Tempias sihir

Asalamualaikum pada semua dan admin FS.Nama yang diberi Feenaz dan saya baru berusia 19 tahun.Saya peminat tegar FS.Saya mula membaca pada 2014 masa saya darjah 4..Mesti korang tak percaya tapi itulah kenyataan sebab dari kecik sampai besar saya mmg suka membaca tak kira masa.Heheh sampai kena membebel dgn mak.Semua cerita dalam nih saya akan bagi nama bkn sebenar..

Sebelum saya ingin menceritakan kisah “Orang lain di sihir tapi terkena pada orang lain”

Untuk pengentahuan korang sahaja saya mempunyai kelebihan mata batin.Nenek dengan arwah atok saya nih mmg pandai berubat orang dan juga nenek di kenal sebagai ratu mok nyong tuh dulu nya sekarang nenek saya dah tak main bende2 tuh.Selepas menginjak sekolah menengah saya dah jarang nya nampak mahkluk tuh allahualam mungkin mata saya dah tertutup yang tuh tak sure.Nenek saya orang kelatan dan pernah juga bermain mok nyong di istana di raja kelatan dulu dan saya pernah jumpa lah raja kelatan..hehe..Saya dengan mak berpindah ke kelatan masa saya darjah 2..Saya hidup berpindah randah dan untuk pengetahuan korang juga saya tak pernah kenal ayah saya yang saya thu muka dia macam mana dan saya ade mix dengan orang punjabi.

Cerita nih ade kena mengena nga nenek dan arwah atok sebab berlaku pada jiran kami sendiri dan nenek saya nih memang ramai yang kenal sebut je cucu kak s** mok nyong semua kenal..hehehe..Kalau berubat atau bermain mok nyong saya dengan mak saya akan wajib ikut pergi tengok dan lihat so senang cerita macam2 sihir dah saya pernah lihat berlaku pada orang dari darjah 2 sampai lah tingkatan 3.Okay cukup sampai di sini sahaja tentang latar belakang keluarga saya.saya akan mula bercerita.

Tahun 2013 ( Darjah 3)

Masa tuh cuti panjang sekolah telah bermula nak di jadikan cerita rumah arwah mok poh nak buat kenduri kahwin tak lama lagi dalam seminggu jadi mok poh pun pergi lah rumah nenek saya untuk bagi kad jempuntan dalam masa yang sama minta tolong nenek saya jadi pengacara majlis sebab nenek mmg terkenal dengan serba boleh.Masa tuh pula kenal dengan saya yang baru lepas menangis kena marah dgn mak sebab saya nakal..hehehe..Jadi mok poh datang dengan memberi kad jemputan dalam masa yang sama offer saya budak dulang saya apa lgi bersorak lah tapi awal saya cakap saya tak nak makeup senang cerita orang kg tuh tahu saya seorang gadia yang nakal dan tak suka barang makeup nope and never to makeup sampai lah sekarang nya.Mok poh gelak je lah apa di kenakan syarat tuh tapi masa mok poh minta izin untuk pergi rumah jiran lain saya nampak samar2 je macam ade benda duduk bertenggek kat bahu mok poh.

Saya pun bagi tahu lah nenek saya yang elok pulak atok pun baru balik dari kedai.

Saya : Mok tok nate gapo tuh dok atah bahu mok poh?

Nenek : Suha nampok gapo?

Saya : Haiwan bulu besar lebat dok atah bahu mok poh pastuh nyo jeler lidoh ko ore baso nante beruk

Nenek saya gelak bila saya marah sebab benda tuh jelir pada saya.Atok pun tergelak juga.

So nak di jadikan cerita malam tuh mak tok nga tok ayoh pun pergi lah rumah mok poh dengan jalan kaki je..sebab dekat je rumah selam satu rumah terus rumah mok poh sebelah kanan.Tapi malam tuh saya tak ikut sebab tidur awal penat main petang.so i dont know apa jadi tak tanya yang saya sure nak berubat.

Skip tuh majlis perkahwinan kak na.

Mak saya nga saya awal2 pagi pergi rumah mok poh untuk tolong apa yang patut..Tapi untuk mak mmg terkenal dengan rajin dan baik tapi saya kerja makan je.Kak na yang baru je lepas mandi siap datang ke bawah untuk tengok lah apa yang patut.Kak na nga saya dok sedap borak sambil ketawa sampai lah kak Li (adik kak na) yang baru bangun tidur turut join tapi ade yang pelik dengan kak li.Mak saya yang elok tolong tuh mendekari saya,kak na nga kak li..Mak saya datang pun sebab saya minta air..hehe..Saya nih tinggi nya sekarang tinggi saya lagi tinggi dari abang saya dan saya kemungkinan boleh tinggi lagi.So back to story

Sebab kan meja kiteorang nih jauh sikit dari tempat kerja masakĀ² so mak saya decide untuk duduk kat sebelah saya dan mula lah berborak ke topik yang buat telinga saya jadi besar macam gajah.

Mak : Li bakpo cik na tengok mu po mayat idup pucat lesing tak dok daroh terus?

Li : Tok tahu lah cik ana weh..Male tok leh tido male po beraso ore dok perati ko kito doh.

Na : Doh bakpo pulo?

Li : Male aku main tepon.Mesej po kalo lah sait gewe aku pahtu aku raso po ore dok perati jah gi ngita tak dok sapo.nok oyak mok ko sek2 mu pakat tido abih doh tinggal aku sore jah male

Saya tekun mendengar sangat menarik minat awal-awal dah pasang telinga ye you all.Mak dan juga kak Na tekun mendengar cerita dari kak li.kak li minum air sebelum sambung lagi.

Li : 3 hari sebelum nok ari nih aku raso dok sedap bade.Raso lemoh jah jadi malah jah nok bangun..raso po nok tido jah.pastuh esok tuh aku tengah mandi dok sedap mandi dengan po ore berlari kat dapor aku intai tak dok ore nok kabor ado intan kak ayu dok mari lagi.Nok kabo budok lain semua pakat abis gi main.pastuh aku mandi po kalo je lah pastuh nok dekat magrib tuh aku raso panah sebab tuh aku pakai lengen pendek tuh mu tegur aku bakpo tibo2 rajin ngat nok makai kain batik..sebelum nih sapa mampuh tok se pakai tuh sebab aku panas lah..pastuh malam tuh aku dengar pintu bilik aku kena ketuk aku ingat mu nok masuk lah sebab mu ken kongsi bilik nga aku.pastuh dok masuk ii nge last aku gi intai sek mu dok rancok borok ko se ko del kali nga hok lain pastuh aku baring mula..aku baring aloh ko tingkap nampok po banyangan hitam dok tenung aku tuh lah aku terus lepar tepon aku tarik limut tido..Pastuh malem tuh hok aku cerito ko mu tak dik lah.

Mak : Mu ado bowok gapo2 balik ko?ko mu saloh gi mano?

Li : nok gi mano gak cik na kak nok kahwin tok ken nok gi jale sano sini d***h muda nih.

(Saya tukat kepada aku nya)

Sempat lagi kak li membuat lawak dan tiba2 bulu roma aku naik dan aku bagi tahu mak..mak aku cakap tak de paper lah tuh..aku pun angguk je..so masa aku nak balik pergi mandi kak rumah nenek aku yang memamg ramai sanak saudara dah ramai sepupu sepapak datang masa aku lintas depan bilik kak li aku rse seram sejuk and aku rase cam ade orang mengintai celah pintu..aku nampak jelas.mata merah rambut panjang mengintai.aku apa lagi cabut lari blik rumah dan mandi terus duduk rapat nga sepupu aku yang lain and pastuh petang tuh majlis berjalan lah akad nikah semua.

So masa majlis dah beransur tuh aku di tugaskan untuk mengambil lauk yang di bungkus di bagi kepada sanak saudara yang terdekat dan juga untuk keluarga sendiri and yes..aku kena satu team ahahha tak de lah buat kerja tuh nga Kak li.Aku tengok kak li nih makeup tapi seri dia hilang bukan apa tapi kak li nih selalunya make up lawa doh macam puteri gitu walaupun kulit dia koko dan tak bertudung lagi masa tuh tapi yamg cannot brain aku nampak benda tuh kat sudut dekat nga kitaorang terus aku bgi alasan and cau..Aku blik bagitahu mak..mak aku tak percaya arh terus jeng otak..sebab apa sebab mak aku tak tahu boleh nampak bede tuh dapt tahu lepas tahu aku kawan nga anak ratu bunian hohoho.

Lepastuh sebab kan mak tak nak percaya aku bgi thu atok..atok je lah satu2 nya manusia yg percaya kan aku and cakap nanti atok tengokkan.Aku happy lah so apa lagi pastuh aku kembali keluar nak pi kat majlis tuh dan elok Kak li lalu sebelah aku tanya ade saper kat rumah aku pun kata lah sepupu sepapak sepayung aku ade dan kawan nenek aku yang pakar dalam hal berubat juga.masa aku dah nak bla tuh aku dengan macam “Huuuu…aku…lapar” terus aku pusing cari suara tuh tak ada..So belasung lah seperti sedia kala.

Masa petang semua tetamu dah balik tuh aku dah ready nak main sebab dah tukar baju biasa tiba-tiba kak sya (adik kepd kak na dan kak li) datang berlari kepada aku.

Sya : suha mok s** ade dok?!

Terus bulu roma aku naik dan aku rasa ada something wrong dengan aku..aku bgi thu lah nenek aku ade org cri..terus terpacul je keluar muka nenek aku terus bagithu yang kak li pengsan and mengingau tak tahu bde apa..terus nenenk minta tolong saper yang ade bawak datang sini sbb kalau atok aku mungkin boleh percaya dapat berlari sbb kurus kalau nenek aku gemuk kedepong pun cam penguin comel je.

So berpusu lah team laki nk pi angkat kak li and aku adalah salah satu penyibuk nak pi tengok gak..samapi je situ sedang molek ayah min ( ayah saudara) panggil aku suruh tolong usung pegg bahagian dada sbb masing ii no touch ii ye..jgn risau semua pakai sarung tangan masa angkat kak li.

Sampai rumah nenek aku mula lah proses dari nenek aku dan juga nenek aku…yang nih adalah dialog antara bede tuh dengan geng nenek aku.

Nenek : mu mari mano nih?

Li : aku mari dari (kak na) aku nak di hancur tapi aku salah orang tapi badan nih pun okay juga manis.

Atok : sapo atar mu?

Li : adalah sibuk je ko nih tua

Pastuh nenek aku nak soal tapi dia diam and di duk tergedik ii main rambut dan ade tuh dia bgun cuba nak larikan diri tapi di pengang oleh team yg aku kata unsung kak li datang ke mari yitu.Pastuh dia minta di lepaskan pastuh org tuh lepas dia nak terjun tingkap pula..semua tarik dan lepas blik duduk kat kerusi kat tingkap tuh..dan aku seperti biasa menyibuk mecelah tepi org lelaki.

Kak li yang duk tergedik-gedik tuh pandang aku sambil senyum dan apa aku buat nih cannot brain lah aku pi senyum balik pastuh dia pi dekat aku.Ayah min aku dah ready nak protect aku..kau tahu bde tuh kata apa

“Comel lah kau nih..aku nak duduk nga kau boleh?”sambil kenyit mata.

Dengan je ayat terpancul keluar cam tuh terus mak aku tarik aku peluk aku..Mak aku kata cam nih

“Suka hati nyo nok ambil anok ore..nok beranok lah..mu keluar lah dari bade yo sie ko yo mu wat yanyok”

Bde tuh gelak je and memang berlarutan selama sejam lebih tak nak keluar dan apa yang aku dengar sipi ii je lah nya…yang tean tak dih ready nak tangkap kak li kalau nak lari je..aku dengar nenek aku kata bde tuh degil tak nak keluar..pastuh aku tak dengar aku dengar balik yang atok nok bawak kak li berubat dengan kembar 3 kawan rapat kepada nenek dan atok aku ler..aku pernah jumpa diorang sbb diorang pun salah satu team mok yong

Bde tuh terus naik angin bile dengar nak bawak pi jumpa kembar tuh…dan bergelut lah team nenek aku nak bawak masuk dalam kereta bukan senang nya nak bawak masuk dalam kereta tuh ambil masa sejam sebab kena belasah satu ii so…aku lah jadi penyelamat nya.hoho mesti korang tanya cam mana kan?

Cam nih.

Atok : suha buleh tulung dok?

Aku angguk

Atok pimpin tangan aku sampai depan kak li.

Atok : mu kenang ke cucu aku ork?.

Sambil tunjuk aku yang kena pimpin tuh.dia angguk.

Atok : mu nok yo teman mu masuk keto dok?

Angguk lagi terus cangkung depan aku..cara bercangkung dia seram sambil tersenyum kat aku..aku tengok pun seram bulu roma aku tegak tiba2.terus atok aku bgi dia pegg tangan aku…korang jangan kata masa tuh pling risau adalah mak aku sbb mak aku takut apa ii jadi kat aku..tangan tuh sumpah kuat gila dia gengam aku.yang lain buat bulatan ikut je aku pimpin kak li yuh masuk dlm kereta..dia masuk tuh heret aku..so aku cakaplah cam nih.

“Kak li suha dahago nok minum”

Dia caya bulat2 hoho so dia lepaskan aku sambil senyun and untuk pengetahuan korang nenek aku ade kat tepi dia and pegg dia..dia biarkan..pastuh semua pakat ready masuk dalam kereta masing ii termasuk lah mak kak li ikut sekali untuk tgk proses berubat..bila bde tuh tahu dia kena menipu mmg mengamuk gil bergeljt lah pula dalam kereta tuh and terus 6 buah kereta pergi dari situ..aku pula lari kat mak aku..mak aku cium punya cium dan peluk aku macam aku nih hilang dari diam bertahun-tahun dah..aku hanya gelak je..

So masa yang di ambil untuk pulih dia ko pikir lah dari kul 5 ptg sampai kul 3 pagi silalah banyakan lama now bde tuh nak keluar..so esok tuh nenek aku bgi thu yang bde tuh di hantar oleh musuh mok poh tapi kena pada anaknya.dia tak suka tengok mak poh bahagia..

Itu lah salah satu situasi yang saya hadapi..belum lagi saya cerita pasal berkawan dengan hantu budak yang m**i lemas kat sungai saya selalu terjun dan juga berkawan dengan puteri bunian..itu sahaja..harap cerita ini dapat di kongsikan dengan yang lain..banyak lagi story nk share in sya allah di lain hari kalau di panjangkan umur..terima kasih

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Suha feenaz

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 32 Average: 2]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.