Jalan berhantu Beruas – Sri Iskandar

Assalamualaikum salam sejahtera pada warga FS.. Terima kasih pada admin FS jika disiarkan cerita saya nie.. πŸ’•

Kisah ini berlaku pada tahun 2014.. Ade Kenduri sepupu di Sri Iskandar.. Family aku pergi dulu pada siang hari bersama anak2 aku disebab kan aku n suami berkerja.. Aku dan suami terpaksa pergi asing dan gerak pada waktu malam..

Kami gerak selepas magrib.. Singgah kedai makan dulu baru terus kan perjalanan dari Taiping ke Sri Iskandar.. Kami masuk persimpangan jalan Beruas.. Sebab sebelum ni pun kami ikot jalan nie jugak tapi siang hari.. Jadi nye ni pertama kami kami lalu pada waktu malam berdua shaja..

Memula ade la satu dua kereta yang lalu itu pun dalam jarak y jauh.. Sampai tengah jalan rasa macam napa la jauh sangat ni.. Dengan kawasan gelap, lampu jalan pun tak ada langsung.. Hanye lampu kereta kami je..

Kami dua diam sebab takut pun sama.. Kiri kanan hutan.. Rumah orang pun tak ade.. Dalam hati masing2 baca la pape ayat yang kami tahu.. Buka ayat kursi dekat handphone..

Tiba-tiba aku ade ternampak satu cahaya dekat belakang kereta melalui cermin sisi.. Aku bagi tahu suami.. Lega ade jugak moto lalu belakang kite nie.. Suami pun tengok dekat cermin depan tu memang ade cahaya macam lampu moto.. Tapi lampu tu makin dekat macam bola api.. Suami tak bagi tau aku lagi sebab nanti aku takut.. Dalam 10-15 minit jugak la kami lalu dalam jalan gelap tu.. Baru ade satu dua kereta yang lalu lagi..

Dah nak sampai simpang ke Sri Iskandar ade la rumah2 orang.Jadi rasa lega sikit.. Yang peliknya lampu yang ikut kami tadi pun hilang.. Yang aku sangkakan moto tadi tu fikir, owh mungkin rumah dia dekat sini kot.. Suami aku tetap diam membisu konon fokus la bawa kereta.. Padahal tengah ketakutan..

Selepas keluar dari simpang tu kami masuk jalan nak ke Sri Iskandar.. Ada la laju jalan macam semak2 sikit tapi tepi2 jalan rumah orang.. Aku ternampak macam ade benda yang tengah merangkak keluar dari tepi2 semak tu. Macam pakai baju kelawar tapi besar sangat.. Rambut panjang muka buruk. Terus meremang bulu roma aku. Aku diam tak bagi tahu suami lagi.bace ayat kursi nak tenang kan diri yang ketakutan nie..

Sampai je rumah sepupu kami rehat dan buka la cite kami laki bini dekat mak ayah aku.. Sebenarnya suami aku pun nampak benda yang merangkak keluar tu.. Tapi dia tak berani la nak tegur.. Dah sampai baru dia buka cerita dan baru dia bagi tau aku.. Yang lampu belakang kereta tu bebola api bukan lampu moto macam aku sangkakan.. Esok pagi bangun nak mandi badan aku penuh lebam2.

Keesokan nye selepas kenduri sepupu kami gerak balik Taiping malam.. Kami tak berani ikot jalan yang sama.. Kami berhenti di petrol pam.. Suami tanya pada budak petrol pam tu ada tak jalan lain selain jalan yang kami nak lalu ni.. Rupanya ade jalan utama ikot setiawan.. Budak tu bagi tahu.. Memang bahaya ikot jalan Kampung Pepuyu tak siap aku nama jalan tu.. Kawasan tu banyak kes samun.. Sebab gelap dan jarang orang lalu..

Inilah pengalaman yang gerun buat aku dan suami.. Sekian ini sahaja coretan dari aku.. Ini adalah pertama kali aku kongsi n menulis cerita di FS.. Maaf jika ade kesalahan dari segi bahasa dan ayat.. Insha Allah kalau ade masa lagi aku akan kongsi lagi cerita seram.. Sebab aku ni selalu diganggu.. Sebab badan lemah mungkin.. Ok bye assalamualaikum.. NADπŸ’•

Nadia
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

5 comments

  1. Selalu jugak ikut manong-beruas pegi umah sedara di bota..tapi siang..malam mmg tak penah lalu boleh bayang la gelap camna siang pn dh sunyi kawasan kampung

  2. Jalan gelong pepuyu tu waktu siang pun jarang kete lalu, tmbh2 mlm, lbih baik ikut pantai remis pastu masuk ayer tawar tuk pegi seri iskandar, jauh ckit xpe sbb lebih selamat, lau waktu siang xpe ikut jln tu, malam x yah la

  3. gelung pepuyu.. keluar ikut parit dgn bota.. mmg seram jln tu.. nnt ikut manjung.. keluar kt sitiawan terus ke lumut.. mcm2 nmpk dh..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.