Kisah Empangan Bakun

Empangan Bakun yang terletak di hulu Sungai Balui yang terhubung ke sungai Rajang yang terpanjang dan terlebar di Malaysia sememangnya empangan hidroelektrik kedua terbesar di Asia selepas empangan-empangan besar di China.Sungai Rajang sendiri lebarnya adalah sebesar padang bola sepak.Empangan ini merupakan empangan hidroelektrik konkrit tertinggi di dunia.

Tenaga elektrik yang dijanakan akan disalurkan dari Sarawak ke Semenanjung Malaysia.Ia dikendalikan oleh SESCO di Sarawak.Rancangan asal adalah untuk menggunakan 30% janaan di Sarawak dan selebihnya disalurkan ke Semenanjung Malaysia.Penghantaran ini memerlukan 660 km talian DC voltan tinggi di Sarawak dan 670 km talian DC voltan tinggi di bawah laut merentasi Laut China Selatan yang terhubung di stesen janakuasa di Tanjung Tenggara,Johor.Ia dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad di Semenanjung.Empangan Bakun juga menyalurkan tenaga elektrik ke Brunei,Sabah dan sebahagian wilayah Kalimantan Utara dan Kalimantan Barat Indonesia.

Baiklah bukan itu kisah yang akan aku bawa kali ini,tetapi kisah yang cukup mengemparkan Sarawak di awal pembinaan gah itu.Siapa orang Sarawak yang membaca kisah yang ku bawa kali ini,pastinya masih mengimbau kenangan di awal tahun 1996 awal pembinaan empangan itu.

Semah atau korban kepala untuk menguatkan struktur konkrit empangan itu.Cukup….menyeramkan jika diingat kembali kenangan zaman sekolah rendah dulu tatkala melihat Van Hijau Perodua Rusa yang dikatakan van penculik kanak-kanak untuk disembahkan ke korban semah ke atas pembinaan empangan itu.Dikatakan heboh bahawa beberapa kanak-kanak hilang telah diculik buat korban di setiap cerucuk piling(bahasa inggeris)tiang penanaman penguat dinding konkrit.Ada dua kisah yang akan saya selitkan di dalam penceritaan aku kali ini mengenai empangan ini.

Kisah 1:
Ini diceritakan sendiri oleh ayah saya.Ayah pernah bekerja di Bakun selama beberapa tahun.Ayah bekerja di Syarikat pembalakan terkenal di Sarawak,Rimbunan Hijau sebagai pegawai pengiraan jumlah kayu yang akan di tebang.Pokok-pokok balak yang berharga seperti meranti,belian dan kapur perlu di tebang sebelum air menenggelamkan sebahagian besar tapak projek empangan Bakun.Petang itu kecoh di kem pembalakan tempat ayah bekerja kerana ada seorang penebang balak telah mati ditimpa kayu yang ditebang sewaktu penebangan kayu.Mayatnya hancur dan balak itu sendiri menimpa bahagian tengah badan mangsa.Balak yang sebesar dua pemeluk orang dewasa itu diangkat menggunakan jentera khas untuk mengalihkan mayat korban.Hancur dan lenyek mayatnya dibahagian tengah tubuh.Darah memercik di atas kayu balak tersebut.Kata ayah,siapa yang tidak tahan semangat pasti akan terkena badi mayat melihat mayat mangsa.

Malam itu,semuanya terjadi.Ayah lagi menghirup secawan kopi dan berborak rancak dengan kawan baiknya di anjung rumah pasang siap yang menempatkan pekerja-pekerja kem pembalakan.Ayah bukanlah perokok.Jadi kopilah peneman stressnya jika lagi memikirkan hal-hal kerja.Kata ayah jika tiada kopi kurang semangat buat melakukan sebarang pekerjaan.Seketika rancak berborak dengan kawannya,kawan ayah seorang perokok dan asyik dengan kepulan asap rokok dicelah hidung dan hembusan mulutnya.Di kejauhan, mata ayah dan kawan setempat kerjanya melihat satu kelibat di dalam gelap malam yang cuma bermandikan cahaya malap lampu simbah di sisi kem pembalakan itu.

Kelihatan satu susuk bertatih umpama bayi yang baru belajar merangkak di atas tanah.Tetapi cuma separuh badannya sahaja iaitu sampai ke paras pinggang.Ayah dan kawannya terpaku serta tidak berbuat apa kecuali cuma melihat susuk itu menghilang menuju gelap hutan.Seketika kemudian,ayah dan kawannya mendengar bunyi chainsaw(mesin alat penebang pokok) dan bunyi pokok rebah menghempas bumi.Ketika itu,disulami dengan laungan jeritan di dalam pecah gelap malam seperti jeritan orang yang tengah mengaduh kesakitan…’arghhhhhhh!!!”lantang dan cukup nyaring.

Tanpa melengah masa,ayah dan kawannya masuk ke dalam kem penginapan.Mungkin bila saya menceritakan semula kisah ayah,kedengarannya tidak begitu seram.Tetapi waktu ayah bercerita,seramnya itu masih teringat-ingat sampai sekarang kata ayah.Malam itu cukup sunyi dan laungan lantang itu beberapa kali terdengar memecah sunyi malam.Di selang seli dengan suara orang yang tengah mengaduh kesakitan yang amat.Jeritan itu berhenti setelah siang mulai menyingkap sinar mentari.

Masih ingat cerita ayah,makhluk itu bukan kelihatan seperti orang cacat yang merangkak tanpa bahagian kaki tetapi kelihatan jelas dalam malap lampu malam,bawah tubuh makhluk itu seakan akan berkecai dan hancur.

Kisah 2.
Razak dan lebih dikenali sebagai Ajak adalah kawan sekelas aku yang bekerja sebagai pegawai pemeriksaan struktur di Empangan Bakun.Malam itu,berbekalkan lampu suluh Eveready Dolphin berwarna kuning yang memerlukan bateri segiempat besar didalamnya.Ajak memulakan operasi memeriksa struktur konkrit dinding empangan.Pekerjaan Ajak memerlukan dia dan pegawai lain memeriksa jika ada sebarang keretakkan pada struktur dinding empangan.Itu salah satu tugasnya,ada lagi tugas-tugas lain kata Ajak tersengih-sengih ketika dia menceritakan kisah ini kepadaku.

Baiklah,berbekalkan lampu suluh yang cukup terang itu Ajak dan kawannya memulakan tugasnya malam itu.Untuk makluman pembaca,Empangan Bakun perlu diperiksa 24jam sehari kerana atas tujuan keselamatan.Bayangkan kedalaman Empangan Bakun itu sendiri adalah 250meter dalam dan seluas pulau Singapura kawasan tasik yang ditenggelami buat menangkung air yang telah diempang oleh empangan ini.

Besar bukan?Ajak dan kawannya berpecah.Kawannya meronda ke arah utara empangan dan Ajak sendirian menghala ke arah selatan empangan.
Ajak menyuluh-nyuluh dinding empangan.Tatkala sedang asyik membuat pemeriksaan,lampu suluhnya tersuluh satu kelibat anak kecil di satu sudut tembok dinding empangan.

Tetapi yang menyeramkan,anak kecil itu tidak berkepala,cuma tubuhnya sahaja sedang mencangkung.Jarinya pula sedang menguis-nguis ke permukaan tanah.Ketika disuluh,tubuh kecil itu bingkas bangun dan berlari menghilang ke sudut lain seolah olah bersembunyi di balik dinding konkrit empangan yang berbongkah-bongkah.Ajak menyuluh lagi ke arah bongkah tersebut.Di balik bongkah itu seperti kanak-kanak itu meng”agah”dirinya dengan sekejap memunculkan lehernya keluar dan sekejap bersembunyi lagi di balik bongkah.Agah-agah itu berlaku dalam dua tiga kali.”Now u see, now u don’t”.Sekejap ada sekejap tak ada.Begitulah perbuatan yang dilakukan oleh makhluk itu.Tanpa membuang masa,Ajak membuka langkah seribu.Saya tak pasti bagaimana untuk menerangkan situasi ini.

Tetapi kata Ajak,ketika itu makhluk anak kecil tanpa kepala itu bersembunyi di balik bongkah konkrit dan menjenguk keluar masuk lehernya serta menampakkan sebahagian bahunya beberapa kali ketika di suluh.Apa yang perlu anda fikirkan buat masa ini,anda hanya perlu bayangkan di balik pintu bilik tidur anda,ada makhluk kanak-kanak tanpa kepala sedang berbuat hal sama seperti yang pernah terkena pada kawan saya Ajak.

Begitulah saya ingin gambarkan keadaan Ajak ketika itu.
Baiklah,inilah bingkisan ringkas saya buat kali ini.Buat Admin yang dikasihi.Saya minta bantuan anda ya.Sila block ip address email yang selalu melontar komentar-komentar lucah di web Fiksyen Shasha.Tidak enak dibaca.Apatah lagi kalau ada para remaja yang membaca bingkisan bingkisan seram di laman web anda.Jika di laman FS di FB tiada masalah kerana kita dapat melihat profil gambar dan nama pengaju komentar.Bukan apa,masa itu emas.buatlah hal berfaedah dan jangan habiskan masa membuat hal yang sia-sia.

Nasihat saya pada perlaku yang amat suka melemparkan komen-komen yang sia-sia itu.Terima kasih admin dan buat pembaca maaf ringkas cerita seram buat anda kali ini dari bumi kenyalang Sarawak.Elle.

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Elle
Kisah Empangan Bakun
4.7 (47.27%) 11 votes

22 comments

  1. Mungkin pembetulan, kini dikendalikan oleh Sarawak Energy Berhad Group of Companies (SEB), bukan SESCO Sdn Bhd. SESCO adalah salah sebuah syarikat di dalam SEB. Takut urg keliru jak pok. 🙂

    P. S- sekadar fakta menarik tambahan, isipadu air empangan Bakun adalah yang terbanyak di dunia. Bukan bahan lawak bila org kata kalau Bakun pecah, sampai ke Sibu tenggelam.

  2. Teman mmg minat dgn penulisan Elle ni…boleh jd penulis kisah seram seperti lagenda Tamar Jalis…nnt boleh tulis lg tentang kisah2 seram masyarakat di Borneo…yg dok komen lucah2 tu maybe paler otak deme ada kureng sikit…yg dok perlekehkan penulisan org lain ni mmg org yg xder maruah…try komer tulis htr kt FS…tgk camner…ckp byk tp tong kosong..pigilah

    1. Jgn terpedaya dgn penulisan kafir. Kite umat islam kena bersatu untuk menetang kafir. Elle ini kafir, dan menukar jantina dengan menentang riwayat allah s.w.t

  3. xlah patah semangat kot.sebab penulis saya kenal.dia lebih ke arah novel cinta.dia jenis org yang jual penulisan dia.masalah penulis ni dia jual karya dia.dia x guna nama dia sendiri.sumber yg saya percayailah..kalau seram ni bukan genre dia.huhu.dengar cakap2 org.novel dia penah dijual dan dibuat drama.dia ni lebih kepada lembu punya susu,sapi dapat nama.😅🐮🐂pelik perangai penulis ni.dia xberani guna nama dia,kan boleh je guna nama pena.kih.kih.

    1. Bodoh. Elle tu jantan kot. Masih ada telo sebijik lg(pengakuan dio di komen) xkn nk romantik konon. U ni macai dio ko?? Atau u biasa jilat telo dio yg sebijik tu??? Ish. Jantan lembik mcm elle ni sah tempat dio di neraka.

      1. Betul dayah ni x abis2 jd penjilat..walaupun elle ni bapuk tapi dia pernah rodok faraj dayah..sampai dayah mengandung padahal mereka kwn baik je..dayah slalu jilat lubang dubur elle sampai elle terkincit..

        1. kesian org yg menyamar jd dayah ni… kurang kasih sayang.. maybe x pernah dapat pun rasa hubungan tu.. jd dgn cara ni dia buat… kesiannya kehidupan awak… suka menyamar dan buat perkara memalukan. kesian pada ibu bapa awak juga. dapat anak mcm ni…

    2. semua nama yang berlainan tapi comment mengarut tu bukan orang lain pun .orang yang sama,cuma emel lain2 .padahal dia sorang tu je lah yg meroyan .

        1. banyak pula masa dia ye.rasa jobless ni.xkeja.tu selalu bersidai kat ruang komen fs ni je kejanya.kesian orang camtu xde kehidupan.tapi psycho tu awak.ada jenis org kan,makin kuta kutuknmaki marah dia,makin buat dia rasa teransang nafsu.betul awak.biasanya berlaku ke atas budak yg dari keluarga berpecah.rasanya dulu ayah dia ni selalu suruh mak dia maki ayah dia.kalau x,ayah dia x terangsang nafsu.sebab ada baca kat internet pasal golongan psycho ni.makin dilayan dan dimaki dia makin terangsang.biasanya masa kecil dia melihat mak ayah dia buat benda sama depan mata dia.🤘🖖

  4. Lagi lagi boskur.. jgn kalah dengan pembela pondan sedunia. Ayah dayah suka bawa balik pondan kerumah ke? Tgk dayah ni suka sgt dgn bapok. Entah2 dayah ni ada threesome dgn ayah dio dan bapok.

  5. Baru tahu ada ruangan FS ni…dah habis membaca tengok pulak komen2…hairan lah..kenapa harus komen hal2 yg tak berkaitan dengan penulisan..apa faedah nya…baik utk agama ka utk diri kamu sendiri ka utk bangsa kamu sendiri ka apa tu…well, that shows who you REALLY are! Peace, no war!

  6. Beberapa kisah seram yg sya dh baca kt FS ni. Terjumpa pula ayat2 yg kurang menarik minat nk baca lagi. Tolong jgn letak komen yg mnyakitkan mata. Respect skit karya org. Lahanat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.