Mimpi

MIMPI.

Assalamualaikum kepada semua pembaca. Cerita yang nak aku sampaikan adalah berdasarkan pengalaman aku sendiri, jadi unsur seram tu kurang sikit lah kot bagi para pembaca tetapi kepada aku sendiri benda ni buat aku rasa trauma bila tiba malam nak tidur.

Mimpi. Ya, gangguan yang aku hadapi hanyalah di dalam mimpi. Masa aku masih menuntut di IPTA jauh di utara, aku demam seminggu. Berat badan pun turun banyak masa tu. Aku fikir tu normal lah kot sebab bila demam kau tak ada selera nak makan. Tapi yang aku pelik siang tu aku sihat je, boleh pergi kelas macam biasa. Bila maghrib je badan aku start panas balik. Aku ada call mak aku cakap yang aku tak sihat. Aku sebenarnya kalau boleh tak nak beritahu parents yang aku sakit sebab aku tak nak diorang risau. Alhamdulillah lepas tu aku sembuh dari demam. Tapi berat badan aku tetap tak naik. Aku ingat tu normal sebab aku dari kecik memang kurus. Jadi satu hari tu, aku tertido tengah hari lepas balik dari kelas. Kat bawah ni cerita dalam mimpi aku.

Aku terjaga dari tidur. Roomate semua belum balik ni aku cakap dalam hati.Aku keluar dari bilik aku tersentak! Aku nampak ada orang tergantung kat siling (tapi aku tak nampak muka just image lelaki tergantung) . Aku berlari ke arah pintu utama dan masa tu jugak kebetulan housmate aku balik ke rumah dan diorang yang bukak pintu. Terus aku tersedar dari tidur. Sumpah aku cakap, apa yang aku mimpi tu macam real. Jantung aku berdegup macam baru lepas lari pecut 100 meter. Tu lah first time dalam hidup aku mimpi seram macam tu.

Tak lama tu cuti sem so aku pun balik kampung aku which is kat selatan. Balik je rumah mak aku ajak pergi rumah ustaz M yang selalu ubatkan adik aku. (adik aku selalu kena gangguan ni so ustaz M tu dah familiar dengan family aku). Pergi sana ustaz M tanya aku ada mimpi pelik ke? Aku teringat apa yang aku mimpi tu aku pun cakapla kat ustaz tu. Ustaz M kata benda ni dah lama lekat kat aku. Sebab tu aku berat tak naik sebab benda ni menumpang. Dan ustaz M cakap benda tu adalah pocong. Terkejut la aku.

Okay tu cerita masa zaman aku student. Ni zaman aku dah kerja pulak. Aku tinggal kat rumah sewa dengan kawan-kawan. Entah macam mana owner rumah tu nak rumah dia balik jadi kami terpaksa keluar cari rumah lain. So masa masuk rumah baru ni aku tengah tak suci (tak boleh solat). Rumah ni rumah flat. Jiran-jiran banyak orang foreigner dan cina. Hari pertama semua okay je. Hari ketiga. Malam tu entah kenapa emosi aku ke laut. Aku rasa sedih sangat malam tu teringat yang aku kena tinggal dengan ex ..(masa taip ni rasa,alahai bodoh nya aku masa tu haha). Jadi malam tu aku tidur bertemankan air mata lah konon nya. Bilanya aku terlelap aku pun tak perasan. Tapi aku sempat tengok jam sebelum aku tidur dalam jam 12.00 AM. So bawah ni situasi dalam mimpi aku.

Aku berjalan-jalan kat dalam kawasan rumah terbiar. Ada orang-orang lain tapi aku tak kenal siapa diorang. Tah macam mana aku boleh tiba-tiba baring pulak kat dalam rumah tu (macam tak logic kan tiba-tiba aku boleh baring). Lepas tu ada satu makhluk ni datang kat aku dan dia seolah-olah nak gigit aku. Aku tak nampak macam mana rupa benda tu. Cuma bila benda tu dekat kan muka dia ke leher aku, aku rasa meremang! Memang rasa ngilu kat leher tu real betul. (rasa dia macam ada orang pergi seret seret kapur tulis kat papan hitam sekolah tu, ha macam tu lah aku rasa). Terus aku terjaga dari tidur! Bila tersedar tu sumpah aku rasa takut betul. Rasa seram. Aku tengok jam handphone, 2.30 AM! Baru je aku tidur rupanya tapi rasa macam dah lama sangat tidur. Nak tidur balik masa tu memang susah. Aku terus pasang surah yassin dan biar sampai esok pagi.

Pagi nya masa kat ofis aku wassap mak aku cakap yang aku mimpi seram semalam apa semua. Ayah aku pun inform la ustaz M tu. Dan kemudian ustaz M tu kata memang ada yang tinggal dalam rumah tu selain kitorang. Ustaz M dah tembak dari jauh la katanya. Ustaz M cakap benda tu Pontianak! So pengajaran yang aku dapat kat sini, jangan nak emosi menangis apa bagai untuk hal yang sia-sia. Yela bila emosi kita tak stabil senang mahluk halus ni ambil kesempatan.

Pakej pulak masa tu aku tak boleh solat. Oleh sebab kejadian ni, aku tidur pasang lampu dekat 2 minggu jugak lah. Trauma kau..haa..tapi aku mampu lagi la tidur dalam bilik tu. Tapi aku bertahan kat rumah tu sebulan je sebab owner dia pelik. Awak dah lelaki pastu boleh pulak masuk rumah perempuan sesuka hati. Sebulan genap aku pindah rumah lain.

Hari berganti hari. Alhamdulillah hari-hari yang aku lalui tenang je. Pergi kerja balik kerja. Suatu hari mak aku cakap kat aku yang dia risau jodoh aku tak sampai-sampai lagi. Entah la, aku rasa biasa lah memang belum sampai waktu la kot kan. Tapi mak aku cakap yang dia pernah dengar ceramah seorang ustaz kat tv antara sebab lambat jodoh adalah pendinding seseorang tu terlampau tinggi sampai orang tak nampak dia. Maksud pendinding kat sini ialah pendinding dari gangguan makhluk halus. Mak aku cakap yang dia pernah minta kat ustaz M buatkan pendinding untuk aku. So lepas tu mak aku minta ustaz M turunkan sikit pendinding tu. Aku anggap benda sebagai ikhtiar la oleh mak aku supaya dia cepat dapat menantu. So bermula lah lagi mimpi-mimpi seram aku.

Weekend biasa aku balik rumah parents, so malam tu aku tidur bilik aku. Katil yang aku tidur ni katil tingkat dan aku tidur katil bawah je. Katil belah atas buat letak barang. Tengah sedap tidur aku pun bermimpi. Lagi?

Aku nampak sebuah rumah. Aku masuk dalam rumah tu even aku tak tau tu rumah siapa. Aku jalan sampai ke bahagian ada laluan panjang. Entah macam mana, tiba-tiba aku baring dalam satu bilik dalam rumah tu. Aku masa tu tengah baring mengiring ke kanan. Belah kanan ni ada cermin tingkap besar (macam cermin kat ofis) yang kalau ada orang berdiri kat luar boleh nampak orang tu hingga paras pinggang dia. Luar cermin tu laluan panjang yang aku nampak tadi sebenarnya. Korang pening ke? Harap korang boleh imagine lah ye.

Okay sambung. Tengah baring tu, tetiba aku ternampak ada benda lalu kat luar cermin tu dari arah kanan ke kiri. Benda tu rambut panjang, pakai baju putih. Aku tak buat apa aku hanya tengok je. Benda tu jalan slow je, bila dia dah nak hilang dari pandangan aku tiba-tiba aku terdengar ada suara cakap “nak ke mana tu?”. Aku tak tau suara siapa tapi oleh sebab suara tu, benda yang lalu tu berhenti berjalan dan terus jengah aku yang kat dalam bilik ni! Benda tu siap tekapkan muka dan tangan dia lagi kat cermin okay. Korang tau apa benda yang jengah aku tu? Pontianak guys.

Aku terkejut dan terus tersedar dari tidur masa tu. And guess what, posisi aku tidur masa aku tersedar tu ialah aku tidur mengiring ke kanan jugak! So apa yang aku mimpi tu seolah-olah memang jadi betul in real life. Mimpi kali ni lagi berganda seram dari sebelum sebelum ni. Dan tanpa berfikir panjang aku berlari keluar masuk bilik parents aku. Hahaha. Esoknya terus la inform ustaz M apa jadi kat aku. So petang tu datang rumah ustaz dia bagi limau suruh buat mandi. Mandi limau tu dalam 2 minggu jugaklah baru habis ada 14 biji semua sekali mandi guna sebiji. Tapi, 3 hari lagi nak habis mandi limau tu aku mimpi lagi! Masa kejadian adalah kat rumah sewa aku yang baru ni. Aku tidur dalam bilik sorang je sebab housemate lain suka tidur kat ruang tamu je, tidur kat bilik panas katanya.

Mimpi yang kali ni ada storyline dia cuma aku tak boleh ingat. Yang aku ingat ada baby ni tengah bercakap dengan aku. Aku tak dapat faham apa butir butir dia cakap. Cuma, dia ada sebut ‘pocong’. Tiba-tiba aku rasa ada angin panas kat tengkuk aku. Macam ada orang yang tiup tengkuk aku! Aku terus terjaga. Tengok jam 3.00 AM. So apa aku rasa masa tu sama la macam yang sebelum-sebelum ni. Aku nak sambung balik tidur tapi tak boleh weh. Rasa macam ada orang tengah perhati je. Sudahnya aku keluar dan tidur dengan housemates aku kat luar. Hahaha. Aku tak cerita apa-apa kat diorang sebab aku tak rasa rumah ni yang bermasalah dan yang bermasalah adalah aku.

Macam biasa jumpa lagi ustaz M dan tambah lagi mandi limau. Tapi Alhamdulillah lepas tu okay. Berapa bulan lepas tu, aku mimpi lagi.Masa ni, housemate aku sorang ni dia tidur dalam bilik aku. Sekali lagi aku tak boleh ingat storyline mimpi aku cuma tiba-tiba dalam mimpi tu aku terkejut dan masa dalam mimpi tu aku istighfar dalam menjerit.

Kiranya aku lafaz istighfar tu kuat lah. Dan masa aku tersedar tu aku tengah beristighfar lagi. Okay aku explain bagi korang lagi senang faham. Dalam mimpi aku lafaz “Astaghfirullah” bila tersedar aku tengah lafaz “hal Adzim”. Aku tengok jam 3.00 AM. Sumpah weh masa ni aku dah terdetik dalam hati apesal lah korang suka sangat kacau aku ni. Rasa geram pun ada. Oleh sebab penat sangat agaknya aku boleh sambung tidur macam biasa. Nasib baik jugak roommate aku tak sedar masa aku jerit tu, kalau tak dah nak kena cerita pulak kat dia.

Rasa mimpi yang tu aku cakap kat parents aku cuma kitorang biar macam tu je. Tak ada pergi refer kat ustaz M dah. Dan mimpi seram last aku ingat, masa tu aku tengah drive sensorang. Aku tak tau jalan mana tapi jalan tu gelap kiri kanan hutan. Tiba-tiba aku nampak pocong duduk kat tengah-tengah jalan tu. Dia duduk okay bukan berdiri. Korang imagine lah pocong dalam berbungkus tu duduk tekap lutut kat jalan dan muka dia toleh ke arah aku. Aku dah cuak. Bila makin dekat tiba-tiba benda tu hilang! Dan masa tu aku cakap dalam hati, jangan toleh sebelah! Jangan toleh sebelah! (seat belah penumpang maksud aku). Tapi “aku” dalam mimpi tu tak makan saman, pergi toleh jugak. Haa betul lah macam korang agak, pocong tu ada kat seat sebelah penumpang! Aku pun terjaga dari tidur. Tengok jam 3.00 AM. Memang waktu diorang bekerja tu.

Rentetan dari kejadian ni semua bila aku tersedar tengah malam aku tak kan tengok jam. Sebab aku takut. Hahaha. Dan itulah antara mimpi seram aku. Untuk pengetahuan korang, aku ni jenis tidur yang tak mimpi. Tidur nyenyak la orang kata. Atau kalau mimpi pun esok bangun tu kau tak ingat dah apa kau mimpi malam tadi. Tapi bila mimpi yang buat kau terjaga dari tidur dalam keadaan takut macam tu, memang ada la yang tak kena dengan kau.

Aku sebelum tidur baca juga Ayat Kursi, 3 Qul. Tapi izin Allah jugak kan nak kena. Sebab apa aku cakap macam ni, sebab masa adik aku selalu kena kacau dulu aku ada terfikir adik aku ni tak baca doa ke apa kot tu yang kena kacau je. Ha bila batang hidung sendiri kena baru lah aku faham. Lagi ustaz M pernah cakap once badan kau pernah makhluk halus masuk, seolah macam ada jalan untuk makhluk halus lain masuk dalam badan kau. Jadi, isi lah diri kita dengan ingat Allah. Zikir selalu.

So itu jelah cerita dari aku. Please jangan suruh aku sambung cerita, sebab memang dah tak ada cerita yang aku boleh ceritakan.  So sampai sini jela. Moga korang dapat manfaat dari cerita aku ni.

Apple.

Apple

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

17 thoughts on “Mimpi”

  1. org kta mimpi tu mainan tido..tp kne alert pkul berapa. xsmestiny mimpi tu spenuhnya mainan tido semata2. area jam 2-3 pg..benda tu tgh aktif.n waktu2 cmtu jg waktu sesuai org nak hantar benda xbaik/sihir. xslh berhati2. wuduk n bc pndinding diri sbelum tdo

    Reply
  2. Macam ni sy pernah jgk alami sama macam awk, sy ni perempuan, sy rajin sakit2 gatal mcm allergik gatal yg bkn biasa2 mcm bekas gatal ni banyak seluruh badan and size dia besar. Tapi peliknya semua allergik tu jadi masa malam je, And umur sy hampir mencecah 20an tp sy langsung xambil peduli psl brcinta (sy bkn jnis lgbt) mak saya hairan sy ada rupa paras yg biasa xlh terlalu hodoh and xlh terlalu cantik, malahan sy blajar kat universiti tp masih lg tiada org yg nk brkenalan dgn sy. And Sy realize akhir2 kerap jgk sy rasa ade sesuatu yg bergerak dlm kulit sy mcm dkt mata,siku,lengan,betis, peha dan lain2.then sy always tidur ditindih hantu, dan kadang sy mimpi jumpa hantu raya.

    Reply
    • Mak xk bawa berubat? Dikuatiri terkena ilmu pelalau. Org nk meminang tp terhalang.

      1 lg hati2 memilih perawat lbh2 lg anak dara. Maklum skrg ramai org xk betul.

      Reply
  3. Aku pon slalu mimpi mcm ko..Tpi aku mimpi bukn pocong…mimpi baby..Kdang2 knak2 pompuan or lelaki lingkungan umo 4 taon…..trlalu kerap smpai aku da xheran kalo mimpi baby bermain2 ngn aku…

    Reply
  4. Berubat lah…mcm ak,sblm kwen,ak pena lah mimpi segala hantu,tp dah kwen,stiap kali ak mgndung,ak mimpi baby…dan masa mgndung ank no2 ak mimpi ak nampak ular…dan masa mgndung ank no3 pn sama,mimpi ak brrsalin dan mimpi kene kejar ular…lepas brsalin ank no3,ak dah xbrubat pape dah…tp still bdn rasa sakit2…lemah2 je…

    Reply
  5. Sy pernah juga mimpi mcm sebutan ‘astaghfirullah-aladzim’ awak tu. Half sebut masa tdur n half masa terjaga. Xfikir apa sbb masa tu maybe penat sgt kot. Tp mimpi tu sy baca al-fatihah or ayatul kursi xsilap. Xsempat habis lagi dah tersedar but masih baca lg. Haha panjang kan?

    Reply
  6. sya pernah mimpi dan jaga pukul 2-3 pagi, tapi mimpi sya semua pasal zombie . sebenarnya dulu waktu darjah empat dulu setiap kali mimpi sesuatu , dia aku jadi kat real life tapi mcm opposite dari mimpi tu . macam korang mimpi ada orang benci korang tapi in real life ada orang suka korang mcm tu laa, so bila dh bertahun terpengaruh ngan kepercayaan mimpi terbalik tu , comfirm la scary. bila dah mimpi zombie selalu sya rasa mcm ‘lega’ tapi still terjaga pagi kalau yg paling seram pon, kalau mimpi situasi zombie tapi zombie tu mcm nak pupus en comfirm terjaga and panik gila tapi lepas tu mimpi zombie mcm biasa

    Reply
  7. Sbenarnya sye pun ade mimpi..ni waktu umur 12 cmtu time skolh rendah and time tu sye selalu kne kutuk ngan geng2 perempuan dlm styback biaselh time tu bleyh thn popular gak ah.So akk yg slalu join lepak skali slalu inform.tak heranlah.(gelak sendiri) oky time tu sye mimpi org2 yg kutuk sye means org yg saye benci berkumpul berdekatan pokok besar berhantu belakang library (fuh seram) + bf tgh minta putus and time tu ade seorang puteri pkai baju tradisional mcmtu bagi tali kuning yang berukuran tali kasut sneakers.dye pon bagilah sye and then ckp “Ambiklah saka ni dan hancurkan org2 yg kau benci” time tu aq tgh blur so,aq pon skip mimpi tu mcm tgh pgg daging ngan limau.And trus terjaga sebab taknak teruskan mimpi tu.Mmg seram gile sbb time tu check jam dlm kul 5 or kul 2 lebih tak berape igtlah tapi kejadian tu mcm real.And tk thulah ape means dye.Alhamdulilah mimpi tu takde bagi impact atau ape-ape benda pelik terjadi.Harap siapa yg tahu ape maksud mimpi ni tolong reply ye

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.