Mok

Assalamualaikum readers dan juga admin. Harap haraplah cerita aku ni di publishkan. Nama gelaran aku ialah Kepci@Lengkuas. Aku mempunyai sixth sens . Aku anak ke3 dri 5 beradik. Dalam keluarga aku,aku,kakyong dan juga abah aku saja yang ada sixth sens. Biar aku perkenalkan watak wataknya. Mok adalah mak saudara aku yang paling rapat dengan aku. Dia juga ada sixth sense. Ma pula nenek aku. Kak uya dan che ngoh anak kepada mok. Oklah tu kot.

Ceritanya dah lama bermula. Sebelum aku dilahirkan lagi. Mok memang terkenal dengan kecantikannya pada zaman muda. Disebabkan itulah, mok juga selalu di sihir dan santau. Motif? Aku tak tahu,hanya allah saja tahu. Alhamdullilah,sekarang mok sudah tidak di sihir atau santau,tetapi benda lain pula yang datang…

Mok mempunyai ‘penjaga’. Penjaganya nama Puteri apa ntah aku lupa. Yang pastinya dia islam sebab aku selalu lihat dia solat di bilik Ma. Tapi tu dulu,sekarang puteri dan mok sudah di pisahkan kerana puteri telah bertukar. Dia menjadi jahat. So,keluarga aku bawak mok berubat dan keluarkan penjaga dia tu. Puteri tu bukan saka ya!

Mok tinggal dengan ma. Mok juga bela kambing. Jadi dia perlu menambat kambingnya kat tempat tempat yang berumput banyak. Oh ya! Sebelah rumah ma ada rumah arwah jirannya yang benci sangat pada dia. Jirannya juga membela jadi belaannya bekeliaran. Tapi tu dulu, sekarang dah takde sebab abah dah buang benda tu dalam sungai. Ok sambung. Adalah satu hari tu mok sakit kepala dan muntah muntah. And aku tak pegi sekolah hahaha sebab spe nak hantar kalau bukan mok. Mok pegi klinik,doktor cakap dia gastrik. Tapi takkan sampai lembik satu badan??? So nurse masukkan air kat mok.tak tahulah kalau ayat ni betul ahhaahha. Okeh sambung balik. Mok tak sihat jugak. Keadaan dia tak berubah so cikje bawak dia.pegi hospital. Pergi hospital and di sahkan strok!!. What?!

Punyalah tekejut satu family. Asal strok weii! Sambung balik haha. Bila kena warded,mok pun start buka citer..

Mok mimpi dia berjalan kat kawasan yang selalu dia tambat kambing. And kat sana dia lalu tempat yang kena ‘racun’ dan dia di’racun’ jugak. Masa aku dengar umi aku citer kat ma. Aku terus meremang and naluri cakap bukan strok sebenar tapi bende tu sebab mok kan selalu lalu kawasan dia so dia pun marah lah. Lagipun dia dah bagi warning kat mok. Macam mana aku tahu? Haaa nak citer lah ni…

Ada satu malam tu(mok dah discharged) . Dia duduklah kat bilik umi aku(umi duk kat tm) *bilik umi kt rumah ma. Tiba ii mok rasa panas, sakit, macam mcam lah. Pastu kak uya suruh dia baca ayat kursi. Dia pun baca. Chengoh pula ambik fon dia dan bukak ruqyah. Aku? Main dengan oyen haha. Okey sambung. Tiba tiba tu mulut mok jadi macam orang cacat. Masa dia tengah baca ayat kursi tu ,ibarat bende tu dah masuk dlm bdan mok and cuba untuk stop mok dari baca ayat kursi. Anddd dia mengilai dho. Huish! Apa tak seramnya, dahlah aku period woi!

And naluri aku betul. Dia mengilai. Kakya baca mataurat. Aku? Mampu zikir je. Tupun dalam hati selalu sebut malaikat kiri kanan haha. Aku pun takut jugak duk sorang kat ruang tamu so aku gi kat bilik umi.. Aku dudk kat hujung sekalii. Tepi ma.chengoh tanya “mu ni sapo?(loghat kelantan)”
Uish,dia tak jawab. Aku senyap. Then aku sebut allahuakhbar kuat kuat. Entah lah kenpa,tiba tiba je. Semakin kuat dia mengilai la.. Aku pun mengucap. Takot weii. Suddenly,dia tunjuk arah ruang tamu. Dia panggil bestie dia lahhh.huhu. Chengoh tanya”mu panggil sapo? Ado geng la tuh”
Aku mengucap. Dia tunjuk aku weii. Che ngoh marah dia. Aku? Berhuhuhu. Kakya call cikje suruh datang sini sebab natang tu makin menjadi jadilah. Sampai je kat rumah ma. Cikje terus berlari arah mok dan baca ayat kursi. Mok? Ofclah menjerit”panas lah b@b1!!”
Aku? Padan muka kau setonn haha. Mana ada aku cakap camtu hehe.

Lepas 3 jam. Mok pengsan. Aku rasa maybe dia dah pegi balik rumah dia kot. Esoknya tu …

Nanti aku sambung sebab bateri aku dah tinggal 1 peratus je. And this is a true story. Kejadian ni berlaku tahun ni. Dah 3 bulan dah mok sakit. Doakan mok sihat ye. Dan aku mintak maaf kalau banyak merapu or iklan. Bye! Assalamualaikum..

Kepci@Lengkuas

Kepci dan Lengkuas

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

44 thoughts on “Mok”

  1. Min,tolong la min.hapuskan cite berepisode mcm ni.kalau habis 1 cite 1 episode takpe.ni cerite tergantung.ayat acah2 budak tadika manja2.pebende la.berhuhu la aku kejap.

    Reply
  2. Too much “Ok Sambung” membuatkan aku tak boleh nak click dengan whole story.. “Ok Sambung” tu buat aku lost d antara cerita.. content cerita bersepah.. Bukan nak kondem penulis, tapi nak mention di sini bahawa penulisan yang baik akan buat orang tunggu sambungan kepada cerita yang tergantung.. tapi bila first appearance kau selitkan dengan terlalu banyak jenaka, buat aku sebagai pembaca rasa tak perlu untuk tunggu next story.. Tapi aku akan tetap tgk next story kau kalau kau ubah sedikit cara penulisan..
    3/10

    P/S: Kau tau kau ada idea yang bagus untuk menulis sebuah cerita.. Bawa idea tu naik dalam suasana yang agak serius.. Bukan tak boleh melawak dalam penulisan, tapi kurangkan sedikit..

    Reply
  3. BOSAN! kau tulis syok sendiri ke acane..banyak hahaha lah kau ni… ini fiksyen shasha lah bukan blog maharajalawak! kau ingat lawak??! hambar… TAK PERLU LAH NEXT STORY kalau yang first ni ni membosan kan..MENYESAL doh bace!

    Reply
  4. baca perenggan yg mula dok pekenai mok lah..ma lah…yg tu pon dh serabut..maaf aku baca sekerat ja..xboleh nk hadam cerita mcm nii…

    Reply
  5. ‘aku Ada sixth senses’ hahaha ayat ni terus buat Aku jump to the Komen n Aku betul, Semua komen kata mengarut. There is no sixth senses. Pengaruh movie kuat sangat ni…

    Reply
  6. arite apa yg aku tgk, kau ni crita psal mok dan kau kata antara family kau ada ‘sixth sense’ include kau..okay get it smuanya bila kau story ur content dah lari dari point crita yang kau nak sampaikn,mybe dats y kat situ aku rasa ramai bosan and tak menarik dgn crita kau..anyway aku try pikir positive utk kau continue next story make sure point crita tu ada, nak sempoi dlm brcerita no prob tpi jgn over njoy sendiri tak smua melalui pengalaman kau so diorag nak feel bila dlm membaca story kau. try better next time, all the best..

    Reply
  7. Penceritaan itu ada, cuma perlu kurang unsur2 “lawak syok sendiri”. Cuba lihat penceritaan penulis-penulis lain sebagai contoh Makcik Otomen, Susunan ayat yang baik dan mudah difahami. Kaji cara penulisan mereka dan belajar. Pasti akan bertambah baik. Terima Kasih.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.