WENDY

Selamat sejahtera semua. Pengalaman aku ini terjadi 2 tahun yang lepas sewaktu aku study. Aku ada seorang kawan berbangsa cina nama dia Wendy. Kami ni memang tak rapat. Walaupun hakikatnya dekat sekolah menengah dari darjah 1-5 satu kelas. Dan sampai lah ke kolej kami satu tempat belajar juga. Sebenarnya aku tak tahu dia study situ. Sampai lah aku lepak dekat library dengan roommate aku. Dia bawa kawan classmate dia, waktu tu baru lah aku perasan ada Wendy ni sekali. Jadi aku pun tegur lah cakap HI, act macam stranger padahal satu sekolah. Kawan aku siap cakap dekat Wendy ni yang aku duduk Johor dan tanya Wendy Johor dekat mana. Tapi Wendy pun just cakap Oh. aku pun cakap jauh tempat dia tu. Jadi day by day ni, kawan aku ni bercinta lah dengan kawan baik Wendy ni. Jadi setiap kali keluar memang akan ada Wendy ni sekali.

Sampai lah nak dekat hujung Semester ni, ada nombor misteri call aku. Aku tak angkat. Aku jarang angkat nombor yang aku tak save ni. Nasib lah sekali je nombor tu call, Lepastu wasap pula masuk. Dalam tu dia tulis “Can i meet u please?” Aku tanya siapa dia tak balas dan bagi alamat satu kedai makan ni. So disebabkan curious aku pergi lah, aku nak ajak kawan aku. Tapi ramai dah balik jadi aku pun pergi sorang diri. Sampai dekat kedai makan tu, aku nampak makwe roommate aku ni. Terus serba salah pula aku, jadi aku pergi sana dan tanya dia nak apa sebab aku nak balik cepat. Dia pun explain yang Wendy ni ada problem, dia setiap malam asyik menangis sebab takut. Katanya ada roh jahat asyik kacau dia setiap malam. Sebelum ni tak berapa teruk, cuma lately ni makin teruk. Sampai tak boleh tidur. Makwe kawan aku ni pula dia nak balik, so dia minta tolong aku tengokkan si Wendy ni, sebab aku ada lagi 2 paper dan paper tu next week. Aku terus cakap tak boleh, sebab aku bukan kenal sangat Wendy ni.

Then dia keluarkan fon, dia tunjuk lah gambar kelas aku waktu form 5. Dia terus kasitahu yang dia dah tahu aku ni satu sekolah dengan Wendy, bila check facebook Wendy ni nama sekolah dia dengan aku sama. Dan ada lah kawan kawan kami yang tag dekat gambar so dia jumpa sekali. Aku garu kepala je lah tak tahu nak kasi alasan apa. Aku suruh makwe kawan aku ni kasi tahu Wendy suruh dia call aku sendiri kalau dia nak aku tolong. Tapi dah 2 hari takde call ke wasap. Mulanya aku biarkan je lah, sampai lah hari ke empat ni. Rasa tak sedap hati aku pergi lah rumah deme ni. Tekan lonceng banyak kali tak ada yang jawab. dah dalam 10 minit tu baru lah Wendy ni keluar. Mata dia bengkak mungkin tak cukup tidur. Mata merah je. Dia tanya aku nak apa. Aku tanya okay ke tak. Tengah berbual ni, aku dengan Wendy dengar ada suara perempuan menjerit dalam rumah dia. Aku pandang dia, aku ingat mungkin ada kawan dia. Jadi aku baliklah, waktu nak balik ni Wendy ni menangis pula.

Kawasan rumah tu dah lah melayu, Rumah Wendy ni je lah yang student dan mostly cina. Jadi rumah sebelah makcik ni dah pandang aku lain macam nak bergossip lah ni. AKu pun suruh Wendy cepat sikit aku tunggu dalam kereta. Tengah tunggu ni pa guard area rumah tu datang ketuk pintu kereta aku. Dia cakap buat apa dekat sini, dan suruh aku balik cepat sikit. Wendy masuk je dalam kereta aku terus keluar dari situ. 20 minit aku drive sama – sama diam. Sampai lah dia tanya aku yang aku ni berani ke tak. Aku cakap terus aku tak berani. Lepastu aku tanya dia balik. “U pregnant huh?”, terus dia cakap tak. Dari situ baru lah dia mula cerita. Ayah dia dah meninggal waktu dia form 5. Yang ni aku tahu, sebab satu kelas kan dulu. Aku cakap okay. Dia explain sebelum ayah dia meninggal, ayah dia ni ada bela satu makhluk atau dalam melayu macam saka gitu lah.

Jadi lepas ayah dia m**i benda ni beralih secara automatik ke mak dia. Awalnya, mak dia cakap tak apa. Sebab makhluk tu kasi diorang kekayaan. Tapi lambat laun benda tu makin mengganas. Setiap kali bangun tadi habis berbekas satu badan, kadang2 ada kesan cekik dekat leher dan bekas cakar dekat satu badan. Dan tak sampai setahun benda tu menumpang dekat mak dia, Akhirnya mak dia ni jadi tak siuman. Bercakap sorang2. Wendy ni pula dia rasa macam rumah dia ni rasa menyeramkan sangat. Sebab itu dia tak balik waktu Cuti. Mak dia pula ni sekarang dirawat dekat hospital sakit jiwa.

Lepas mak dia jadi tak waras. Benda tu beralih dekat dia, Setiap malam dia akan dapat mimpi kena rogol dengan makhluk yang serupa dengan muka ayah dia. Kalau dia tak tidur, rumah dia akan macam-macam gangguan. Yang paling banyak sekali suara lelaki Maki dia dalam bahasa cina. Dia ingat lepas dia berpindah duduk dengan kawan dia. Benda tu hilang, sekali benda tu rupanya ikut sekali. Kawan dia pun kadang-kadang ada kena ganggu. Selalu nampak makhluk serupa dia, padahal waktu tu dia tak ada dekat rumah. Tapi dia cuma diamkan je. Dia taknak takutkan semua dalam rumah tu.

Jadi dalam rumah tu, tak ada sorang pun yang tahu pasal masalah dia tu. Aku tanya dia kenapa tak minta tolong sedara mara dia ke. Dia kata tak tahu, Mak dengan Ayah dia ni kahwin lari sebab tak dapat restu. Jadi dia tahu sedara mara dia siapa, nenek dengan atuk dia siapa. Jadi dia tak boleh nak minta tolong sesiapa. Pernah juga dia jumpa bomoh suruh tolong buang. Tapi bomoh tu cakap tak boleh. Jadi nak taknak dia kena pergi rumah bomoh yang ayah dia pergi dulu. Tapi tak berani katanya. Aku pun diam lah takkan nak volunteer bawa dia ke sana pula. Aku pun bawa lah dia tengok wayang waktu tu, cerita avenger kalau tak silap aku.

Tapi tak dapat tengok habis pun. Dia kata takut benda tu asyik perhati dia. Aku cakap tak ada apa. Lagipun waktu tu tengah scene sedap jadi aku tak layan sangat apa dia ni cakap. Sampailah ada brader sebelah ni tegur aku. “Bro girlfriend bro menangis tu.” Aku pandang bro tu. Betul rupanya, jadi aku pun bawa lah dia ni keluar. Menangis tak berhenti ni. Dia cakap apa entah dalam bahasa cina. Lepastu asyik repeat cakap takut. Aku risau juga takut dia ni jadi gila ke apa. Aku nak hantar dia balik rumah, dia seboleh-boleh taknak. Dia cakap takut benda tu makin dekat.

Nak taknak, aku call Mak angkat aku, dia duduk dekat Bangi. Aku telefon dia ada hal penting nak datang sana dan bawa kawan. Umi aku pun cakap okay. Lagipun diorang ni jarang ada rumah, jadi nasib baiklah minggu tu diorang ada. Aku pun drive ke bangi. Yang Wendy ni menangis teresak-esak entah berapa kali agaknya dia lap cermin mata dia. Waktu otw tu dia adalah cakap thanks sorry susahkan semua. Rasanya nak dekat dekat Maghrib juga baru sampai, waktu tu Wendy ni dah tenang sikitlah.

Aku yang tak tenang sebenarnya, Jadi aku bagi salam dan Umi aku pun jawab. Dia terkejut juga lah nampak Wendy sekali. Aku cakap inilah kawan yang aku maksudkan tu. Nasib lah Wendy ni tenang kenalkan diri dan Umi aku pun jemput masuk dalam rumah. Sebelum masuk tu Umi aku ni dah kasi jeling tajam. “Kamu ngandungkan anak orang ke ni Ya Allah”. Aku cakap terus mana ada lah. Umi aku ni dia teman Wendy dalam bilik. Aku pula sembang berdua dengan Abah aku. Aku explain lah ke dia satu persatu. Lepastu Umi aku kasi tahu yang Wendy tu dah tidur penat katanya. Umi aku kasi tahu badan Wendy tu memang penuh dengan kesan lebam, cakaran pun ada.

Jadi Umi aku cadangkan esok kita jumpa Ustaz ni, Aku waktu tu terus tanya Umi aku tak apa ke. Iyalah sebab dalam otak aku ni Rawatan islam khas untuk orang islam. Umi aku cakap mana ada. Tak kiralah orang beragama apa tak salah kalau nak gunakan rawatan islam. Tapi dia suruh aku slowtalk lah dengan Wendy tu okay ke tidak. Malam tu aku ikut Abah aku jumpa ustaz tu. Tapi ustaz tu kasi kami rujukan lain dia suruh kami berjumpa dengan Ustazah ni. Kami pun ikut ustaz tu pun ikut sekali. Setelah berborak borak. Ustazah ni cakap malam esok dia datang. Sebab dia ada hal sikit malam ni. Jadi kami iyakan dan minta izin nak balik dahulu.

Balik rumah Umi aku muka risau, Dia kata tadi Wendy ni terjaga lepas tu menangis-nangis nak aku. Waktu tu malu malu jugalah bila Wendy ni cari aku. Kahkah. Aku slowtalk dengan Wendy, aku cakap pasal jumpa ustazah esok. Dia tanya aku soalan yang sama waktu aku tanya umi aku boleh ke dia non-muslim tapi dapat rawatan islam ni. Aku cakap boleh. Esok malam kami bawa dia ke sana. Tapi cuma Umi aku boleh ikut ustazah tu dengan Wendy. Sebelum tu dah siap-siap Wendy ni pakai telekung dari rumah. Jadi aku, Abah aku dengan Ustaz ni kita orang lepak kedai mamak kejap layan bola. Dia cakap kalau dah selesai nanti diorang telefon.

Lama juga waktu tu, Ibu aku pun call waktu tu. Dia tanya hal wendy ni sebab Umi aku ada call dia siang tadi. Aku cakap betul lah tu. Nak dekat sejam setengah borak ni. Umi aku telefon dia kata dah boleh datang sini. Btw apa yang terjadi dekat rawatan tu aku tak tahu. Umi aku ke Wendy ke dengan Ustazah tu tak cerita pun. Cuma waktu aku sampai tu pucat-pucat lah muka Wendy ni. Lemah kata Umi aku. Dan ustazah ni suruh aku, Abah aku dengan ustaz ni tanam satu benda dekat dalam hutan. Benda tu berbalut dengan kain kuning. Jadi kami pun gerak lah Ustazah dengan umi aku bawa Wendy ni pergi klinik untuk dapatkan rawatan doktor. Benda yang berbalut tu kami letak dalam bonet dekat belakang kereta.

Bergegar bonet belakang tu, Rasa macam ada orang hentak dan sepak nak keluar dari situ. Ustaz tu cakap Abaikan je. Dia suruh aku jangan tengok belakang. Aku tahan je. Sampai sekali ni aku tertoleh belakang ada makhluk hitam pandang aku. Terus mengucap panjang aku waktu tu. Sampai satu tempat ni. Aku lupa nama kawasan tu. Tapi sunyi dan kiri kanan hutan. Ustaz tu dengan abah aku masuk dalam hutan bawa benda tu. Aku duduk dekat luar jaga kereta. Ustaz tu pesan dekat aku banyakkan baca Ayat pendinding. Aku pun terkumat kami juga baca. Waktu tu macam-macam benda aku rasa ada tangan pegang badan aku. Ada suara berbisik minta tolong dekat aku. Ada suara orang menangis. Ada suara Wendy. Ada suara orang marah aku. Dalam 30 minit Abah dengan ustaz aku balik. Kami pun terus balik. Sebelum balik ustaz tu pelawa minum dekat rumah dia.

Dekat rumah Umi dengan Wendy dah tidur. Wendy cakap dia dah tak rasa benda seram tu lagi. Dan rasa okay cuma dia demam sikit lah 3 hari. Tapi lepastu okay. Btw lepas habis sem tu aku dapat tawaran dekat study dekat tempat lain. Jadi aku pun pindah dari kolej tu. Wendy still belajar dekat kolej lama tu dan dia cakap semua okay dia tak ada kena gangguan lagi. Aku tanya dia rawatan dgn ustazah tu macam mana. Dia gelak je taknak kasi tahu aku. Tapi dia selalu jenguk Umi dengan Abah aku dekat Bangi. Dah macam anak deme dah. Awal tahun Lepas Alhamdulillah Wendy ni dah jadi seorang Muslimah. Nama pun dah tukar, nama baru dia Aishah. Dan tinggal dengan Umi dan Abah aku. Umi abah aku ni jarang dekat Malaysia so kalau diorang travel ni akan bawa sekali dengan Aishah. Mak Wendy pula hujung tahun lepas dah meninggal dunia. Aku pun tahu lambat sebenarnya. Awal tahun ni baru aku tahu. Gila lama. Jadi sempena hari jadi Aishah tak lama lagi. Jadi aku pun tulis cerita ni dekat fiksyen Sasha. Aku harap dia tak baca lah.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

25 thoughts on “WENDY”

  1. aku rase kalo ko sengkut dgn aishah tu msti sebab aishah tu cantikk tp kalo ko xsangkut jgk kat die tu maknenye ko ade awek seploh ganda cantikk la kot.. muahhahaha

    Reply
  2. Lamar la aishah tu wei.. Didik dia btl2 jd muslim.. Jgn ko plak jd saka yg lg saka dr dulu.. Btw klu kawin anak ko mesti comel2.. Lot mix kan..

    Reply
  3. wahh..hero betul ko ni dik…selamatkan amoi cina kawan sekolah….pastu masuk Islam lak tu..apa lagi tunggu dik…pinanggggggggggggggggggggggggg!!!! anak cun bro…mix chinese malay….

    Reply
  4. tanda2 awal….nangis2 kat umi ckp nk ko bro…tue dh jd muslimah tue…anak angkat umi abah pulak…..pinanglah bro….

    Reply
  5. Nk tergelak jg bila baca komen2 yg mengatakan klu kahwin chinese ni, anak2 mesti comel, bermata sepet, bla bla bla..

    Alhamdulillah, jodoh aku dgn sorg pompuan berbangsa Cina, tp isteri aku mata x sepet pn. Bila bertudung ramai yg x sangka yg dia Chinese, sdgkan aku yg gelap ni ramai pulak yg sangka aku ni yg Chinese, ha ha ha.

    Alhamdulillah, km dikurniakan dgn 3 org anak perempuan. Comel atau x tu very subjektif, bg km mgkn comel2 tp bg org2 lain mgkn pula tidak. Yg pastinya, sorg tu beriras aku, sorg lg beriras mamanya dan yg sorg lg betul2 mix.

    Sebenarnya isteri aku pn pnh jg dibomohkan oleh kwn dan bekas bf dia yg berbangsa Cina seblom km berkahwin tp kisah dia aku rasa x berbaloi nk ceritakan kat sini sbb pendek sgt. Kwn dia bomohkan dia sbb ada bomoh@sami Cina dorg bg tau yg aku dh ada anak 3 (atau 5…. dh x igt) masa km sdg berkwn tu. Ya la, umo aku dh 30an waktu tu, jarang la ada melayu lelaki yg kawin lambat kan? Yg ex bf tu pula biasa la kan, mana x marah klu org yg dia syg sgt2 tetiba nk kawin dgn org lain, org islam pula tu.

    Hey, aku x bomohkan isteri aku tu utk sukakan aku sbb aku x sanggup buat benda2 syirik mcm tu. Tp berusaha utk buang benda2 mcm tu dan benda2 yg menumpang kat rumah tu ada lah, tp setakat itu sajalah…. lg pun mtk tlg org2 yg buat kerja2 syirik ni.

    Pendeknya, kahwin dgn org bkn islam (sebelumnya) ni bkn nya senang…. kena byk bersabar, lg2 klu nk bimbing dia jd sorg muslimah yg baik dan solehah.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.