Pucuk Bunga Tanjung

Hi nama aku eiya. Aku staff baru sebuah poliklinik di Johor Bahru. Baru je 2 minggu. Hehe. Ni aku nak cerita pengalaman aku untuk minggu ke 2 kerja dekat situ pada shift malam. Sebelum ni aku tak pernah dengar cerita apa2 dari senior staff klinik tu and aku tak pernah rasa 1 curiga pun dekat klinik tu. Shift malam bermula pkul 4 petang hingga 12 malam. Selalunya kami akan stop amik patient bila doktor ckap dia dah nak balik. Doktor akan balik around 10.30 or 11 malam mcmtu. And kami nak tunggu pkul 12 malam nak punch card ni akan duduk klinik clearkan semua kerja and bila dah clear semua kami akan tengok youtube, buat live ig or facebook and gelak2.

Nak dijadikam cerita, pada pkul 11.30 malam. Ada seorang lelaki ketuk pintu klinik kuat. And kami tunjuk isyarat klinik dah ttup. Dia ketuk makin kuat and panggil suruh dekat ke pintu. Pintu klinik biasalah pintu cermin tu kan. Ada senior staff sorang ni, dia boleh dengan selamba ckap. “Takpe, bukak je pntu. Tanya apa dia nak.”

Kau tahu apa aku nampak dekat pakcik tu? Dia ada ketumbuhan dekat pipi and sangat bernanah. Pakaian tak lusuh and orangnya sihat tak jalan dengkot. Dia bawak segengam pucuk daun and pergi ke belakang. Aku mula tak sedap hati. Aku cakap dekat senior staff yang suruh bukak pintu tadi tu yang aku tak sedap hati and aku terus lari kunci pintu yang nak ke arah kami. Dalam fikiran aku cuma 1. Dia nak datang merompak. Rupanya sebaliknya.

Tak sampai satu minit dia keluar TANPA daun tu and bau yang sangat busuk lalu depan hidung kami. Kami berempat masetu dalam klinik. And semua perempuan. Dia keluar and cuma tundukkan muka cakap ” terima kasih ” terus dia keluar. Entah kenapa mulut kami ni tak tertanya “pakcik mana daun tadi”. Bau busuk tu makin lama makin kuat. Aku dengan yusni (kawan baik aku) jalan berdua ke toilet untuk tengok mana pergi daun tu. Tapi sehelai pun tak jumpa and kami terus macam biarlah. Sambung tengok youtube and Jam pun dah pkul 12. Terus kami balik.

Esok harinya aku kerja petang and yusni kerja dari pagi sampai malam sebab kene OT. Aku sampai klinik, yusni panggil aku and nak tunjukkan aku sesuatu. Aku mengelak sebab aku takut dia dengki nak tunjuk aku bangkai cicak ke apa ke. Lepastu dia “ckap bukan pasal tu, pasal ni” sambil membongkok tunjuk dalam almari. Kau tahu apa aku nampak? Aku nampak daun yang pakcik tu bawak semalam!

Ya allah, meremang bulu roma aku sampai ke atas. Daun tu pakcik tu letak dlam almari bilik emergency. Yg aku peliknya macam mne dia tahu dalam tu ada gerobok and macam mne dia boleh nampak nak letak sedangkan lampu and pintu bilik emergency tu dah tutup rapat. Bilik emergency tu laluan nak ke toilet. Aku terus panggil doktor yang tengah bekerja waktu tu and cerita semua dekat doktor. Doktor cuma pesan jangan pegang and th pucuk bunga tanjung.

What?! Akak senior yang semalam yang suruh pakcik tu masuk tu dia google pasal apa tujuan bunga tanjung. Rupenya pasal pengasih. Allah. Ujian apa ni. Aku mula start kerja and niat nak kerja dekat situ cari rezeki. Tolonglah jangan ada yang dengki dengan kami. Doktor ckap “takpe. Tutup bilik ni and jangan ke belakang lagi.” Apa2 lalu depan. Sebab tu laluan kami nak ke toilet. Sebab takkan nak lalu depan patient dekat luar lari laju2 tak tahan nak kencing kan. Hahahahahaha

Lepas magrib, aku dengan yusni dekat bilik dressing bru setel dressing patient. Bilik emergency dengan bilik dressing laluan yang sama. Satu pintu. Alaa macam pintu dekat toilet yang flip 2 tu. Korang mesti tahu kn. Pintu tu elok je tutup rapat. Masa aku tengah kemas barang injection tu. Pintu tu tertolak dengan keadaan macam marah.

Faham tak maksud aku? Dia tolak umpama kau tengah takde mood and kau tutup pintu kuat2. Haaa macamtu. Laju aku dengan yusni lari ke depan. Kali kedua dia buat masa ada patient. Dia tolak lagi. And doktor ckap “haa kan” patient pun terkejut weh. Aku adh laju lari kedepan. Doktor nampak bayang2 sebalik pntu. Sedangkan bilik tu gelap. Lepastu doktor panggil kami. Memang lah bende tu lari ?

Pukul 10.30 malam doktor balik and petang tu kitorang dah niat. Doktor balik kite nak balik. Tapi ada kerja kami yg belum setel. Masa aku tengah cleaning makanan doktor and niat nak pergi basuh cawan sudu. Dia tolak pintu 2 kali serentak and aku kedepan ckap dengan yusni jom balik sekarang. Dia dengan staff senior tu rileks kan aku. Tanya kenapa tapi aku diam. Dia orang bedua ke bilik dressing nak kemaskan semua. Masa tengah tunduk amik barang dia tolak pintu menjerit dorang kedepan. Kami terus tutup klinik and keluar. Kami pergi kedai mkan yang berhampiran and tanya staff situ ada nampak tak pkcik tu. Dia ckap ada, 3 hari lepas lalu sini. Tapi yang semalam tu? Kami pun mcm “takpelah, tanya je”

Esok harinya, aku dengan yusni kerja pagi. Kami sampai and terus minta maaf dekat manager sebab tak kemas klinik and kami cerita semua. Manager pergi tngok daun tu and dia ckap takpe. Nanti abang wan buang. Abang wan tu radiographer klinik. Abang wan sampai dia terus buang. And kau tahu apa jadi? Setengah jam lepastu pakcik tu datang klinik weh! Dengan ramai2 patient tu dia berani masuk and konon2 nak tukar duit.

Aku terus mengigil satu badan pergi belakang ckap dgan manager and abang wan. Mereka bedua kedepan and tengok org tu. Manager kebelakang dia ckap, takpe kita buat bodoh. Yang aku geram tu. Pakcik tu tak terus keluar tau lepas dia tanya duit tu. Dia kebelakang and tengok keliling klinik. Aku memang tak sedap hati. Yang lagi seram dia kedepan kaunter and tenung muka kami semua. Tapi kami tak tengok muka dia and dia pun keluar. 5 minit lepastu dia masuk and duduk sebelah patient. Patient masuk jumpa doktor mengadu cakap dia punya ketumbuhan dekat pipi tu sangat berbau busuk. Doktor suruh abang wan pnggil dia masuk, dia tunjuk duit yang dia nak tukar tu and dia terus keluar. Doktor yang suruh dia masuk ni bukan doktor yg semalam masa kami kene ganguan tu. Ni doktor garang sikit hehe

Lepas patient keluar doktor cakap dengan aku, dia mental tu and dia bawak pucuk bunga tanjung tu sebab nak elakkan bau pipi dia yang cancer tu. Aku jawab “habis kenapa dia selit dekat dlam almari bilik emergency doktor? Kenapa dia tinggalkan dekat situ? Kenapa dia tahu situ ada almari. Apa niat dia?” Korang pun boleh fikir rasanya apa doktor ckap tu.

Kalau betul dia mental and daun tu untuk hilangkan bau pipi dia tu, kenapa dia tinggalkan dkt situ and apa niat dia kan? Kenapa dia tahu situ ada bilik almari. Kenapa dia ckap nk ke toilet sedangkan ke situ and sampai sekarang aku taktahu apa niat pkcik tu. Lepasni aku harap aku dpt kerja dgn tenang. Sebenarnya cerita ni berlaku 2 hari lepas. Belum lama pun and tu jelah aku nk cerita. Byeee ?

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

13 thoughts on “Pucuk Bunga Tanjung”

  1. kecam mengecam memang sudah makanan rakyat malaysia .. okk la tu dia share story .. kau ya .. ada kau nak post ? kecik” sikmok m**i .. dah besa nyusah urg ..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.