Puaka Gendang Lama

Bermukun atau bermain gendang.Pemantun akan memukul gendang sambil bersyair berpantun dan biasanya bermukun akan diadakan ketika malam sebelum persandingan pengantin pada keesokkan harinya.Sila google apa itu bermukun atau paling tidak carian di youtube juga ya.

Biasanya bermukun bermula dari lepas isyak berakhir dan selesai sebelum sholat subuh.Bermukun adalah tradisi di Sarawak dan sangat digemari tidak kira bangsa dan agama di Sarawak.Ketika penyair memukul gendang dan tetamu akan bangun menari joget mengikut rentak gendang yang dipalu…pantun syair dilantun berbentuk nasihat pada hadirin yang datang.

Ada juga pantun berbentuk nasihat akan didendangkan kepada pengantin agar bersabar dan bahagia menempuh alam pernikahan kelak.

Dayang Rohaya dan Dayang Delimawati sangat dikenali di daerah Mukah kerana pukulan tune gendang dan kelunakan suara dua orang gadis ini sangat memukau tatkala mereka berdua mengadakan acara bermukun.

Waktu itu umurku baru belasan tahun.Aku mengikuti nenek ke kampung daerah Pulau Bruit Sarawak untuk menghadiri majlis pernikahan ahli keluarga jauh kami di sana…Sampai di Pulau Bruit,kami akan bermalam di rumah saudara kami yang tidak jauh dari rumah pengantin perempuan.

Rumah itu mempunyai bilik yang banyak dan tidak silap ada 7 buah bilik semuanya.Rumah itu cuma didiami oleh Mak Wa dan dua orang anak daranya,sepupuku Hajar dan Mustika.Dalam masa yang sama,Dayang Rohaya dan Dayang Delimawati yang berasal dari daerah lain dijemput untuk acara bermukun itu juga menginap di rumah Mak Wa.Mereka ditempatkan di bilik yang bersebelahan dengan bilik aku dan nenek bermalam.

Selang 3 hari lagi,pernikahan akan bermula..Hari itu selesai asar semuanya pergi ke rumah pengantin perempuan bagi membantu segala urusan buat kenduri kelak…Yang tinggal di rumah cuma aku dan kak Rohaya.Kak Delima kawan kak Rohaya juga turut pergi mengikut Mak Wa dan nenek serta sepupuku ke rumah pengantin.

Ku lihat Kak Rohaya sedang membersihkan gendangnya dan memukul memeriksa jika ada kecacatan pada gendangnya yang akan dipalu buat acara bermukun kelak.

“Kak boleh tak adek nak cuba pukul gendang akak ni,nak tahu macam mana cara pukul gendang”aku bersuara meminta izin…Kak Rohaya menjengil matanya seakan menidakkan permintaanku.

“Tak boleh,gendang ini tidak boleh dimainkan oleh orang yang bukan keturunan nenek moyangku.Jika pantang ini dilanggar,sesuatu hal yang buruk akan berlaku padaku dan orang yang memukul gendang ini sebarangan”!…Kak Rohaya bingkas bangun dan mengambil sehelai kain kuning dan membalut kembali gendang yang dibersihkannya sebentar tadi.

“Dah aku nak ke rumah pengantin,aku nasihatkan kau jangan masuk ke bilik aku kelak ketika tiada keberadaan aku di rumah”Kau faham?…Aku tidak main-main dengan kata-kataku..!”pesan kak Rohaya.Terdetik dihati kecilku ada juga perasaan ingin tahu yang mendalam mengenai gendang tersebut..

Aku masuk ke dalam bilik tempat aku dan nenek menginap di rumah Mak Wa..Aku baring sambil merenung siling rumah.Rumah Mak Wa dijaga begitu rapi sampai tiada sawang-sawang labah kelihatan disetiap sudut siling rumahnya…Mataku dibuai-buai umpama ingin terlena..tiba-tiba
ku dengar seakan gendang dipalu perlahan di kamar sebelah..Kamar tempat kak Rohaya dan Kak Delimawati menginap..suara halus kedengaran sayup-sayup sambil gendang dipalu perlahan..”Apakan daya hati menangis,,terkenang dia di seberang sana.Mulut tersenyum hati merayu,akibat sedih mencengkam jiwa,Apa penawar racunnya cinta…Jika diriku berduka lara.”pantun itu disyair dengan esak tangis yang sangat mendayu.

Seakan-akan pemantun sedang mengalami kesedihan yang amat mendalam.Gendang dipalu juga dipukul perlahan…hatiku mengetus..”Kak Rohaya tak jadi pergi ke rumah pengantin ke.?”Aku bingkas bangun dan ingin melihat apakah benar-benar kak Rohaya berada di kamarnya..Aku membuka pintu biliknya perlahan.Hairan.Tiada disiapa didalamnya..cuma kelihatan gendang berbalut kain kuning milik kak Rohaya tersandar di dinding kamarnya.Anehnya cuma gendang miliknya yang berbalut kain kuning.Gendang milik Kak Delimawati pula tidak berbalut dengan sebarang kain…Aku merapati gendang kak Rohaya.Kelihatan titis-titis air menitik satu persatu basah meliputi permukaan gendang…

Bahuku ditepuk.”Kau lupa pesanku?”Kau masih budak dan Nenekmu pasti ada mengajarmu tentang jangan lancang menyentuh barang bukan milikmu kan?..Aku menoleh perlahan..Kak Rohaya..”bila masa akak balik?katanya tadi ke rumah pengantin?”…”Aku balik cuma badanku tidak sedap rasanya berada lama di rumah pengantin.”Kau ada sentuh gendangku?Kau mengaku!.nyaring suara Kak Rohaya menanyakan kepadaku.

“Eh,tak da kak.Tadi saya ingat Kak Ya ada di dalam bilik.Sebab tadi dengar macam ada orang dalam bilik akak.”jawabku jujur.”Kembali kau ke bilikmu.Aku perlukan rehat.pergi!”pinta kak Rohaya tegas….Aneh siapa bermain gendang teresak-esak menyairkan pantun lama tadi..jelas sekali titis-titis air menitik di atas kain kuning yang membasahi permukaan gendang..

Malam berinai atau berlulut dalam istilah orang sarawak dimana malam itu pengantin perempuan akan diinaikan dan mengenakan beberapa persalinan tradisional kaum melanau,jawa dan songket tenun rajang..dulu-dulu daun inai akan ditumbuk sehalus mungkin dan tumbukan inai tadi akan diperah sedikit asam limau dan di campur sedikit arang.Kata orang dulu-dulu semakin gelap warna inai.Maka masih perawanlah pengantin perempuan itu.Jikalau pudar warnanya setelah dicampur bahan-bahan tadi dijari pengantin maka..?.Wallahualam.bersangka baiklah….

Ku lihat kak Rohaya dan kak Delimawati sudah berada menempatkan diri mereka di satu sudut dibalik tabir jarang yang memisahkan pemain gendang dan para tetamu. Rumah pengantin mulai dipenuhi tetamu..Rasanya tidak sabar untuk mendengar paluan gendang dan nyanyian syair pantun lama dari gadis berdua itu..Sebelum memulai acara ku lihat Kak Rohaya sedang terkumat kamit membaca sesuatu…mungkin ayat bagi melancarkan persemabahannya sebentar lagi tekaku…masakan tidak,pemalu gendang akan memalu gendang sambil mengalunkan pantun syair dalam tempoh yang lama iaitu dari bening isyak sampai dinginnya dinihari subuh…..

Acara dimulai…Kak Rohaya dan Kak Delimawati berbalas pantun dan syair nasihat yang pastinya menjadi hiburan para tetamu yang datang.

Beberapa orang tetamu bangun dan menari joget.Ruang pemisah di antara pengendang dan tetamu hanyalah belabuhkan tirai jarang seperti ampaian sidai yang panjang dawai halus diikat di tiang seri rumah dan dipaku ke penghujung sampai ke dinding rumah.

Para pembaca anda boleh menaip bermukun di youtube untuk menonton sendiri apa itu acara bermukun ya..Ku lihat Kak Rohaya dan Kak Delimawati semakin rancak berpantun dan memukul gendang mereka seperti di rasuki oleh suatu yang membuatkan mereka bersemangat dan tidak kenal erti penat dan letih.

Jam denting di dinding yang berpendelum lama menhayun bulatan di balik kaca buka tutup jam berwarna hitam berdenting 2kali menunjukkan jam sudah pukul 2pagi.Para tetamu semakin beransur pulang…dan rumah pengantin cuma ada sisa para lelaki separuh abad memasak gulai kawah di laman rumah menggunakan bara kayu api dan tempat memasaknya cuma dilintang dengan dua batang besi rel kereta api untuk menungku kawah gulai diatasnya..

Kami berlima,nenek,mak Wa,sepupuku dua orang lagi Mustika dan Hajar melangkah pulang membelah gelap dinihari yang sejuk dan dingin berbekalkan lampu suluh jenama tiger head lama…Kak Rohaya dan Kak Delimawati mungkin menyusul kemudian…kerana pastinya lepas abis acara [email protected] akan dihadiahkan tuan rumah dengan duit pengeras dan kain pasang buat baju kurung..

Sampai di rumah kami membersihkan diri dan kalau boleh ingin cepat2 tidur sebelum subuh menjelma kerana esoknya pagi-pagi akan ke rumah pengantin.biasanya di Sarawak.Acara persandingan akan dimulai seawal mungkin dan berakhir sebelum 1230tengah hari…kerana pagi biasanya majlis akan dimulai dengan zikir memuji Nabi SAW dan kebesaran Tuhan SWT…Acara itu sahaja akan memakan masa 2jam sebelum persandingan dimulai..

Ku lihat nenek sudah dibuai mimpi..Aku bingkas bangun dan ingin rebah di ruang tamu kerana kurang selesa dengan dengkuran nenek..Pintu rumah dibuka.Kak Rohaya dan Kak Delimawati baru pulang membawa peralatan gendang dan bungkusan di tangan..Kak Rohaya menatapku sinis..penat barangkali….Dia meletakkan gendang di atas meja di sebelahku..”Kau,jangan usik walaupun hanya memalu setepuk dua.”pesan kak Rohaya…Kak Delimawati sudah lama di dalam biliknya.Mungkin mengemas diri dan apa-apa yang patut..

Tiba-tiba diriku dicuit oleh seseorang.”Tika,!..kenapa tidak tidur lagi.?!.Tanyaku…”Tak boleh tidur sebab tidak sabar melihat Kak Ani bersanding esok.Kau rasa bagaimana rupanya Kak Ani didandan menjadi pengantin ya?”..kerana kita kan bukan seperti orang di bandar yang sentiasa berdandan melaram..tadi pun masa majlis [email protected] Kak Ani cantik sekali menggunakan pakaian tradisional.sampai habis kodak 36slot kameraku.Harap-harap masa dicuci gambarnya nanti semuanya cantik dan tidak rosak.nasib sempat ke bandar beli 3gelung kodak buat terdesak nanti.”bebel Tika,sepupuku.

Waktu itu tahun 1992.Kami di kampung cuma terpukau melihat kebanyakkan artis didada majalah RM5.50 bermake up di dalam majalah seperti URTV,Media Hiburan dan Remaja..”Eh gendang…!.”Tika teruja…Belum sempatku menepis tangan Tika.Tapak tangannya sudah lancang menabuh gendang Kak Rohaya..”Tika,Kak Rohaya pesan jangan usik gendangnya..”marahku.Tiba-tiba….

Gendang yang elok terletak di atas meja tadi seperti ada orang melemparkannya ke lantai..Suis utama termati sendiri.Kami bergelap….Gendang kak Rohaya tertabuh sendiri tanpa ada orang yang memukulnya..Rumah kami pecah kesunyiaan malamnya dengan jeritan kuat kak Rohaya dan disusuli dengan jeritan Mustika….Seluruh isi rumah terkejut dan bangun.Di dalam kegelapan itu,Mak Wa bangun dari dalam kamar membawa sebatang lilin di tangannya..Nenek juga bangun…Ku lihat Hajar dan Kak Delimawati berpelukkan ketakutan satu sama lain.

Jelas sekarang di depan mata….berbekal cahaya lilin…Dua orang berdiri di laman tamu berpandangan satu sama lain.Tika dan Kak Rohaya saling tatap menatap..Seperti ada dengusan kencang dari nafas keduanya…Gendang tadi masih lagi bertabuh dipalu bagai ada kuasa ghaib memukulnya…”Awa nyalakan lagi lilin…tak cukup terang!”bentak nenek menyuruh Mak Wa menyalakan lagi lilin.Mak Wa menitikan lilin dan mendirikannya di atas tin milo..Kelihatan sekotak lilin dinyalakan Mak Wa satu persatu menerangi ruang tamu.”Awa kau periksa suis dibelakang pintu mungkin ada suis utama yang jatuh.Waktu itu suis utama kelihatan begitu klasik dimana wiring rumah cuma ada beberapa wayar halus bercantum berderet lima hijau putih menjalar di setiap tiang menghubung lampu ke lampu dan suis lampu dan power point.

Tombol bulat coklat gelap suis lampu juga cuma perlu dipetik naik dan turun melalui punat kecil ditengahnya…’ktak!’seluruh rumah mula terang semula….

Di tengah rumah kelihatan mereka masih pandang memandang satu sama lain.Nenek membaca sesuatu dan mengambil garam kasar dan melempar kepada keduanya.Gendang itu masih bertalu seperti ada kuasa ghaib memalunya..Garam kasar juga nenek lemparkan ke arah gendang itu.Ke semuanya senyap..Kali ini…seperti keduanya mula membuka aksi masing-masing.Kelihatan seorang yang seperti ingin bertarung satu sama lain…
“Kau mengangguku.!”Tangan kau kotor memaluku.Kau bukan keturunanku.Kau memukul badanku!..Salahku apa?Qarinku sudah bersatu dengan gendang ini,menjadi khadam buat keturunan penerusku!!”..bentak Kak Rohaya.Suara seakan suara wanita lain itu membentak Tika.!
Diselang balas dari Tika”Kau perempuan tak tahu malu.!”Kau merampas bukan milikmu.”!.Kau korbankan nyawaku buat keinginan jahatmu.!”..Aku mangsa atas perbuatan salahmu..!Ku dibunuh buat serakahmu!!”…Kau salah kerana kau mahu namamu menjadi sebutan dikalangan orang-orang.Kau bunuh aku..!.Kau hanya mahu kau yang hebat di mata orang-orang.!”…balas Tika..

.Kelihatan keduanya semakin galak membuka bunga silat masing2…Nenek membaca sesuatu dan mengucapkan takbir.”Awa,bawakan lada hitam..”.Delima Ajar..!.panggil orang kampung …! Nenek memberi perintah pada Kak Delima dan Hajar….Selang beberapa minit kemudian kelihatan 3 orang datang ke rumah Mak Wa. ..Nenek membaca segala ilmu yang ada didadanya buat menghadapi suasana getir itu..

“hahahaha dekah kak Rohaya..Kali ini muka Kak Rohaya berubah bengis..”
“Hey..Orang tua.kau jangan mencabarku..Ini pertarungan aku dengan si lancang ini!”berani-beraninya dia menganggu tubuhku.Aku sakit dipalu orang bukan dari keturunanku.”‘amarah kak Rohaya membentak nenek.
….Nenek terkumat kamit membaca sesuatu.Didalam genggaman tangannya ada lada hitam bersama garam kasar.Nenek melemparkannya ke arah Kak Rohaya.Kak Rohaya jatuh lemah longlai.

.”Ikat tangan dan kakinya..”..Masukkan dia ke dalam bilik.pisahkan mereka.Jangan sampai mereka bertembung mata.Ini dendam orang lama..”arah nenek..

Nenek berbuat hal yang sama kepada Tika,Tika lemah jatuh longlai di tengah rumah.Nenek mengambil sebutir lada putih dan membacakan sesuatu..

“pegang tangan dia.”!.Nenek mengolek2kan lada putih tadi ke dalam celah kuku ibu jari Tika.”Keluar kau setan yang sesat lagi menyesatkan.Simpan sahaja dendammu itu.Kau masuk ke tubuh ini hanya untuk menyesatkan cucu cicit Adam…”arah nenek pada tubuh Tika
.”Arghhh sakitttt!!.Aku keluar.tapi jangan seru dan puja namaku lagi buat penyatuan Qarinku untuk gendang itu!!!”.Sakitttt..!!Aku keluar…”jerit Tika.
…Tika pun lemah dan longlai sekali….”Awa bawa air putih segelas..!.arah nenek..Nenek pun mencapai gelas air putih di tangan mak Wa..Nenek membaca sesuatu dan menyuruh Mak Wa memberi minum pada Tika dan lebihan air disuruh sapu ke muka Tika buat mengembalikan semangatnya.

Nenek beransur ke dalam bilik tempat kak Rohaya.Kak Rohaya tengah ketawa berdekah-dekah seakan akan terlalu seronok..”Setan,kau mahu apa!”.tanya nenek.sambil memicit ibu jari kaki Kak Rohaya .”Aku mahu Junainah terus bersatu didalam gendangku.”balas kak Rohaya..Nenek menanyakan lagi”Siapa Junainah?!..”.hahaha Junainah,perempuan yang ku korban kubunuh ku seru rohnya buat kelangsungan gendangku.

Dia juga gadis pemalu gendang sepertiku.Dia ancaman buatku pencabarku ..Ku membuat perjanjian dengan moyangku..bila ku mati..rohku juga bersatu pada gendang ini buat khusyukkan orang-orang mendengar paluannya.Biar mereka mabuk khayal mendengar iramanya..”..Nenek membaca sesuatu dan mengolekkan lada putih di celah ibu jari kak Rohaya
“Sakitlah celaka!.Kau tahu!Aku tidak suka orang bukan keturunanku menyentuh tubuhku..!Balas kak Rohaya. “Keluar kau Setan!’kalau tidak haba lada ini akan menghapuskanmu.dan garam kasar akan menyucuk-nyucuk tubuhmu…”amaran nenek..”Aku akan keluar.Tapi pesan pada cucuku,Jangan ada lagi ada orang bukan keturunan dariku cabul memalu tubuhku.'”..!!!!!Aku keluar lah si Tua….sakit!!!…Longlai tubuh kak Rohaya .tercungap-cungap keletihan..
…..Azan subuh memecah kesunyian….semuanya sudah berakhir…selesai…Esoknya..kami pergi ke kenduri seperti biasa. Nenek sudah berpesan pada sesiapa yang datang menyaksikan kejadian di rumah Mak Wa semalam supaya menjaga aib Kak Rohaya..Bukanlah salah Kak Rohaya kerana dia juga bukan tahu menahu tentang sejarah silam gendang yang diperturunkan kepadanya.

Dia hanya menjaga dan menurut pesan dari nenek moyangnya sebelum itu.

Terima Kasih kepada yang sudi membaca…Tatkala anda sedang membaca ceritaku ini.Ingatlah setiap barang lama pasti ada penunggunya..percaya atau tidak terpulanglah pada anda..Anda juga penunggu..penunggu yang khusyuk menunggu kisah seram di FS ini.

Dan ketahuilah..apakah anda tidak perasan anda sedang diperhatikan?….Assalamualaikum.salam dari Borneo.Sarawak.

Elle
FOLLOW FB KAMI.

66 comments

  1. kesian aku tengok kehidupan kau ni.macam x de kehidupan…setiap kali ada cerita yang ditulis elle keluar ko akan komen macam2 benda lucah kat komen.saya kenal penulis yang nama elle ni…kenapalah kau guna nama dia untuk tulis komen lucah kau.perangai kau mencerminkan didikan mak ayah kau.

  2. kesian aku tengok kehidupan kau ni.macam x de kehidupan…setiap kali ada cerita yang ditulis elle keluar ko akan komen macam2 benda lucah kat komen.saya kenal penulis yang nama elle ni…kenapalah kau guna nama dia untuk tulis komen lucah kau.perangai kau mencerminkan didikan mak ayah kau.

  3. X smooth la baca bila ada loghat negeri masing2. Sekejap2 kene fikir. Lagi2 sabah sarawak ni. Adeiii. Btw citer best bosku

  4. ADMIN TOLONG SEKAT ORANG YANG MENGGUNAKAN NAMA PENULIS ELLE YANG MENYAMAR SEBAGAI ELLE.SEBAB SAYA FOLLOW FACEBOOK ELLE DAN FS DI FACEBOOK.SAYA KENAL PENULIS SEBAB SAYA SELALU MAKAN DI RESTOREN PENULIS.PENULIS BUKAN JENIS YANG SUKA MENCARUT DAN BERCAKAP BENDA MERAPEK.SILA SEMAK KOMEN ORANG YANG MENGGUNAKAN NAMA PENULIS.TU MENYAMAR TU MIN.BERANI BUAT KAT PAGE SEBAB XDE PIC CER UAT KAT FS PAGE KAT FB.XBERANI RASANYA.SAYA KAGUM DENGAN PENULIS MIN.TU JE NAK CAKAP MIN.ADA ORANG GILA MENYAMAR GUNA NAMA PENULIS.

  5. Astaghfirullah hal azim. Bertaubatlah lah si penyamar. Kau suka2 buat fitnah tak pikir dosa ke? Dengan dosa mencarut benda bukan2 lagi. Ingat. Allah sentiasa memerhati hamba2 Nya.

  6. Kau ni da kenape? Drpd tadi tau kau asyik bgi komen lucah. Ingat elok ker komen lucah kau tu? Ingat bagus sgt ker?? Stopla gune nme penulis untuk komen lucah kau tu

    1. Sialan kau. Aku dh bg greenlight kt hg utk kongkek aku. Skrg xjd dh. Hg kongkek lh lubang dinding kt rumah tu. Ni bukan komen lucah. Ni cuma luahan hati sorg pondan yg masih blm operate satu biji telo lg. Hmmm. Jgn lh sajitkn hati sy. Jahat lh ampa semua. Nie karya sy yg terakhir. Xnk tulis lg pengalaman sy lg.

    1. Hi. Skrg nie bermukun x dh diamalkan lg. Cuma gang bang saja yg ada skrg. Dimana pengantin perempuan akan dicumshot oleh pak sedara semua secara bergilir.

  7. Cerita yg bagus Tak kiralah kisah benar atau sekadar fiksyen. Admin, tlg le blok si Elle palsu ni. Dia ni salah tempat.

    1. Admin sila ambil tindakan terhadap pelacur nie. Nk buat tuduhan palsu plk vavi nie. Mayb hg bengang sbb aku pernah kongkek dgn suami hg. Ataupun anak u tu bukan anak kpd suami kau tapi anak org lain. Jd pak sanggup lh laki hg. Pelacur mcm nie xlayak baca karya aku.

  8. Alat muzik tradisional kdg2 mmg berisi. Cth alt muzik nobat diraja Kedah. Byk pantang larangnya. Nobat hanya blh dimainkan pd istiadat tertentu je bkn blh sesuka hati nk demo kt org. Pemain2 nobat mesti keturunan pemain nobat yg sebelum tu jgk. Nobat yak blh disentuh org lain hanya pemain saja yg blh pegang & tak siapa dibenarkn melihat bwh gendang nobat kerana katanya dibuat drp kulit perut perempuan. Wallahualam.

  9. Admin, saya harap awak blok dia Elle tipu ni. Saya tengok dia suka sangat komen lucah-lucah, mencarut, tuduh orang bukan-bukan, reply komen dengan kurang ajarnya. Sorry ya.

    1. Musibat hg. Klu xsuka jgn lh baca karya aku. Ada ramai lg org bodoh nk baca cite aku. Biarlh aku nk komen apa2 pun sbb ini karya aku. Aku xmencarut atau komen lucah2 ye. Komen2 aku semua ada berdasarkan kisah benar dan pengalaman aku. Faham x cibai hg. Cuba hg cari bini hg kt mne skrg… entah2 bini hg tgh kongkek dgn ayah hg ataupun dgn pak guard bangla.

  10. Potong stim betul teman nk komen nengok ada sekor beruk maner tah terlepas ni…beruk gersang ni rasanya…entah mana nyer spesis…admin FS…by hook or by crook baik diikat beruk ni dr mengganggu ketenteraman…

    1. Hi anak luar nikah. Tu lh dorg nie merepek kt komen i. I benci tau dgn spesies sundal mcm nie sume. Lg satu npe sebut psl beruk? Ohh ok i baru faham. Mayb mak hg pernah dirogol oleh kumpulan beruk kan. Sbb tu hg nie suka sebut beruk. Maksudnya hg nie anak haram kpd beruk lh? Betul?

  11. pelik penulis betul xtahu ke ada orang menyamar guna nama penulis kat web fiksyen shasha ni?bukan cerita penulis pernah dibuat cerita dulu oleh micheal ang dalam cerita?kalau penulis tahu ada orang menyamar guna nama dia kat web fiksyen shasha ni pun dia malas nak layan sebab cerita dia pun dah ada dibuat buku pixie.buat apalah dia nak layan orang yang kepala mental.saya student kat ASWARA pernah jumpa penulis.baik aje orang dia.

  12. saya rasa orang yg maki hamun pembaca yg bagi komen kat page web ni dia mental sebab rasanya dia penah antar ceta dia kat FS tapi dia ceta dia xkenal layan.asyik ceta penulis el ni je up.tapi leh dikatakan kalau penulis elle ni ceta dia dipost kat FS kat Fb.xde pula komen lucah mcam kat web ni.kelakar lawak lah macam xde keja.siap sebut nama tuhan bagai.moga dapat balasan sebab burukkan nama penulis.saya follow penulis kat Fb.xde pulak dia nak maki2 org.Penulis macam senang hidup dia.mcam ada bisnes sendiri.xkan dia ada keja nak maki hamun kat web yg boleh guna palsu penulis.ye dok?

  13. Abaikan je orang yg komen lucah tu..sume cerita dia ada reply mcm tu tapi pkai nama lain…kalau fs boleh block lagi bagus..bukan best pon komen kau..hambar lagi ada..hahaha..#siBingai

  14. Yup betul abaikan je..x payah layan komen tulis lucah tu..orang utara tu..orang utara ada yg baik..tapi ni versi orang utara sewel…hahaha..hambar bodoh hidup kau…dlm ni berani.laaa…hang pi mampuihhh dgn otak. blue hang….hahaha..

  15. saya tengok dia orang sarawak.sebab ada komen dia dalam bahasa sarawak juga.mungkin orang sarawak yang sudah lama tinggal di semenanjung yang boleh buat dia boleh guna bahasa semenanjung.penulis sebenar kan orang sarawak.sebab saya selalu follow tulisan penulis ini.orang gila ini dia ada guna bahasa sarawak dalam komen yang lucah itu dalam cerita penulis sebenar sebelum ini.kalau dia orang sarawak maafkan kami.orang sarawak tak ada orang gila macam itu.rasanya penulis sebenar tak tahu tulisan dia di komen dengan perkataan lucah dalam web FS.sebab saya ikut cerita penulis di facebook page FS.bahasa penulis sebenar tak ada pun guna perkataan lucah.saya tengok penulis seorang yang berpendidikan tinggi sebab gaya tulisan dia tidak mencerminkan dia seorang yang gila macam orang yang guna nama palsu penulis.saya rasa saja lah.lagipun mesti penulis banyak lagi kerja dari dia melayan orang gila minta perhatian.saya tengok fb penulis macam dia ada bisnes restoren di semenanjung.mana mungkin dia ada masa untuk layan orang gila.

  16. Salam penulis ELLE dari Borneo Sarawak yang sebenar. Seram dan menarik kisah ini. Rasanya dahulu ada movie dari Thailand tentang gendang juga. Gendangnya dari kulit manusia yang dikorbankan dalam pemujaan untuk menaikkan semangat pada gendang. Tak sangka di Sarawak juga ada begitu. Teruskan menulis.

    P/s: buat si fulan elle yang komen merepek mohon pihak admin Fiksyen Shasha block komen dari elle. Kata2nya yang kotor merosakkan mood saya dan pembaca lain.

    1. Saya tengok lah kan yang guna nama palsu penulis elle tu orang sarawak juga.sebab dia macam tidak ada identiti.sekejap dia guna kata ganti diri aku hang kau u.macam dia try hard to be someone else.saya pun orang sarawak.mesti ada terbelit lidah sedikit kalau mahu cakap bahasa orang lain.mesti ada tersasul u lah kau lah hang lah.mungkin orang yang menyamar tu banyak makan batu atau dia kurang kasih sayang sebab mak ayah dia itu kurang didikan.satu lagi.saya orang bukan islam.saya ingat orang yang menyamar jadi elle tu orang bukan islam.sebab kalau orang islam mesti dia tidak berani main nama tuhan.betul tak awak?

  17. Kesian kat yg komen merapu tu kan. OKU otak+mental rupanya. Boleh jd jgk OKU jantina. Makan taik banyak sgt tu yg jadi lagu tu. Ni ja komen balas yg padan utk spesis mcm tu.

  18. Tak ingin diorang nk jadik haters kau..hahaha
    Mende karya kau?? Sume page kau nk claim karya kau..kau cuma tukar nama je..pkai nama penulis..tu je cara kau..lepastu komen lucah..dh la hambar..hahaha..lagi satu apa kena mengena cerita dkat fs ni dgn kau punya jantina? Hahaha…nampak BENGAP kt situ…xde sapa nk dengar cerita jantina kau laa setan…baik pergi kerja sawah padi laa…hahaha

  19. 😂😂nak tanya cikit bleh?writer yg sebetul writer nama elle ni kan.xtaw ke org gila menyamar guna nama dia kat web ni?sembang kat web bolehla!kat page FS kat FB cer try.dia maki org anak haram pelacur semua.ntah2 mak bapak dia yang buat keja tu semua.hahaha kalakar beb….penulis sebenar aku tngok kat FB xde bahasa camni.menyamar bleh lah taruk nama penulis sebenar.lawak2..buat penat ko je lah kutuk2 nyamar jadi penulis sebenar.attention seeker.👻👻👻👻👻

    1. Hahaha..tau xpe..
      Hmmm kena bawang lah kau…kt sini ni pon dh kena kecam hati dia dh panas siap balas balik dgn hambar dia😂😂….siap boley kata diri dia pondan….pondan yg sebenarnya pon x nak mengaku dia pondan tau…haha..

  20. Boleh je nk trace penyamar ni..senang sngat..lagi2 klau guna emel..nnti saya suruh pgwai jabatan saya kesan..mcm kes hina raja atau sebar berita palsu dkt fb..boleh jadi geng diorang la nnti, terkejut juga saya bila ada komen lucah dkat post mcm ni..saya baru berjinak2 dgn fs..sekali ada benda2 ni..haishh..ini zaman teknologi dik..salah tempat..jgn tanya kenapa nnti pegi balai..muka jgn tutup tau..

      1. Hmmm..jgn kedalam nnti kamu yg kena doggy sudah…selalu orng mcm kamu tunjuk berani di media sosial..bila kena tangkap..baru nk tutup muka..malu katanya..ni kalau anggota saya dpt kamu..x campak kt dalam..tapi bagi makan anjing pengesan..

      2. Hmmm..jgn kedalam nnti kamu yg kena doggy sudah…selalu orng mcm kamu tunjuk berani di media sosial..bila kena tangkap..baru nk tutup muka..malu katanya..ni kalau anggota saya dpt kamu..x campak kt dalam..tapi bagi makan anjing pengesan..maaf sekiranya bahasa saya kasar kepada pembaca lain.

  21. Hehe..x baik buat mcm tu..negara kita ada undang2 biar undang2 tentukan..apapun teruskan bercerita kepada elle yg sebenar👍😊.saya baru baca sampai page 3 fs ni..😂

  22. gila memasing.hahaha😹😹😹😹😹yg suka meroyan kat web shasha ni org sarawak.pelik kalau penulis ni pondan pun dia xkan terang2 ngaku dia pondan.ni acah2 gud je meroyan maki2 org kat komen.nampak sangat jantan try hard nyamar jadi pondan lah.bodoh2 bapok aku tengok pun x de meroyan mcam ni ler.ni jantan nyamar jadi bapok😹😹😹apa ko dapat ko buat keja sia2 camni.smua org ko nak maki.penulis sebenar xkan jatuhkan diri penulis sendiri kat bahagian komenlah.ko ada akal ke dak?aku follow je penulis sebenar kat fb.xde nya dia nak buang masa reply komen org kat web fs.buang masa dia je kot.bek dia balas komen kat ruang komen ceta dia kat fs page fb.gila je nyalak cam anjirrr.

      1. cara dia cakap pun bukan orang utara lah.😹😹😹😹😹tetiba nak bahasakan diri hang lah u lah ko lah.geliat lidah.tu ler aku g taw lah dia org gila tu org sarawak try hard je bunyi nak guna bahasa negeri org.kerat jari ler penulis real x kan nak buat keja bodoh cam gitu.klakaww😹😹😹😹😹😹

        1. aikk.mung plak?tu dia terengganu pulok doh..ni mesti dayak iban makan ular tedung banyak sangat ni.tu ah mulut pun bisa.cakap pun belit2 cam ular dah iban sekor ni.hahaha😹😹iban ni bro.bnyak sangat makan ular cakap belit.dia leh hina tuhan kita.kita hina lak bangsa dia

  23. cara dia cakap pun bukan orang utara lah.😹😹😹😹😹tetiba nak bahasakan diri hang lah u lah ko lah.geliat lidah.tu ler aku g taw lah dia org gila tu org sarawak try hard je bunyi nak guna bahasa negeri org.kerat jari ler penulis real x kan nak buat keja bodoh cam gitu.klakaww😹😹😹😹😹😹

  24. aikk.mung plak?tu dia terengganu pulok doh..ni mesti dayak iban makan ular tedung banyak sangat ni.tu ah mulut pun bisa.cakap pun belit2 cam ular dah iban sekor ni.hahaha😹😹iban ni bro.bnyak sangat makan ular cakap belit.dia leh hina tuhan kita.kita hina lak bangsa dia

  25. like seriously. i baca this story sampai meremang bulu roma i, dah laa sorang dekat office. so conclusion dia benda benda lama ni mmg ada sesetengah ada mysterious dia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.