#anakdiabetes – rumah buruk di johor

Assalammualaikum. Hmm takyah la tahu nama aku cukup kenal dengan gelaran #anakdiabetes? Bila baca FS wahh seronok! Sebab aku suka benda mistik ni . Bila duduk dengan sepupu sebok diorang Tanya benda mistik kat aku. aku nak cerita kat korang (FS) huhu, thanks dekat admin dan adminah yang tolong post kan cerita aku.

Sebab aku teringin nak sangat nak post kat FS? Mungkin cerita Aku tak gempak! Tak Seram macam citer orang lain, tapi aku cuma nak kongsi pengalaman Aku hidup. Harap korang sudi membacakan Dan minta maaflah kalau ada typo atau ayat terbelit belit huhu. Hei aku tahu ada family dan kawan aku dalam ni yang kenal aku, mohon senyap ii eh ? .

Mungkin dulu aku selalu minta kat Allah supaya menampakkan benda nih ? sebab jelaous kat orang yang ADA kelebihan melihat. Amik Kau Jangan kata “Allah s.W.t” tak pernah dengar doa Kita. ? Aku nak cerita tentang rumah yang sekarang aku duduk .

Part 1
Kami pindah ke Johor Dan beli rumah di Johor, rumahnya dah dibaiki dulu kalau masuk masyaallah! Kotor sekotornya, semua bilik air ada pad wanita yang tak di basuh! Sumpah aku taktipu banyak! Dalam tangki pam dalam lubang jamban! Aku takle blah tu rumah tu rumah seorang ustazah dari sekolah rendah agama.

Bila masuk rumahnya ya Allah suram betul takde cahaya masuk senang cakap macam takde cahaya keimanan ( huhuhu ) tempat tu dulu tempat penagih dadah. Oleh kerana abah nak sangat beli mama uruskan, dari A – Z. Rumah tu pon dah cantik, selesa nak duduk. Katanya abah selalu risau tentang hutang, dia tak mahu hutang, semua tanah dah jual waktu dia sakit bayar sana sini, ( Ni aku takthu sangat)

so kami sekeluarga hidup bergantung dengan duit pencen abah yang no! Eh menanggung kami dan adalah sikit kakak aku bagi mama abah. Rumah kalini kami duduk dekat 8 tahun, dekat dengan surau senang abah nak pi surau, kedai pon dekat, nak keluar jalan besar pon senang.

Rumah Ni ada 3 Ruangtamu 1 dapur 3 bilik air 4 bilik ( a, b,c,d). Rumah Ni berbentuk huruf L. Hujung sekali yang dekat bahagian Jalan raya dapur, hujung ke belakang lagi satu adalah bilik b. c .d saling menghadap, kalau nak pi dapur nak nak aku lari pecut sebab takut . satu Toilet mewakili 2 bilik ( a,b) mean boleh tembus lalu bilik . Bilik air lagi satu tembus bilik (c ,d) faham? . Ruangtamu 3 dekat dengan dapur Dan bilik a . Ruangtamu 2 ada bilik b, c, d . Ruangtamu 1 bertutup hanya untuk tetamu luar sahaja boleh masuk . ( Harap fahamlah ??) .Kalau tak buka tingkap pagi ii pon nampak gelap scary beb macam rumah hantu , kalau Kau duduk rumah tu rasa nak tidur je . . Kami tinggal 3 orang dalam rumah tu aku , abah , mama ( yg lain dah kahwin , kerja , belajar ) . Kadang ii Rumah Ni ada lah juga barang hilang dalam 3-5 Hari , lepastu jumpa balik . Kadang ii nasi basi lauk basi , dahla balik ii sekolah penat lapor ? . Dengar orang seret ii meja sesekali je . Aku yakin bunyi tu bukan jiran sebelah . Sebab rumah aku dengan sebelah agak jauh Dan kosong takde penghuni .

Penah sekali sepupu aku yang 3 orang kecil ii stay rumah aku sebab mak diorang ada kursus 3hari . Aku rapat yang si bungso tu umurnya dalam 2 tahun namanya H , budak biasa lah tengok TV karton waktu maghrib dekat Ruangtamu 2 .aku pon terjebak sekali ( D6) si H yang main ii loncat kerusi sana ke sini , sampai kerusi yang sebelah tingkap Tiba ii nangis di tunjuk kat Ruangtamu 1 yang tertutup pintu , dia kata ” hantu! Hantu ! ” oleh kerana aku dengan ajak/abng nya cuak Cepat ii dukung dia pergi ke Arah Tempat yang dia tunjuk ” mana ? Tkde pon” nak buktikan takde apa ( dalam pada masa sama aku pon takut) selepas lalu situ ya Allah bulu Roma aku Naik beb ! Si H lagi kuat nangis aku apalagi Matikan TV ajak budak ii tu masuk bilik Sembahyang maghrib ( Tiba ii rasa berdosa hahah) . Kat rumah ni aku paling takut bilik d Sebab bilik ni terpinggir jarang orang masuk , dengar ii citer ada orang penah meninggal dalam bilik d . Makin takut nak singgah apalagi nak lalu , Bila lalu pon aku lari ii hahahaha . ( Yg dekat dengan dapur )

Part2 – luar rumah
MASA Baru ii pindah , malam tu lepas isyak aku kena tinggal kat rumah , mama dengan sis 4 beli makanan kat luar disebabkan dapur tak siap lagi , aku duduk lah luar kat tangga sebab Seram duk dalam rumah , kebetulan abang Baru balik surau , aku nampak abang naik motor sebab rumah kami tepi Jalan orang lalu lalang . ” ehh ? Abang tumpangkan sapa ?” Aku pelik gak , sebab aku tak pernah nampak abang bawa perempuan lain kecuali kelaurga aku , Bila teung balik perempuan baju putih bersih bahagian bawah baju dengan lengan koyak ii , rambut panjang tengah main rambut , Bila abang sampai depan rumah nak masuk garaj “dia ” dah terbang kat depan rumah yang ada pokok sawit . Aku blur sekejap ! Ahhh Baru perasan tu Pontianak ? wahh takdela buruk sangat bajunya , rambut pon lawa (haha) aku tk cerita pon kat sesiapa.

Part 3 – Ruangtamu
Waktu dulu abang penah lah duduk rumah ni Sebab cuti kat madrasah , dia sorang ja kat rumah kami pula takde masih duduk KL (ulang alik) . Abang cerita la kat kami , malam tu dia tidur dekat Ruangtamu 2 , Ruangtamu 2 ada pintu keluar untuk laluan tepi rumah untuk sidai Kain mesti lalu pintu tu . Pintu Jenis yang ada dua pintu ( aku tkthu namanya faham ii kanlah) . Satu lagi pintu Ruangtamu 1 sebagai pintu masuk utama ( masatu Ruangtamu 1 tak di bina lagi ) Ruangtamu 3 ada 2 pintu masuk satu untuk pintu belakang satu lagi pintu masuk dari depan keluar masuk . Jadi ada 4 pintu rumah nie yang boleh keluar masuk . Malam tu abang tidur Ruangtamu 2 Tiba ii dia terbangun dalam pukul 12 gitu , sebab perasan ada pintu semua terbuka ! Abang aku tutup ja lah semua pintu ( dia ni seorang blur hahaha ) tidur balik , 2 – 3 Kali berlaku lagi , abang aku tengok ii kat bilik takut ii ad perompak ke tak ( SEL SEL otak Baru berhubung) takde orang pun , dia dah rasa lain macam dia duduk Ruangtamu 2 buka semua lampu lepas sahaja kunci semua pintu , duduk bersila dia mulalah baca surah yang dia hafal , meremang jugala dia kata , lepastu Alhamdulillah tkde apa yang berlaku . Mula ii aku tak Caye juga tapi lama ii Bila fikir balik , baiklah aku percaya .

Usikan Manja Masih diteruskan “olehnya” . Benda Ni makin bermaharajalela kat rumah , aku dengan mama selalu tidur Ruangtamu 2 Sebab selesa senang tengok TV Dan luas . Dah malam ii tu aku tidur tak buka lampu , mama dengan aku your menghadap TV sebelah Kanan dari tv ada pintu Ruangtamu 1 yang dah dikunci sebelah nya pula ada ruangtamu 3 ( ada tangga sikit nak Naik Ruangtamu 3) . Ruangtamu 3 sepatutnya buka lampu aku taknak sebab terang . Jadi terang sikit dalam rumah hanya lampu luar dari Tempat sidai baju sahaja dibuka . aku yang tengah nak tidur mengiring ke Kanan pandangla Ruangtamu 3 , tengah berangan nak tidur , tiba ii perasan ada benda gerak ii bawah meja makan , , pandang lagi untuk kepastian , Bila dah tenung tu adoyaii ! Apa benda kat bawah meja makan Ruangtamu 3 tu !! Sekali dia gerak mak aihh ada rambut panjang , perempuan Kurus tengah Jalan sambil cangkung rupanya ” jerangkung ” beb ! Hitam seluruhnya berjalan bawah meja .” Jerangkung nya bergerak ke Arah aku mungkin ” dia ” Tahu aku dok Usha ! Aku cepat ii selibung ngesot kan badan ke mama baca ayat Kursi lama jugalah bertapa bawah selimut ( panas awakk ) lama ii terrtidur . Bila cerita balik kat mama , jawapan nya tetap sama TAK PERCAYA , Hanya halusinasi .

Malam tu dalam kol 12 semua dah tidur TV aku tak Matikan selalunya buka radio malas nak tutup kena bangun kena tekan kat TV . Aku terlelap lah sekejap dengan selibung satu badan Sebab aku takut huhu pernah terjadi masa tidur adaorang bercakap kat telinga Tapi tak dapat tangkap cakap apa . aku tunggu abang aku , dia kata nak balik , terdengar orang hon depan rumah , aku yang selibung terus buka selibung alangkah terkejut ! Mak aih ! “Lembaga Hitam ” berdiri sebelah aku tengah tenung dengan badannya agak bongkok dan besar . Cepat ii aku selibung balik aku istigfar banyak ii , tetiba mama yang tengah tidur tersedar terus mama jerit dan Terduduk . aku yang mukanya selibung terus bangun , duduk rapat sebelah mama . Tanya lah kenapa dengan mama. Lepastu mama cakap ” tadi dalam mimpi mama ada lembaga nak cekik mama ” . Jadi ? betulla aku Nampak . Mama Ni selalu mimpi benda ii macam tu , yang aku tahu belah mama ni banyak simpan Tapi takthula sapa Bela , yang aku tahu ada Bela buaya kat tasik chini , harimau , saka ( tu ja aku tahu) .

Dulu ii aku suka tidur bilik c sebab dekat dengan bilik abah ngan mama . Kalau ada APA ii senang lari tembus lalu tandas . Katil bilik c dua tingkat atas aku baring bawah kakak aku yang no 4 . Sejak dia takde aku tidur sorang buat pertama Kali , tak pernah lagi tidur sorang selalunya tidur dengan mama ( Anak Manja ?) , tengah aku tengok Korea kat laptop dalam gelap terdengar suara orang berdehem dekat aku , ingat kan abah yelah tandas sebelah je , aku diamkn ja . Baru pukul 1 am Tengok lagi Korea , lepastu dengar lagi orang berdehem tak sedap hati terus Matikan laptop , baring selimut tutup sehingga Leher . Tiba ii tengah Cuba untuk tidur ada hembusan nafas kat telinga kiri . Ya Allah ! Aku terus selimut terus selibung , tak sudah dengan tu katil Tiba ii goyang ii . Macam ade orang kat bawah tengah baring. Nak nangis rasanya . Dalam beberapa minit dah senyap apalagi lari masuk tandas yang tembus bilik mama dengan abah , tidur dengan diorang sekali ? . Bilik c tu memang aku dapat rasa ada sebab aku study kat bilik tu walaupon pintu buka ada ja suara orang kat belakang, hembusan nafas lah ,berdehem , suara lelaki pulak tu , nak kata abah memang taklah , mungkin nak ajar aku buat math kot .

Pagitu lepas siap ii kemas rumah pergi Mandi kat tandas bilik a Dan b . Abah takde pergi keluar 3 Hari , lepas sahaja Mandi aku pergi cari mama , ketuk bilik mama ” mama ! Mama !” Adalah something aku nak cakap (lupa ) ada orang nyahut , aku bukanlah pintu ehh takde pula mama , pintu tandas tertutup rapat aku panggil lagi ” mama dalam tandas ke ?” Lepastu mama nyahut ” hmmm ” , mama tak buka air tandas mungkin tengah tututut kot . Aku berjalan la pergi dapur nak makan sementara tunggu mama , alahai ! Tau tak aku terserempak dengan sapa? mama tengah makan mee goreng kat meja dapur . Habis siapa kat tandas tadi yang menyahut .??? .

Hahaha , Kau bayangkanla tinggal bertiga kat rumah yang sederhana besar . Bila pukul 10pm dah sunyi , kadang ii aku tak tengok TV tkut punya pasal duduk bilik main fone . Dah tak berani tidur tutup lampu , rasa tak Aman tidur . Nasib mama tak bising electric Naik (hahaha) . Oleh kerana aku sorang ja nampak semua tak percaya . Nak suruh pindah rumah mama kata takpayah sebab Ni rumah Kita , ” dia” yang kena keluar . Relaks , baca Ni tkkena kacau lah ? sebab ” mereka” hanya berminat dengan aku .

Cerita aku tak seram kan? Tahu dahh ? Admin mintalah post kan , aku dah try post Kali ke 7 dah Ni , kasihanilah Hamba . Banyak lagi aku nak citer tapi takpalah takut ada yang bosan hahahha .

Maaf dari Anak diabetes .

.

anak diabetes
Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

22 comments

  1. ii tu apa? aku rasa citer ko best cuma sbb lintang pukang..tak jaga notation kejap M tengah2 ayat huruf besar..maka aku baca sebaris jer mendatar….aku lebih pada nak faham jalan cerita tapi seram tu tak sampai…..sob sob…..

    1. ii tu untuk ayat ulangan macam tiba-tiba tapi penulis tulis tiba ii…budak-budak jadi budak ii..rasanyalah akk pon amik masa nak hadam apa tu ii.

  2. cerita ni mungkin seram kalau susun ayat betul2. saya tak habis baca sebab susah nak hadam & ayat yg sukar difahami. apa2 pun boleh dperbaiki.

    1. Betul.. keciwa rasanya sbb tgk citer budak ni mcm ok. Tapi x dapat nak baca smpai habis sbb x leh hadam nak bace

  3. Kalau cikgu tatabahasa yang baca ni pitam sedar pitam sedar agaknya dia. Nasiblah akk yang baca dik oiii…
    Jadi tak takut sebab akk sibuk nyusun ayat ko. Kat mana nak berhenti kat mana nak tarik napas.. cuba gak la bayangkan. Memang banyak typo (macam ko da tahu y3 ko nak typokan word ko…..) tapi paling ngeri sebab senafas je ayat ayat ko! Akak ni bukan muda belia lagi dik… semput baca!!!.

    Anyway kalau ada story lain bolehlah up. Disamping membanyakkan cerita dalam FS ko pun boleh asah skill tatabahasa ko

  4. AKU PALING BENCI ORANG BUAT SIMBOL ii … AKU BACA TU SEBAGAI HURUF ‘I’ ‘i’ tau tak.. so sebutannya adalah “eee”. Budak-budak zaman sekarang nak buat shortform tapi tak pandai. #hapuskandak2wicet

  5. Hi dik, first & foremost thank you utk cerita ni, a bit seram sbb baca dgn penuh perasaan & imaginasi. Wlupun susunan ayat, ejaan tak berapa memuaskan but its ok. It takes time to me to understand but yeah, sokay. Hopefully you will improve your skills in future so that your story will be more interesting. Apa pun, usaha bercerita dari awal sampai habis tu mmg ??

    Belajar perbetulkan susunan ayat, perkataan yg digunakan, tahu mana nak letak noktah, comma etc & eja dgn jelas. Keep it up ??

  6. Xpyh la ko nak jadi arkitek dlm page ni…
    Xde sape nk tau kedudukan umah ko yg berbelit tu..

    Telur ayam aku bagi utk cerita hampeh ni 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.