Ajak Gurau

Terima kasih buat admin FS kalau publishkan cerita saya. Maaf buat pembaca FS kalau penulisan kurang difahami ataupun banyak typo. Sebab ini kali pertama saya menulis cerita selain karangan eh.

Cerita ni berdasarkan pengalaman aku sendiri. Aku mmng suka baca cerita cerita hantu lagi lagi cerita dekat FS mmng suka sangat , bila malam aku tak boleh tidur aku akan bukak FS untuk hilangkan bosan. Apa apa pun cerita hantu memang aku bedal , dari novel sampai lah ke website.
Sampai lah satu hari apa yang aku baca terbawak sampai ke mimpi dan makhluk tu ajak aku bergurau.

Malam pertama , syok aku melayari media sosial di dalam bilik aku dan tiba tiba “pap!” Ada sesuatu yang terjatuh dan lampu bilik aku m**i pastu hidup semula. aku tengok kalau ada sesiapa masuk bilik , takde orang ! memang takde orang ! tiba tiba adik masuk bilik aku, panggil aku turun makan
“kaklong mak panggil, suruh turun makan.”
“dik tadi kau ada masuk bilik aku tak ?”
“eh takde lah, aku kat bawah je daripada tadi dgn mak. Kenapa gila? Apesal muka kau cuak sangat kaklong?”
“Ha takde ape lah”
Ah sudah ! siapa yang masuk bilik tadi matikan lampu pastu hidupkan semula?

Malam kedua aku mimpi , aku dikunjungi langsuir weh ! dia betul betul ada depan aku, dia ada depan tingkap aku sambil merenung aku dengan tajam dengan warna mata yg berwarna merah menyala. Tetiba aku tersedar dari mimpi, Baju aku dah basah dengan peluh. Aku bangun ganti baju , baca ayat qursi dan tiga qul sebelum aku tidur semula. Alhamdulilah aku tidur dengan lena.

Malam ketiga aku tak boleh tidur , jam2 malam aku dengar anjing menyalak. berdiri bulu roma aku, kenapa aku tak sedap hati ? ya allah , mimpi semalam masih lagi segar dalam ingatan, dia seakan-akan masih lagi memerhati aku di depan tingkap dan merenung aku dgn tajam. Aku ambil selimut aku berselubung di dalam selimut tak sanggup aku nak tengok tingkap aku lagi dengan suara anjing menyalak lagi allahu takut yang amat. Sambil aku berselebung aku tak sedar aku tertidur. Tiba tiba aku terasa macam ada sesuatu tindih aku, berat sangat ! ya mmng ada sesuatu yang tindih aku waktu tu ! aku tak tahu, aku tak tahu nak describe macam mana perasaan aku waktu tu. takut sangat. aku tak boleh bergerak langsung , mulut aku dahpun terkumat kamit baca ayat ayat qursi. makin lama tindihan tu semakin berat sampai aku tak boleh bernafas , aku gagahkan jugak baca ayat qursi, aku baca ayat qursi dan tiga qul akhirnya benda yang tindih aku tu hilang. Alhamdulilah syukur ya allah.

Malam keempat, aku period. Sebelum tidur aku dah siap basuh apa yang patut dan sediakan satu sarung untuk aku alas atas katil supaya kalau tembus tak kene sampai ke katil. Malam tu dalam jam 1lebih aku terbangun rasa nak terkencing , gagahkan diri jugak bangun dari katil walaupun ngantuk. Bila aku bangun aku bukak lampu aku terkejut kenapa d***h aku banyak sangat keluar , tak pernah pernah jadi macam ni , lagi lagi hari pertama. aku sedapkan hati lagi, terus aku pegi toilet buang apa yang patut. Lepas keluar dari toilet aku rasa macam ada sesuatu yang melintas depan aku , aku buat tak tahu. Mungkin angin kuat sangat. Aku rasa macam ada sesuatu panggil aku. Suara dia lembut sangat. Bulu roma aku berdiri aku dah betul betul rasa tak sedap hati. Sampai depan pintu bilik, aku bukak pintu aku nampak ada orang dalam bilik tu! Ya memang ada orang! Orang tu tengah mencangkung rambut dia panjang, dia tengah cangkung dekat sarung yang aku alas atas katil tadi , dia tengah jilat sesuatu. Dia perasan aku dah dekat pintu , Dia palingkan muka ke arah aku sambil tersenyum. “Allahuakbar !” Terus aku terjerit, menangis.
Mak dan ayah terjaga dari tidur.
“ada apa ni kaklong?” Ayah tanya aku. aku masih lagi kaku dan airmata tak henti lagi mengalir “Kaklong, ada apa ni? Cakap dekat ayah. Jangan diam.”
ayah tanya aku dengan perasaan yang gelisah.
“Kaklong ada nampak sesuatu dekat atas katil kaklong tadi, ayah.”
aku menceritakan apa yang terjadi tadi. ayah tenangkan aku dan menyuruh aku tidur di bilik adik.

Lepas daripada kejadian pelik tu alhamdulilah dah takde apa apa yang berlaku. Sekarang ni pun nak baca FS tak berani dah kalau malam. Sifat keberanian aku tu dah hilang sejak dia ajak aku gurau.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

furler

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

10 thoughts on “Ajak Gurau”

  1. Ini bukan gurau lagi, ini serius..
    Just nasihat la kalau betul-betul kejadian macam ni berlaku, mohon semua pembaca janganlah terlalu taksub, sebab benda2 macam ni selalu perhatikan kita, apa kita buat.
    Dia suka kalau kita ambil tahu tentang diorang. Tak kisah, bercerita ke membaca ke menonton ke..dorang join……so pilihlah waktu sesuai dan jangan lupa Allah paling utama untuk kita takutkan.

    Reply
  2. Sy lak tak de lew kena kacau pun (Nauzubillah) , tp minggu ni bendera Jepun…So bila nk tdo tu just bc doa n ayatul qursi je …kebetulan plak lampu koridor depan padam (bilik mmg dekat ngan koridor-umah flat) , so bila tutup lampu mmg gelap gelita…Mula la otak tu dok terbayang2….Cuba gak lak dok ingt kisah2 indah haha…sama gak melencong tetiba dok terbayang mata merah bagai….haishh ..bukak blk lampu ..tdo ngan mulut dok zikir je la..nk bg ilang takut…tak de pe benda pn ..diri sendiri yg ntah apa2….bc FS pn tak pernah taksub pe pe pn…sudahnya minggu ni mmg kurangkan bc FS time mlm haha …

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.