di Ipoh (nama sekolah dirahsiakan). Memandangkan tahun depan kami semua akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), kami dikehendaki mengikuti “kem ibadah” yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Memandangkan bilangan murid darjah enam sangat sedikit, jadi kami semua diwajibkan untuk menyertai kem tersebut.
Baiklah, nak dijadikan cerita, malam tu kami semua macam biasalah, duduk di bilik darjah, di mana bilik darjah itulah dijadikan tempat tidur kami. Memandangkan bilik darjah yang kami hendak tidur tu dekat sahaja dengan surau (selang satu baris bilik kaunseling), ia memudahkan kami untuk pergi ke surau.
Cerita dia bermula apabila semua orang sudah bergerak pergi ke surau untuk solat Isyak berjemaah. Aku dan hanya beberapa orang kawan tinggal di bilik darjah (tempat tidur kami). Biasalah, kami perempuan. Ada keuzuran. Nak dijadikan cerita, masa sedang kami beristirehat dalam bilik tu, tak adalah kami buka cerita seram ke apa. Kami cuma bersembang pasal aktiviti apa yang kami perlu lakukan pada keesokan harinya sahaja.
Tiba-tiba salah seorang rakan non-muslim kami, Rah, datang ke arah kami dan tanya; mana dia punya colok sembahyang. Dia kata dia baru jer letak depan dia tadi. Takkan boleh hilang kot? Aku pun mulalah dah sedap hati. Dalam hati aku macam-macam rasa dah ada waktu tu. Cuma aku tak nak keruhkan keadaan, jadi aku diam jelah.
Sedang asyik yang lain tolong cari colok si Rah tu, tiba-tiba lampu bilik kami terpadam. Bukan setakat terpadam je, masa terpadam tu boleh pulak ada bunyi anjing menyalak bulan, “awooooooo!” Kedengaran cukup jelas dekat luar bilik kami. Cukup jelas! Kami pun duduk berkumpul satu tempat di dalam kelas tu. Pada masa tu, tetiba aku rasa belakang aku macam ada hembusan udara panas atau berbahang. Lantas aku decide untuk keluar dari bilik darjah tu.
Masa aku keluar, aku terfikir nak pergi ke surau yang selang satu dari bilik kaunseling. Jadi masa aku pergi surau, aku tengok semua sedang solat lagi. Jadi aku pun tahan diri dulu dari menjerit tak tentu pasal.
Pada ketika itu, aku bercadang untuk duduk bersandar pada pintu bilik kaunseling. Baik macam tu, daripada aku masuk bilik darjah yang gelap tu, lebih baik aku tunggu dekat luar.
Nak dijadikan cerita, masa aku sandar dekat pintu tu, tiba-tiba pintu tu bergoncang-goncang dengan kuat, macam nak pecah. Macam ada orang cuba nak bukak pintu! Sumpah masa tu aku dah tak tahu nak buat apa. Sebab baru teringat pakcik tu cakap, pintu bilik kaunseling tu kuncinya tak ada, sebab tu cikgu-cikgu aku tak tidur situ. Dah tu, siapa lagi yang dok menggoncang tu kalau bukan benda-benda tu nak sakat aku. Badan aku jadi kaku sekejap. Mulut terkumat-kamit baca ayatul Qursi, sementara tunggu geng yang lain selesai solat.
Selesai diorang solat, barulah aku dapat kekuatan untuk berlari meluru ke arah mereka. Aku pun dengan terketar-ketar beritahu, “c-cikgu… ada hantu dekat bilik kami! Tadi lampur terpadam! Lepas tu ada bunyi…”
“Apa kamu merepek ni? Mana ada hantu?!” Cikgu tu potong cerita aku cepat-cept.
“Iya, cikgu! T-takkan saya nak tipu kot!”
“Tu kenapa bilik darjah (tempat tidur) korang gelap? Mana yang lain?”
“Diorang ada dalam bilik darjah tu… t-tengah menangis ketakutan tu cikgu,”kata aku, macam nak menagis.
“Jom semua, pergi tengok budak-budak lain!” Arah cikgu aku. Maka kami beramai-ramai meluru ke arah bilik darjah untuk memeriksa keaadaan rakan lain yang berada dalam bilik tu. Buka jer pintu bilik darjah, diorang ada yang menangis, ada yang cuba pujuk kawan yang menangis tu.
Lalu cikgu mengarahkan ke semua murid perempuan untuk tidur di bilik kelas lain yang lebih dekat sedikit dengan tempat tidur guru-guru. Lepas bertukar tempat tidur, barulah keadaan menjadi seperti biasa kembali. Apa yang ingin disampaikan ialah benda-benda halus ini ada di mana-mana, cuma apa yang perlu dilakukan oleh kita ialah jangan terlalu takut dan jangan juga terlalu berani.
Alhamdulillah, tiada sesiapa yang kena hysteria pada ketika itu.
Kongsi kish anda: fiksyenshasha.com/submit
First!
perlu ke?
Ke dua..wkwkwk
salam perkenalan ler tueee….
Mungkin..
byk typo tp boleh faham lagila….. cuma betol ke hang mmg sedap hati masa colok sembahyang tu hilang?….. tanye jer…..
bongok la kau ni kan org tu typo nampak je mate kau kan kahkahkah
hoi ko apehal nk bongokkan aku?…. mcm rapat pulak aku dgn ko…. sbb nmpk la aku bole bce dan komen kt sini.. lolololllll
Maaf typo…mungkin sbb saya menulis cerita ni waktu malam…
die nk ngusik tu…
Mungkin…heheh
not bad
Kalau baca,macam cerita seram biasa. Tapi agak seramlah juga kalau kat tempat kau.
Terima kasih… Yup sukar digambarkan perasaan seram.itu sehingga tertypo
Bolehlah..
Tahap seram: 3/10
Terima kasih sudi baca
dah habis ke?
Dah habis sbb ni based on the true story yg saya ringkaskan….
Awal yee uzurr 😣 drjah 5 kod hehehe….
Huhuhu keturunan
Acik darjah 2 da uzur nak oii..skg ni tgh tggu nak monopos je.kuikui
Steady la acik
Maaf semua banyak typo..mungkin disebabkan saya menulis cerita ini diwaktu malam…In shaa Allah pada post yg akan dtg saya akan perbaiki karya saya.. Tq pada pembaca yg sudi baca penulisan seram yg first dri saya..
itu je????
Yup…. Maaf kalu Ending dia tak memuaskan….sbb based on true story.. Tiada tokok tambah…mungkin lepas ni saya akan menggunakkan perkataan perkataan yg indah untk ending diaa…😂😂
Lampu terpadam, pastuh budak-budak sekolah umur 12 tahun menangis beramai-ramai kat dalam gelap…….sungguh seram sekali.
Hmm……kan😂
X seram sgt tp untuk bdk darjah 5 seram la kut..teruskan berkarya..kipidap writer..aku byg kn CL 2ne1..hahaha..5/10
cuba letak diri ko kt tempat penulis. entah2 tekincit. takpon lari tak jejak tanah. huhhhh
Tak..aku tecirittt je..
samalah tu. dah. shuh. g sana.
Ko tu syuhh..alien da mcm cirit plk aku tgk..
Ada lg geng puaka ni. Mkin rmai pula kawan lu angkut
bila masa geng? bukan aku geng dgn ko ke hasanah?
Hasanah hangguk lu! Pffft
Hasani, ko ni Faz kan? Patut bekap kuat.
Ko ni sape plk?
sape? aku ke?
*tengok kiri kanan
Bukan ko tom..ade bdk x ckup akal tibe2 sebok nk komen jgk..pfftt😏
Mmpos lah sapa pon. Lu nk tahu kenapa.
ko ni kena masuk sekolah balik. baru ada budi pekerti. kesian.
Owh,sori..aku xnak tau pun sape ko..ko x penting..sila berambus..
Korang p berambus
Kalau bukan Faz… Hasan tu sebab guna nama Hasani.
not bad.. part anjing howling. tu seram.. meremeng bulu roma.. blh trbayang.. dgn suasana yg gelap tiba2 ada bunyi.. anjing. howling.. serem…
Yup ..after lampu terpadam dengan sendirinyeee Terus bunyi anjing menyalak….. wuish..seram biler diingatkan…
Boleh lah. X seram mana. Penakut ke lu orang ni keh keh keh
ringkas.. tak seram sangat but perkongsian yang baik..
cuma kenapa tak bawa kawan2 yang lain keluar sama dari bilik tu?..
tak sempat tepikir masa tu. takpe, next time.
Terima kasih…(akan saya cuba perbaiki perkataan dan bahasa utk cerita seterusnya) sya dah cuba ajak keluar…tapi mereka kata diluar mungkin boleh terserempak dgn benda2 halus tu…jadinyee saya keluar sorang utk mintak pertolongan….
Kenapa kau x bawa kawan2 yang lain keluar sama dari bilik tu?
Sian drng tunggu sambil nangis berjemaah kat bilik gelap tu..
3/10
Sekali komen cukuplah. Lu ni bro nak sgt carta ke
Sengaja aku letakkan dua komen untuk naikkan nafsu marah kau..
line problem la my 1st comment x show up pun.. komen aku yang kau sakit telur nak fikir pehal?
aku puasa!! so aku x kan marah banyak2 dengan budak yg x sunat lg..
Geng lu bsepah dh skang. Nak buat mcm dlu ke.
entahhh, macam komen guna data dia pulak. puih, ehhh jap, ada telur ke dia? hmm, patutlah, telur tembelang rupanya. kikikiki
Biarlah nak bersepah ke apa? Macamlah kau tu tak bersepah nak kecam orang. Otak kalau tinggal merata macam ni la jdnye
Ko ni kalo x grim..mesti bebulu..xpun mail..bdk x sunat ni je selalu crk pasal dari dlu..😏
Hye cite apa kirang no
Jgn sebut nmer aq ler. Ada aq kcau ko ker
Kepla otak lu! Taip sumpah mcm cibai
hye bebulu..hasani tu mesti ko kan..kan..kan..
baik ko ngaku..
datang dah aq aq aq, geng gagak hitam. woi, berapa ramai dol harini? kelakar sgt. boleh lah jadi hiburan, sebelum berbuka.
tah..geng taik kambing ni..giler carta..puihh..baih ko mengaji lg baik..dah la kemaluan x cukur bulu bersepah…
Kan kan kan. Lu tgok geng tu… hidup lagi. Dlu hilang keh keh keh. Kene ajar dlu baru lah hilang semua
Pole tähtis, kui palju nime te varem oma peategelase toetamiseks kasutasite. Ma tean, et sa oled ikka sama. See on fateetiline olukord, mis teeb sulle veelgi hullemaks, et luua oma “võit” olukord. Teeseldes, et sul on inimesi, kes sinu taga on lükake sind tagasi .. kahjuks on tõsi, et kõnni üksi ja haukuvad oma kujutlusvõimega toetajaid ..
yg tak brapa nak benar
S&K
Singkong..acik x bape paham barisan kedua, ayat no 5..tolong ekspelen..
acik.. ayat no 5 selepas titik adalah (See)..
Ko bia betol singkong..tu bukan ‘wadepak’ ke??ish2..singkong carut..haa..haa..batal poce..☝🏼
acikpuaka, ko ni nasa ke? hahahaha
Nasa tu ape??
acikpuaka…kau ni rock la.. sempoi habis
Bukak slua ko jap..acik nak tgk ko cukur ke tak..sampai bulu orang pun ko tau cukur ke tak ye..elok la ko pun g ngaji jgk..jgn ckp geng tu je..geng ko pun sama..keh keh keh
haha acik… selera ke nak tengok??
Acik seleraaa..lagi2 kalo budak2 baru nak up mcm dorang ni kan..aumm
baru nak up?? tah tah aku lagi tua dr kak cik..hahahahahah..kak cik nk tgk ke..bak no. nti adik wasap..luv u kakcik…
Woww..i loike..nah no..019-9182736..bg gmbr muka sekali ye..kalo muko pocah acik xnak tau..muahh
Kalau giler carta pun kenapa? Bukan guna bulu kau ke buat beli data??Kemaluan kau tu pun belum tentu biawak selera nak tengok. Gigih buat fake acc semata nak kecam orang.
pehh. dia dah angkut geng2 sampah dia dah. kejap hasani, pastu hasan. entahw org yg sama je. aku rasa, ko ni faz. takpon, grim, hoi grim ni ko ke? mail? ke jijah, setahu aku, korang je suka hentam dorang, dari dulu lagi. eleh, tak berani guna nama sendiri ke? hmm, eh? hahaha.
hasan hasani org yg sama. cara taip pon sama. kahkahkah
hotak lu. lu ni mesti pompuan. sbb kepoh mcm babi
Baru acik tau babi tu kecoh..acik igt babi tau menyondol je..keh keh keh
kasar awak ni Hasani, kenapa kasar dengan perempuan ni? mak awak tak marah ke?
hoi.. sedap tekak kau babikan orang. Dah tu kau apa? babi+anjing??
mak2 lu jgn kaitkn! kalo wa dh start main mak2 jgak nnt lu jgn menyesal
tahu pulak nak melenting.. baru tanya je pasal mak kau tu?
kirim salam kat mak u. cakap menantu kirim salam, okey?
eh lu honeydew ni mcm pompuan xckop kasih syg je?? lu ni mesti single lg, xde org nak. kah kah
hasani..acik rasa ko pun kurang kasih sayang ni..ko nak jadik anak ikan acik x?
wei hasani.. kalau aku single pun kenapa? susahkan mak kau ke? susahkan kau sebab tak dapat nak ngorat aku?
Hahaha dah lawak dah aku tgk pasal komen pun korang gaduh…. By the way sekarang penulis dah umur berapa? Cerita Benar ker nie?
Yup kisah benar yg terjadi dekat saya… Skrg saya dah 22 tahun….
Not bad
puak2 ni menyemak btol lah. mcm BABI
Apsal lu guna nm aku
lu pahal? x puas ati? ke lu pn sma mcm puak2 tu, lu BABI gak ke?
dah apahal gaduh sesama sendiri?
pegi mampus lu
Lu babi lah. Pffft
Lu pun babi. Kah kah
babi dengan babi bergaduh.. baguslah.
hello 🙂
Hye hasano..😂
ni taktik dah lapuk la der… konon kena stalk padahal kau tak log in email pun. kelakar la
wa x lyn lu lah. jgn menyemak
kau semak dekat komen orang boleh.. lantak aku la.. sebab aku wujud untuk kecam kau.
Pg matilah lu
Kepada hasan,hasani & bebulu halus.
Mulut tu jage sikit.bulan puasa ni. Allah dh bagi akal untuk kau guna sebaik mungkin kearah jalan yg benar bukannya kau gunakn akal kau tu anugerah yg allah dh bagi tu untuk tunjukkn KEBODOHAN kau kt khayalak ramai.pangai tu jage jgn sampai org ludah kau.BEHAVE sikit.
P/S: kebodohan kau tu simpan sikit untuk anak cucu kau kenang betapa bodoh nye mak/ayah/atok/nenek dia mase muda😒
Nak cover ke bhai?
bhai apa bhai? lu ni bangla ke??? kah kah
da kantoi orang yang sama.. terus rasa mcm nak buka puasa pula.. hahaha
memang orang yang sama.. taktik lama bila dah terkantoi.. kelakar la..
Rasa macam komen korang lebih seram dari cerita ni.. Bulan puasa pun nk gaduh. Yela syaitan semua kne ikat. asyik nk kencam tu dh knp?
**kecam
Nama sama. Hahaha
Hahaha hasasi ni mesti matpet or pehon ni… set set orng mabuk ketum kot hahahaha
Ehh typo plak *hasani pehon hahahahahaha
hahaha..sampai typo ko ye..hahaha..
acik xpaham..pehon tu mende???
Nice story… best plk aq tgk org lame dok berkomen blk dlm ni,tros kn usaha anda
hahaha… bulan puasa je masuk sini..
Hasani ko lek la. Ko ni mcm bdk kecik yg kurang kasih syg. Pegi jumpa caunselor tenangkan fikiran ko sebelum ko masuk Tanjung Rambutan.
Kepada Hasani, kalau ko nk tahu, ko ni bajet tak ajak buat geng, bajet tak kacau org, bajet x layak berambus. Kau ni mmg dasar makhluk Allah yg suka kacau org yg style mcm setan. Berubahlah Hasani. Matanglah sikit.
Loll,…kenapa ditinggalkan kawan2 yg lain? huhu.. Tapi, memang tak dinafikan mende2 tu ade di mana2. Jangan terlalu takut and jangan terlalu berani.
Apsal lh dtinggal kawan2 yg lain tu huhu
Apepun nice sharing story
Hmmm saya x tinggal ..saya dah ajak keluar..semua xnak ikut… Jadi saya gerak beranikan diri sorang2 nak minta tolong…
Semua yg komen ni gila carta . Tapi kesah apa aku
Wahh.. berani ye klua sorg2 masa tu.. dah la dalam keadaan uzur plk.. hai guys.. da lama dlm ni.. cuma baru nak myampuk tgok komen2 begaduh ni.. huhu
Nak kata berani tu..xde laa…tapi dripada semua terkurung duduk dlam tu ramai2 takut… Xnak gerak keluar..baik saya keluar g minta tolong…beranikan diri jugak laaa…
👻👻👻👻👻👻👻👻
cerita bampot ndada ka wei??
ringkas citenye…tp xpe…best gak
Cerita betul2 membuat saya terpaku .. seram gak wei dalam gelap aku mmg takot gelap
woi..seram bhai
Simple tp ade pengajarannya…
Best gak😆
Salam dari tahun 2022.